[국내논문]교사의 읽기 평가 전문성 실태 - 지필 평가 문항 분석을 중심으로 Professional standards of Korean language teacher"s reading assessment: Based on the analysis of written test questions
이 연구는 학교 현장의 읽기 문항 분석을 통해 교사의 읽기 평가 능력에 어떤 문제가 있는지를 파악하고, 문제 해결을 위한 대안을 교사의 읽기 평가 전문성 기준과 관련지어 탐색하는 데 주된 목적이 있다. 이를 위해 경기도 소재의 두 초등학교에서 각기 5, 6학년 성취도 평가지를 수집, 분석하고, 논의를 뒷받침하기 위해 모 교육기관 사이트에 있는 문제은행의 문항과 서울 구로구 소재 M 중학교 1학년의 중간시험 문항도 분석하여 자료로 활용하였다.
문항을 분석한 결과 교사의 오독, 교과서 의존, 학습자의 사고력과 창의성 제한, 사실적 독해 중심의 문항 구성, 평가 목표와 문항의 불일치, 발문과 답지의 괴리와 같은 문제점이 도출되었다. 이러한 문제는 교사의 읽기 평가능력이 미흡한 데서 주로 야기된 것인데, 기존의 읽기 평가 전문성 기준으로는 이러한 문제점을 진단하기도 교사 수준을 평가하기도 어렵다. 그리하여 이 연구에서는 기존의 교사 읽기 평가 전문성 기준에 독해 능력, 평가 메타 능력, 목표 부합 문항 구성 능력, 질문 이해 능력, 기술적(technical) 능력이 추가, 보완되어야 한다고 제안하였다.
이 연구는 학교 현장의 읽기 문항 분석을 통해 교사의 읽기 평가 능력에 어떤 문제가 있는지를 파악하고, 문제 해결을 위한 대안을 교사의 읽기 평가 전문성 기준과 관련지어 탐색하는 데 주된 목적이 있다. 이를 위해 경기도 소재의 두 초등학교에서 각기 5, 6학년 성취도 평가지를 수집, 분석하고, 논의를 뒷받침하기 위해 모 교육기관 사이트에 있는 문제은행의 문항과 서울 구로구 소재 M 중학교 1학년의 중간시험 문항도 분석하여 자료로 활용하였다.
문항을 분석한 결과 교사의 오독, 교과서 의존, 학습자의 사고력과 창의성 제한, 사실적 독해 중심의 문항 구성, 평가 목표와 문항의 불일치, 발문과 답지의 괴리와 같은 문제점이 도출되었다. 이러한 문제는 교사의 읽기 평가능력이 미흡한 데서 주로 야기된 것인데, 기존의 읽기 평가 전문성 기준으로는 이러한 문제점을 진단하기도 교사 수준을 평가하기도 어렵다. 그리하여 이 연구에서는 기존의 교사 읽기 평가 전문성 기준에 독해 능력, 평가 메타 능력, 목표 부합 문항 구성 능력, 질문 이해 능력, 기술적(technical) 능력이 추가, 보완되어야 한다고 제안하였다.
This study is intended to understand what problems exist in the teacher"s reading assessment through analyzing the reading test questions of schools and to find the professional standards of problem-solving in connection with the Korean language teacher"s reading assessment. In order to achieve thes...
This study is intended to understand what problems exist in the teacher"s reading assessment through analyzing the reading test questions of schools and to find the professional standards of problem-solving in connection with the Korean language teacher"s reading assessment. In order to achieve these objectives, I have collected and analyzed the respective test achievement sheets of grades 5 and 6 in two elementary schools located in the Gyeonggi-Do. Also in order to support the discussions, I have analyzed and used the questions in the item pool of a public education site and the midterm test items at the freshmen level of M middle school that is located in Guro-Gu of Seoul. According to the analysis result of test questions, there were a number of problems such as teacher"s misreading, high-dependency on the text, limitations in the thinking power and creativity of learners, test item construction by factual reading-comprehension, items mismatched with the assessment objectives, and problems in the dissociation of questions and choices. These problems were raised mainly by the insufficiency in the ability of teacher"s reading assessment and it is difficult to assess these problems and to evaluate the standards of teachers only with the professional standards of existing Korean language teacher"s reading assessment. Therefore, this study suggests to add and complement the reading-comprehension ability, meta-evaluation competence, item construction ability matched with the objectives, competency in understanding questions and technical ability in addition to the existing professional standards of Korean language teacher"s reading assessment.
This study is intended to understand what problems exist in the teacher"s reading assessment through analyzing the reading test questions of schools and to find the professional standards of problem-solving in connection with the Korean language teacher"s reading assessment. In order to achieve these objectives, I have collected and analyzed the respective test achievement sheets of grades 5 and 6 in two elementary schools located in the Gyeonggi-Do. Also in order to support the discussions, I have analyzed and used the questions in the item pool of a public education site and the midterm test items at the freshmen level of M middle school that is located in Guro-Gu of Seoul. According to the analysis result of test questions, there were a number of problems such as teacher"s misreading, high-dependency on the text, limitations in the thinking power and creativity of learners, test item construction by factual reading-comprehension, items mismatched with the assessment objectives, and problems in the dissociation of questions and choices. These problems were raised mainly by the insufficiency in the ability of teacher"s reading assessment and it is difficult to assess these problems and to evaluate the standards of teachers only with the professional standards of existing Korean language teacher"s reading assessment. Therefore, this study suggests to add and complement the reading-comprehension ability, meta-evaluation competence, item construction ability matched with the objectives, competency in understanding questions and technical ability in addition to the existing professional standards of Korean language teacher"s reading assessment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.