패션의 경향에 따라 빠른 변화를 가져오고 있는 현대사회 특성에 비추어 보아 판매환경, 디스플레이 공간은 대상고객의 라이프스타일을 철저히 이해하며 실용적 소비기능을 만족시켜주고 있다 다각적으로 정보전달을 할 수 있는 문화생활 정보전달장소의 기능과 사회현상을 소비자 패턴의 변화 등에 따라 효과적인 디스플레이의 연출을 요구하고 있다. 디자인의 컨셉에 맞는 무대장치의 변화가 필요한 패션쇼의 이해와 디자인의 의도를 대중들에게 전달하기 위해서는 무대장치의 적절한 조화와 배치가 요구된다. 이러한 무대장치의 역할 및 중요성을 인식 하여 패션쇼에서의 무대장치의 연출방법에 대한 사례를 통하여 특정 및 차이점을 비교하였다. 또한 디자이너의 의도를 대중에게 보다 정확하게 전달하며, 패션쇼의 다양함과 개성을 표현할 수 있는 무대장치의 구성방법에 따른 국가별 사례를 통하여 차이점 및 특정을 가장 영향력이 큰 패션쇼를 토대로 분석된 내용을 참고로 하여 국내외 정기 컬렉션에 국한하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다.
국내의 패션쇼는 경비절감을 위해 일률적인 무대디자인, 홍보부족, 최신첨단장비 부족, 특수 이벤트 결여로 인한 대중적 호웅 부족에 의한 참여성 부족, 짧은 시간 내에 패션쇼를 진행해 야 하는 시간적 제한에 의한 정확한 다량의 정보전달의 어려움, 무대디자인의 획일화된 구조 와 분위기, 뒤떨어진 프로그램기획에 의한 관객의 흥미의 저하의 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제점은 영상, 멀티비견의 효과적 활용, 테마에 맞는 배경 및 환경설정, 차별화 된 기획 등으로 해결가능하며, 이를 위한 전문인력의 참여 및 양성이 절실히 필요하다. 무엇보다도 패션쇼에서 디자이너의 의도를 대중에게 보다 정확하게 전달하기 위해서는 무대장치 구성요소의 적절한 활용이 요구된다.
패션의 경향에 따라 빠른 변화를 가져오고 있는 현대사회 특성에 비추어 보아 판매환경, 디스플레이 공간은 대상고객의 라이프스타일을 철저히 이해하며 실용적 소비기능을 만족시켜주고 있다 다각적으로 정보전달을 할 수 있는 문화생활 정보전달장소의 기능과 사회현상을 소비자 패턴의 변화 등에 따라 효과적인 디스플레이의 연출을 요구하고 있다. 디자인의 컨셉에 맞는 무대장치의 변화가 필요한 패션쇼의 이해와 디자인의 의도를 대중들에게 전달하기 위해서는 무대장치의 적절한 조화와 배치가 요구된다. 이러한 무대장치의 역할 및 중요성을 인식 하여 패션쇼에서의 무대장치의 연출방법에 대한 사례를 통하여 특정 및 차이점을 비교하였다. 또한 디자이너의 의도를 대중에게 보다 정확하게 전달하며, 패션쇼의 다양함과 개성을 표현할 수 있는 무대장치의 구성방법에 따른 국가별 사례를 통하여 차이점 및 특정을 가장 영향력이 큰 패션쇼를 토대로 분석된 내용을 참고로 하여 국내외 정기 컬렉션에 국한하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다.
국내의 패션쇼는 경비절감을 위해 일률적인 무대디자인, 홍보부족, 최신첨단장비 부족, 특수 이벤트 결여로 인한 대중적 호웅 부족에 의한 참여성 부족, 짧은 시간 내에 패션쇼를 진행해 야 하는 시간적 제한에 의한 정확한 다량의 정보전달의 어려움, 무대디자인의 획일화된 구조 와 분위기, 뒤떨어진 프로그램기획에 의한 관객의 흥미의 저하의 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제점은 영상, 멀티비견의 효과적 활용, 테마에 맞는 배경 및 환경설정, 차별화 된 기획 등으로 해결가능하며, 이를 위한 전문인력의 참여 및 양성이 절실히 필요하다. 무엇보다도 패션쇼에서 디자이너의 의도를 대중에게 보다 정확하게 전달하기 위해서는 무대장치 구성요소의 적절한 활용이 요구된다.
As modem society is undergoing a fast change along with the changing trend of fashion, it can be said that sales environment and display satisfy consumer by thoroughly understanding the life style of the target audience. And display is now required to be more effective to keep up with the changing c...
As modem society is undergoing a fast change along with the changing trend of fashion, it can be said that sales environment and display satisfy consumer by thoroughly understanding the life style of the target audience. And display is now required to be more effective to keep up with the changing consumer pattern and to function properly as a means of information delivery on cultural life. The stage setting should be done harmoniously to suit design concept and the nature of fashion show in order to convey the intention of design to the public. Keeping in mind the role and importance of stage setting, case study was conducted to find out the common and different characteristics of stage setting in fashion show. The existing data on most influential large-scale fashion shows in different countries were reviewed to explore how stage setting could be done in a way to deliver designer intention to the public more precisely and unveil individual fashion show"s diversity and originality. And domestic and foreign regular fashion collections were analyzed. As a result, it"s found that there are many problems in domestic fashion shows, such as uniform stage design in pursuit of less expenditure, poor publicity, the lack of up-to-date equipments, people’s poor participation caused by the shortage of special event, being incapable of conveying a large amount of information due to time limit, uniform stage structure and atmosphere, and the audience’s declining interest that results from inferior program planning. Those problems could be resolved by effectively using audio-visual equipments like multi vision, selecting the background and setting suitable for the given theme, and creating differentiated planning. To make it happen, it"s urgently needed to cultivate professional human resources, and stage setting components should be utilized properly, above all, to have the audience recognize designer intention more exactly.
As modem society is undergoing a fast change along with the changing trend of fashion, it can be said that sales environment and display satisfy consumer by thoroughly understanding the life style of the target audience. And display is now required to be more effective to keep up with the changing consumer pattern and to function properly as a means of information delivery on cultural life. The stage setting should be done harmoniously to suit design concept and the nature of fashion show in order to convey the intention of design to the public. Keeping in mind the role and importance of stage setting, case study was conducted to find out the common and different characteristics of stage setting in fashion show. The existing data on most influential large-scale fashion shows in different countries were reviewed to explore how stage setting could be done in a way to deliver designer intention to the public more precisely and unveil individual fashion show"s diversity and originality. And domestic and foreign regular fashion collections were analyzed. As a result, it"s found that there are many problems in domestic fashion shows, such as uniform stage design in pursuit of less expenditure, poor publicity, the lack of up-to-date equipments, people’s poor participation caused by the shortage of special event, being incapable of conveying a large amount of information due to time limit, uniform stage structure and atmosphere, and the audience’s declining interest that results from inferior program planning. Those problems could be resolved by effectively using audio-visual equipments like multi vision, selecting the background and setting suitable for the given theme, and creating differentiated planning. To make it happen, it"s urgently needed to cultivate professional human resources, and stage setting components should be utilized properly, above all, to have the audience recognize designer intention more exactly.
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