학교 현장에서 이루어지고 있는 읽기 지도의 질적 수준을 근본적으로 향상하기 위해서는 국내외에서 이루어진 읽기 지도 연구의 성과를 바탕으로 하여 창의적 학습 능력으로서의 읽기 능력 신장을 위한 체계적이고도 실제적인 전략적 과정 중심의 읽기 지도 방안을 개발하여 일선 학교에 널리 보급할 필요가 있다. 이러한 필요성에 부응하여 본 연구에서는 고등 사고능력으로서의 읽기 능력 신장을 위한 읽기 지도 방안을 탐색하기 위하여 전략적 정보 처리와 읽기의 특성과 전략적 과정 중심 읽기 지도 방안에 대하여 고구해 보았다.
전략을 잘 사용하는 사람들은 일반적으로 문제와 연관되는 광범위한 지식 기저를 보유하고 있으며, 전략 사용에 대한 동기화가 잘 되어 있으며, 전략 사용에 대한 상위인지적 의식을 보유하고 있다. 전략을 잘 사용하는 사람들은 또한 문제를 잘 분석할 수 있는 능력을 갖추고 있으며, 바람직한 목표에 도달하기 위한 다양한 전략을 보유하고 있다.
효과적인 전략 지도를 위해서는 현시적 교수가 이루어져야 하고, 학생들을 위한 충분한 안내와 지원이 있어야 하며, 의미 구성 과정에서의 전략 사용에 관한 학생들의 대화와 토의 기회가 충분히 주어져야 한다. 또한, 교사는 지도의 과정에서 학생들로 하여금 전략적 정보처리에 집중할 수 있도록 여타의 정보처리 부담을 감소시켜야 한다. 읽기 전략 지도의 바람직한 방향은 전략 사용 동기 강화를 위한 환경조성, 현시적 교수의 제공, 정보처리 부담의 경감, 전략 사용에 관한 대화와 토의 기회의 충실한 제공 등 네 가지 측면에서 설정할 수 있다. 전략 중심 읽기 지도의 내용은 텍스트를 중심으로 구분할 수도 있고, 활동을 중심으로 구분할 수도 있다. 텍스트를 중심으로 한 전략 중심 읽기 지도의 내용에는 텍스트 예상 전략, 텍스트 유지 전략, 텍스트 보정 전략 등이 있다. 활동을 중심으로 구분한 읽기 지도 전략의 유형에는 연결하기 전략, 질문하기 전략, 시각화하기 전략, 추론하기 전략, 중심 내용 결정하기 전략, 정보 종합하기 전략 등이 있다.
학교 현장에서 이루어지고 있는 읽기 지도의 질적 수준을 근본적으로 향상하기 위해서는 국내외에서 이루어진 읽기 지도 연구의 성과를 바탕으로 하여 창의적 학습 능력으로서의 읽기 능력 신장을 위한 체계적이고도 실제적인 전략적 과정 중심의 읽기 지도 방안을 개발하여 일선 학교에 널리 보급할 필요가 있다. 이러한 필요성에 부응하여 본 연구에서는 고등 사고능력으로서의 읽기 능력 신장을 위한 읽기 지도 방안을 탐색하기 위하여 전략적 정보 처리와 읽기의 특성과 전략적 과정 중심 읽기 지도 방안에 대하여 고구해 보았다.
전략을 잘 사용하는 사람들은 일반적으로 문제와 연관되는 광범위한 지식 기저를 보유하고 있으며, 전략 사용에 대한 동기화가 잘 되어 있으며, 전략 사용에 대한 상위인지적 의식을 보유하고 있다. 전략을 잘 사용하는 사람들은 또한 문제를 잘 분석할 수 있는 능력을 갖추고 있으며, 바람직한 목표에 도달하기 위한 다양한 전략을 보유하고 있다.
효과적인 전략 지도를 위해서는 현시적 교수가 이루어져야 하고, 학생들을 위한 충분한 안내와 지원이 있어야 하며, 의미 구성 과정에서의 전략 사용에 관한 학생들의 대화와 토의 기회가 충분히 주어져야 한다. 또한, 교사는 지도의 과정에서 학생들로 하여금 전략적 정보처리에 집중할 수 있도록 여타의 정보처리 부담을 감소시켜야 한다. 읽기 전략 지도의 바람직한 방향은 전략 사용 동기 강화를 위한 환경조성, 현시적 교수의 제공, 정보처리 부담의 경감, 전략 사용에 관한 대화와 토의 기회의 충실한 제공 등 네 가지 측면에서 설정할 수 있다. 전략 중심 읽기 지도의 내용은 텍스트를 중심으로 구분할 수도 있고, 활동을 중심으로 구분할 수도 있다. 텍스트를 중심으로 한 전략 중심 읽기 지도의 내용에는 텍스트 예상 전략, 텍스트 유지 전략, 텍스트 보정 전략 등이 있다. 활동을 중심으로 구분한 읽기 지도 전략의 유형에는 연결하기 전략, 질문하기 전략, 시각화하기 전략, 추론하기 전략, 중심 내용 결정하기 전략, 정보 종합하기 전략 등이 있다.
The goal of reading strategy instruction is to help students become self regulated readers. Essential to this goal is helping students attain knowledge about strategies for accomplishing reading tasks and goals, metacognitive awareness of reading processes, background knowledge of real world, motiva...
The goal of reading strategy instruction is to help students become self regulated readers. Essential to this goal is helping students attain knowledge about strategies for accomplishing reading tasks and goals, metacognitive awareness of reading processes, background knowledge of real world, motivation to use reading strategies. Several models of reading strategy instruction have been proposed. Good models of reading strategy instruction are based on constructivist principles. Reading strategy instruction based on endogenous constructivism is focused student centered exploration of instructional principles. Reading strategy instruction based on exogenous constructivism is focused more heavily on modeling and explanation. Reading strategy instruction based on dialectical constructivism rely more on scaffolded assistance. The dialectical constructivism lies in between endogenous and exogenous constructivism and is bsed on Vygotskian principles that readers gradually internalize reading strategies through guided scaffolding from more knowledgeable others as they engage in the strategic processing of text. The key aspect of reading strategy instruction model is the creation of a environment for motivated strategy use. Such environment is created by the recursive actions of explicit instruction, reducing processing demands, and providing opportunities for students to verbalize strategic processes.
The goal of reading strategy instruction is to help students become self regulated readers. Essential to this goal is helping students attain knowledge about strategies for accomplishing reading tasks and goals, metacognitive awareness of reading processes, background knowledge of real world, motivation to use reading strategies. Several models of reading strategy instruction have been proposed. Good models of reading strategy instruction are based on constructivist principles. Reading strategy instruction based on endogenous constructivism is focused student centered exploration of instructional principles. Reading strategy instruction based on exogenous constructivism is focused more heavily on modeling and explanation. Reading strategy instruction based on dialectical constructivism rely more on scaffolded assistance. The dialectical constructivism lies in between endogenous and exogenous constructivism and is bsed on Vygotskian principles that readers gradually internalize reading strategies through guided scaffolding from more knowledgeable others as they engage in the strategic processing of text. The key aspect of reading strategy instruction model is the creation of a environment for motivated strategy use. Such environment is created by the recursive actions of explicit instruction, reducing processing demands, and providing opportunities for students to verbalize strategic processes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.