현실사회에서 이슈로 대두된 사이코패스는 영화를 위해 매우 흥미로운 소재로 다루어진다. 이런 경향은 상업적인 영화에서나 예술 지향적인 영화 모두에서 발견된다. 영화는 사이코패스를 다양한 방식으로 묘사하는데, 사이 코패스의 몇몇 특징을 중점적으로 추출하거나 과장하여 인물에 부여함으로써 영화적인 주제와 흥미를 전달한다.
이 논문에서는 영화가 사이코패스라는 인물을 설정함으로서 보여주고자 하는 것은 무엇인지를 최근의 몇몇 영화들을 통해 살펴본다. 한국영화 〈살인의 추억〉은 사이코패스의 연쇄살인과 이에 대응하는 사회 기능을 살펴보면서 80년대라는 한국사회의 이면에 존재했던 폭력성을 재조명한다. 할리우드 영화 〈다크 나이트〉는 인간 욕망의 현대적인 본성을 탐구하면서 선과 악의 동질성에 접근하고, 작가영화 〈노인을 위한 나라는 없다〉는 돈과 마약으로 매개되는 미국적 범죄와 폭력을 들여다보고 이에 연관하여 국가적 기반에 대해 질문을 던진다. 〈퍼니 게임〉은 중산층 가족을 향한 잔혹한 폭력을 통해 현시대의 지배 가치와 그 근간을 공격한다.
라깡 정신분석의 관점으로는, 사이코패스를 둘러싼 영화의 구성을 인간이 경험하는 욕망의 속성, 금지와 위반에 있어서의 도착, 규칙과 질서라는 타자성에 관한 수사로 읽을 수 있다. 인간 주체가 무의식의 욕망과 관계 맺는 방식, 금지된 것을 지키거나 어기는 속성을 정신분석 담론으로 확장시켜주고, 이를 통해 선악의 윤리와 지배 가치, 법과 제도의 문제에 대한 사유로 나아간다. 그것은 주체의 위반하려는 욕망과 관련되는데, 사이코패스 영화에서 얻는 경험은 도착적 향락과 환상을 거쳐서 오이디푸스적 금지를 통해 다시 안전한 곳으로 돌아오는 과정이다. 그러나 어떤 영화들은 안전한 회귀 대신 주체의 전복을 시도한다.
현실사회에서 이슈로 대두된 사이코패스는 영화를 위해 매우 흥미로운 소재로 다루어진다. 이런 경향은 상업적인 영화에서나 예술 지향적인 영화 모두에서 발견된다. 영화는 사이코패스를 다양한 방식으로 묘사하는데, 사이 코패스의 몇몇 특징을 중점적으로 추출하거나 과장하여 인물에 부여함으로써 영화적인 주제와 흥미를 전달한다.
이 논문에서는 영화가 사이코패스라는 인물을 설정함으로서 보여주고자 하는 것은 무엇인지를 최근의 몇몇 영화들을 통해 살펴본다. 한국영화 〈살인의 추억〉은 사이코패스의 연쇄살인과 이에 대응하는 사회 기능을 살펴보면서 80년대라는 한국사회의 이면에 존재했던 폭력성을 재조명한다. 할리우드 영화 〈다크 나이트〉는 인간 욕망의 현대적인 본성을 탐구하면서 선과 악의 동질성에 접근하고, 작가영화 〈노인을 위한 나라는 없다〉는 돈과 마약으로 매개되는 미국적 범죄와 폭력을 들여다보고 이에 연관하여 국가적 기반에 대해 질문을 던진다. 〈퍼니 게임〉은 중산층 가족을 향한 잔혹한 폭력을 통해 현시대의 지배 가치와 그 근간을 공격한다.
라깡 정신분석의 관점으로는, 사이코패스를 둘러싼 영화의 구성을 인간이 경험하는 욕망의 속성, 금지와 위반에 있어서의 도착, 규칙과 질서라는 타자성에 관한 수사로 읽을 수 있다. 인간 주체가 무의식의 욕망과 관계 맺는 방식, 금지된 것을 지키거나 어기는 속성을 정신분석 담론으로 확장시켜주고, 이를 통해 선악의 윤리와 지배 가치, 법과 제도의 문제에 대한 사유로 나아간다. 그것은 주체의 위반하려는 욕망과 관련되는데, 사이코패스 영화에서 얻는 경험은 도착적 향락과 환상을 거쳐서 오이디푸스적 금지를 통해 다시 안전한 곳으로 돌아오는 과정이다. 그러나 어떤 영화들은 안전한 회귀 대신 주체의 전복을 시도한다.
Psychopathy has been an important issue for years in the Korean society. Fictional films appropriates psychopathic character and reflect the real life matter. Psychopathy is a matter of cinematic interest, too. Psychopathic characteristics are drawn out and exaggerated in the mainstream genre movies...
Psychopathy has been an important issue for years in the Korean society. Fictional films appropriates psychopathic character and reflect the real life matter. Psychopathy is a matter of cinematic interest, too. Psychopathic characteristics are drawn out and exaggerated in the mainstream genre movies for entertainment. In this paper, what films signify psychopath as a movie character is discussed using some recent films. Firstly, the Korean movie Memories of Murder shows serial killings and social functions against them. The movie signifies various kinds of violence deeply situated in Korean society in the 1980s. Second movie is the recent Hollywood"s The Dark Knight. This movie searches features of desire in this modern society and specular aspects of good and evil. In third, auteuristic No Country for Old Men scrutinizes American crimes and violences linked to money and drugs. The movie raises doubts for the fundamentals of the country. The fourth is the art house movie Funny Games. This intense movie shows horrible violent killing of a middle class family, criticizing control value and its basis of the present age. The Lacanian psychoanalytic perspectives expand these issues into the rhetorics of the nature of desire, perverse transgression over prohibition, and the alterity of law and order. It is involved in the subject"s attitude toward desire, phantasy, jouissance and Oedipus complex. Through this signification, some psychopath movies attempt the subversion of the subject.
Psychopathy has been an important issue for years in the Korean society. Fictional films appropriates psychopathic character and reflect the real life matter. Psychopathy is a matter of cinematic interest, too. Psychopathic characteristics are drawn out and exaggerated in the mainstream genre movies for entertainment. In this paper, what films signify psychopath as a movie character is discussed using some recent films. Firstly, the Korean movie Memories of Murder shows serial killings and social functions against them. The movie signifies various kinds of violence deeply situated in Korean society in the 1980s. Second movie is the recent Hollywood"s The Dark Knight. This movie searches features of desire in this modern society and specular aspects of good and evil. In third, auteuristic No Country for Old Men scrutinizes American crimes and violences linked to money and drugs. The movie raises doubts for the fundamentals of the country. The fourth is the art house movie Funny Games. This intense movie shows horrible violent killing of a middle class family, criticizing control value and its basis of the present age. The Lacanian psychoanalytic perspectives expand these issues into the rhetorics of the nature of desire, perverse transgression over prohibition, and the alterity of law and order. It is involved in the subject"s attitude toward desire, phantasy, jouissance and Oedipus complex. Through this signification, some psychopath movies attempt the subversion of the subject.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.