문학 독서는 문학적 체험을 설명하는 독서의 총합적 설명 범주이다. 범주 설정의 근거에 비추어볼 때 지나칠 정도로 논의된 바가 적은 까닭에, 문학적 체험에 대한 논의도 부족할 수밖에 없었다. 이는 문학 독서를 자명한 용어처럼 사용하면서도 문학 연구나 작품 읽기 등으로 그 설명을 유보했던 데 원인이 있다.
본고는 문학 독서에 대한 인식 제공에 중요하게 기여했던 많지 않은 선행 연구들의 논의를 진전시키기 위해 문학 독서를 문학하기에 대한 성찰적 개념으로서 규정하고, 일반 독서와 변별되는 독서 과정의 특수성을 몇몇 중핵적인 개념들을 통해 재검토하였다. 이 과정에서‘문학 텍스트’와‘독자’, ‘독서 행위’, ‘독자들’, ‘작품 목록’등의 요소들로부터 도출되는 열 개의 원리를 이끌어내었다. 이 원리들은 다음과 같다.
원리 1. 문학 독서는 이미 문학이라고 불리는 어떤 작품을 텍스트로 읽는 행위이다.
원리 2. 문학 독서는 작품의 상상적 세계에 대한 상상적 체험의 과정이다.
원리 3. 문학 독서를 위해 독자에게는 선체험이 요구된다.
원리 4. 문학 독서를 위해 독자는 다양한 은유 도식을 갖추고 있어야 한다.
원리 5. 상상적 체험을 위해 문학 독자는 동기화되어야 한다.
원리 6. 문학 독자는 자신의 상상적 체험을 읽는다.
원리 7. 문학적 체험은 공진의 과정이다.
원리 8. 문학교육에서 학생과 문학교사는 상상적 체험을 통해 공진한다.
원리 9. 문학 독서는 독자의 내면에 작품 목록을 만들어 가는 과정이다.
원리 10. 문학 독서는 문학적 전통을 만들어낸다.
한편 이 요소들의 작용 관계로부터 문학 독서가 학습자 일방의 이해나 체험이 아닌, 교사와 학습자가 함께 상상적 체험을 공유하면서 이해를 발전시켜 가는 과정이 된다는 점을 밝혀 이를‘공진화(coevolution)’라는 개념으로 정리하였다. 또한 이 개념을 통해 필자의 앞선 연구(1998)에서 제기한 바 있는‘공감적 조정’이라는 개념을 구체화하고 논리화하였다.
문학 독서는 문학적 체험을 설명하는 독서의 총합적 설명 범주이다. 범주 설정의 근거에 비추어볼 때 지나칠 정도로 논의된 바가 적은 까닭에, 문학적 체험에 대한 논의도 부족할 수밖에 없었다. 이는 문학 독서를 자명한 용어처럼 사용하면서도 문학 연구나 작품 읽기 등으로 그 설명을 유보했던 데 원인이 있다.
본고는 문학 독서에 대한 인식 제공에 중요하게 기여했던 많지 않은 선행 연구들의 논의를 진전시키기 위해 문학 독서를 문학하기에 대한 성찰적 개념으로서 규정하고, 일반 독서와 변별되는 독서 과정의 특수성을 몇몇 중핵적인 개념들을 통해 재검토하였다. 이 과정에서‘문학 텍스트’와‘독자’, ‘독서 행위’, ‘독자들’, ‘작품 목록’등의 요소들로부터 도출되는 열 개의 원리를 이끌어내었다. 이 원리들은 다음과 같다.
원리 1. 문학 독서는 이미 문학이라고 불리는 어떤 작품을 텍스트로 읽는 행위이다.
원리 2. 문학 독서는 작품의 상상적 세계에 대한 상상적 체험의 과정이다.
원리 3. 문학 독서를 위해 독자에게는 선체험이 요구된다.
원리 4. 문학 독서를 위해 독자는 다양한 은유 도식을 갖추고 있어야 한다.
