현재의 문학 교육은 특정 이데올로기에 경도되지 않은 보편적인 가치를 전수하는 측면이 강조되어 학습독자의 위치가 고려되지 못하였다. 문학은 존재하는 그 순간에 이미 과거성을 지니며 이는 항상 현재적인 수용자에 의해 끊임없이 새로운 맥락 위에서 새로운 텍스트로 창조될 때 의미가 있다.
이 글에서는 개정 교육과정의 ‘맥락’ 중 사회ㆍ문화적 맥락에 주목하여 첫째 수용자의 맥락화를 통해 구체적인 학습독자를 설정하였다. 다양성과 혼란, 그리고 갈등 속에서 현재를 살아가는 수용자는 자신의 위치를 다양하고 구체적으로 설정하고 이를 통해 텍스트와 좀 더 역동적인 관계 맺기를 할 수 있다.
둘째, 텍스트의 맥락화를 통해 텍스트에 반영된 공동체적 가치를 점검하고 동일시나 거리두기를 통해 현재의 수용자의 가치가 조정되어 공동체적 자아의 실현에 기여하게 된다.
셋째, 맥락을 통해 의미를 구성해냄으로써 학습독자의 역동성을 극대화 하고 현재의 ‘나’의 위치에서 순간적으로 조정되는 다양한 텍스트를 경험할 수 있게 된다.
현재의 문학 교육은 특정 이데올로기에 경도되지 않은 보편적인 가치를 전수하는 측면이 강조되어 학습독자의 위치가 고려되지 못하였다. 문학은 존재하는 그 순간에 이미 과거성을 지니며 이는 항상 현재적인 수용자에 의해 끊임없이 새로운 맥락 위에서 새로운 텍스트로 창조될 때 의미가 있다.
이 글에서는 개정 교육과정의 ‘맥락’ 중 사회ㆍ문화적 맥락에 주목하여 첫째 수용자의 맥락화를 통해 구체적인 학습독자를 설정하였다. 다양성과 혼란, 그리고 갈등 속에서 현재를 살아가는 수용자는 자신의 위치를 다양하고 구체적으로 설정하고 이를 통해 텍스트와 좀 더 역동적인 관계 맺기를 할 수 있다.
둘째, 텍스트의 맥락화를 통해 텍스트에 반영된 공동체적 가치를 점검하고 동일시나 거리두기를 통해 현재의 수용자의 가치가 조정되어 공동체적 자아의 실현에 기여하게 된다.
셋째, 맥락을 통해 의미를 구성해냄으로써 학습독자의 역동성을 극대화 하고 현재의 ‘나’의 위치에서 순간적으로 조정되는 다양한 텍스트를 경험할 수 있게 된다.
The context exists as a various type of relationships between a text and a consumer. The literary education course has stressed on the aspect of succeeding the general ideas that are not inclined to stay on a particular side of ideology, regardless of the students’ situation. As soon as a literature...
The context exists as a various type of relationships between a text and a consumer. The literary education course has stressed on the aspect of succeeding the general ideas that are not inclined to stay on a particular side of ideology, regardless of the students’ situation. As soon as a literature has been written, it will be already past, then repeatedly replaced with new texts on a brand-new context by a user who are always present. A user is an absolute ego that has varied background as well as a social individual that shares a common destiny in a community. We are aimed at particular readers through first user’s contextualization, seeing from social-cultural context among the revised education program. The user who is living now in diversity, confusion and conflicts can set his situation diversely and concretely, then relate to the text more dynamically by this. Secondary, contextualizing a text can check a common value in a community that is reflected in the text, so current users can devote to their self-realizations because it can have an affect on a personal value. Third, context can make up the meaning, maximize driving force of readers, and “I” at present can experience many different texts that have had a temporary blip.
The context exists as a various type of relationships between a text and a consumer. The literary education course has stressed on the aspect of succeeding the general ideas that are not inclined to stay on a particular side of ideology, regardless of the students’ situation. As soon as a literature has been written, it will be already past, then repeatedly replaced with new texts on a brand-new context by a user who are always present. A user is an absolute ego that has varied background as well as a social individual that shares a common destiny in a community. We are aimed at particular readers through first user’s contextualization, seeing from social-cultural context among the revised education program. The user who is living now in diversity, confusion and conflicts can set his situation diversely and concretely, then relate to the text more dynamically by this. Secondary, contextualizing a text can check a common value in a community that is reflected in the text, so current users can devote to their self-realizations because it can have an affect on a personal value. Third, context can make up the meaning, maximize driving force of readers, and “I” at present can experience many different texts that have had a temporary blip.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.