대학 글쓰기 교육에서는 독서와의 통합, 해당 분야의 지식과 언어 사용, 논증적 사고, 독창적 사고 생성, 복잡한 사고의 정리, 다양한 자료의 통합, 추론의 적절함과 명료함, 실제 활동을 강조한다. 이것은 비판적 읽기 개념의 핵심 요소들로, 대학글쓰기는 비판적 사고, 비판적 읽기와 연계된 글쓰기를 요구, 지향한다는 것을 알 수 있다. 이 논문은 우선, 이론적으로 체계화되지 못한 대학글쓰기의 거시적 목표를 J. E. McPeck의 비판적 사고와 비판적 읽기 개념을 중심으로 정리한다. 그리고 다음 장에서 대학글쓰기에서 강조되는 비판적 읽기가 왜 중요한지, 어떻게 교수ㆍ학습될 수 있는지를 매체언어라는 특정 텍스트를 대상으로 보여준다. 이것은 비판적 사고, 비판적 읽기와 교육의 관계를 구체화했다는 의의를 갖는다.
대학 글쓰기 교육에서는 독서와의 통합, 해당 분야의 지식과 언어 사용, 논증적 사고, 독창적 사고 생성, 복잡한 사고의 정리, 다양한 자료의 통합, 추론의 적절함과 명료함, 실제 활동을 강조한다. 이것은 비판적 읽기 개념의 핵심 요소들로, 대학글쓰기는 비판적 사고, 비판적 읽기와 연계된 글쓰기를 요구, 지향한다는 것을 알 수 있다. 이 논문은 우선, 이론적으로 체계화되지 못한 대학글쓰기의 거시적 목표를 J. E. McPeck의 비판적 사고와 비판적 읽기 개념을 중심으로 정리한다. 그리고 다음 장에서 대학글쓰기에서 강조되는 비판적 읽기가 왜 중요한지, 어떻게 교수ㆍ학습될 수 있는지를 매체언어라는 특정 텍스트를 대상으로 보여준다. 이것은 비판적 사고, 비판적 읽기와 교육의 관계를 구체화했다는 의의를 갖는다.
The education of college writing lays emphasis on combination with reading, use of content-area knowledge and language, argumentational thinking, generation of original ideas, organization of complicated thoughts, integration of various data, appropriate and lucid inference, and practical activity. ...
The education of college writing lays emphasis on combination with reading, use of content-area knowledge and language, argumentational thinking, generation of original ideas, organization of complicated thoughts, integration of various data, appropriate and lucid inference, and practical activity. These are the crucial elements for the concept of critical reading, which shows that the college writing requires and aims at the writing that is connected to critical thinking and reading. This paper provides a macro-level goal for college writing, which has not been theoretically systematized, based on J. E. McPeck"s notions of critical thinking and critical reading. Furthermore, it utilizes a specific text, media language, in order to demonstrate why critical reading, which is underscored in college writing, is important and how it can be taught and learned. The paper could concretize the relationship between critical thinking/critical reading and education.
The education of college writing lays emphasis on combination with reading, use of content-area knowledge and language, argumentational thinking, generation of original ideas, organization of complicated thoughts, integration of various data, appropriate and lucid inference, and practical activity. These are the crucial elements for the concept of critical reading, which shows that the college writing requires and aims at the writing that is connected to critical thinking and reading. This paper provides a macro-level goal for college writing, which has not been theoretically systematized, based on J. E. McPeck"s notions of critical thinking and critical reading. Furthermore, it utilizes a specific text, media language, in order to demonstrate why critical reading, which is underscored in college writing, is important and how it can be taught and learned. The paper could concretize the relationship between critical thinking/critical reading and education.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.