원리 5. 상상적 체험을 위해 문학 독자는 동기화되어야 한다.
원리 6. 문학 독자는 자신의 상상적 체험을 읽는다.
원리 7. 문학적 체험은 공진의 과정이다.
원리 8. 문학교육에서 학생과 문학교사는 상상적 체험을 통해 공진한다.
원리 9. 문학 독서는 독자의 내면에 작품 목록을 만들어 가는 과정이다.
원리 10. 문학 독서는 문학적 전통을 만들어낸다.
한편 이 요소들의 작용 관계로부터 문학 독서가 학습자 일방의 이해나 체험이 아닌, 교사와 학습자가 함께 상상적 체험을 공유하면서 이해를 발전시켜 가는 과정이 된다는 점을 밝혀 이를‘공진화(coevolution)’라는 개념으로 정리하였다. 또한 이 개념을 통해 필자의 앞선 연구(1998)에서 제기한 바 있는‘공감적 조정’이라는 개념을 구체화하고 논리화하였다.
‘Reading literature’is a category of explanation for literary experience in reading. But as a result of lack of discussion on this category caused, discussion on literary experience was insufficient too. To make progress in discussion from a few preceding studies to help us understand on reading lit...
‘Reading literature’is a category of explanation for literary experience in reading. But as a result of lack of discussion on this category caused, discussion on literary experience was insufficient too. To make progress in discussion from a few preceding studies to help us understand on reading literature, I defined it as reflectional perception on literaturing, and examined the specialty of reading process in distinction from general reading. In this process of examination I focused some concepts, as like ‘literary text’, ‘reader(s)’, ‘act of reading’, and ‘index of works’, of reading literature, reconceptualized for it, and made 10 principles from these reconceptualized ideas as follows; principle 1. Reading literature is an act to read a work, called as literature already, as a text. principle 2. Reading literature is a process of imaginational experience in imaginary world of literary work. principle 3. A reader requires pre-experience for reading literature. principle 4. A reader needs to possess diverse metaphoric schemas for reading literature. principle 5. A literature reader needs to motivate for imaginational experience. principle 6. A literature reader reads his own imaginational experience. principle 7. Literary experience is a process of resonance. principle 8. A student and a literature teacher have resonance by imaginational experience. principle 9. Reading literature is a process to make a formative index of works in reader’s inner world. principle 10. Reading literature makes a formative tradition of literature. In addition to, I inquired that reading literature is a process to develop not only students’but also teacher’s comprehension by sharing their imaginational experience, and clarified this relationship as ‘coevolution’.
‘Reading literature’is a category of explanation for literary experience in reading. But as a result of lack of discussion on this category caused, discussion on literary experience was insufficient too. To make progress in discussion from a few preceding studies to help us understand on reading literature, I defined it as reflectional perception on literaturing, and examined the specialty of reading process in distinction from general reading. In this process of examination I focused some concepts, as like ‘literary text’, ‘reader(s)’, ‘act of reading’, and ‘index of works’, of reading literature, reconceptualized for it, and made 10 principles from these reconceptualized ideas as follows; principle 1. Reading literature is an act to read a work, called as literature already, as a text. principle 2. Reading literature is a process of imaginational experience in imaginary world of literary work. principle 3. A reader requires pre-experience for reading literature. principle 4. A reader needs to possess diverse metaphoric schemas for reading literature. principle 5. A literature reader needs to motivate for imaginational experience. principle 6. A literature reader reads his own imaginational experience. principle 7. Literary experience is a process of resonance. principle 8. A student and a literature teacher have resonance by imaginational experience. principle 9. Reading literature is a process to make a formative index of works in reader’s inner world. principle 10. Reading literature makes a formative tradition of literature. In addition to, I inquired that reading literature is a process to develop not only students’but also teacher’s comprehension by sharing their imaginational experience, and clarified this relationship as ‘coevolution’.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.