포스트모더니즘의 결과물 중 하나인 뮤직비디오는 전 세계적으로 음악을 즐기는 세대들에게 새로운 매체로 떠올랐다. 영상과 음악을 결합한 뮤직비디오는 듣는 것에서 보기 위주의 이미지 시대가 시작했음을 알렸다. 뮤직비디오가 음악의 새로운 홍보 수단이자 대중음악을 즐기는 세대들에게 대표적인 문화 아이콘이 되었으며, 뮤직비디오의 배경과 가수가 착용한 의상 및 소품이 큰 유행이 되고 있다.
사회 비판적 뮤직비디오는 사회적 상황을 비판하거나 의식적인 메시지를 담고 있는 등 강하고 직설적인 영상을 보여준다. 뮤직비디오에서의 의상과 소품 및 배경이 사회적 생활을 비판하는 메시지와 어우러져 그 효과를 높인다.
이러한 뮤직비디오의 기능에 초점을 둔 본 연구의 방법은 문헌 연구와 실증적 연구를 병행 하였다. 문헌 연구로는 이와 관련된 선행 논문과 단행본을 참고하여 대중음악 평론가들의 비평 란에서 특별히 사회비판적 특성이 강하다고 지적된 작품을 위주로 하였다. 실증적 연구로는 연구 대상이 되는 뮤지션들의 공연 실황 테이프와 뮤직비디오를 선정하여 의상학 전문가 패널의 자문을 거쳐 작품을 선정하였다.
연구 범위는 1992년부터 2004년 현재까지로 한정하였다. 그 이유는 1992년에는 서태지와 아이들과 서울 방송이 등장한 해이며, 서태지와 아이들은 뮤직비디오라는 장르를 유행시키며 기존 뮤직비디오에 시각적인 효과를 부각시켰다. 서울 방송의 등장은 시청자들에게 다양한 영상이나 프로그램을 접할 수 있게 하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤직비디오 의상으로 그 음악의 주제를 표현하며 비판의 이미지를 극대화 시킨다. 둘째, 뮤직비디오 의상으로 음악의 주제나 메시지를 나타냄과 동시에 가수의 개성을 표현한다. 셋째, 뮤직비디오 의상으로 가수의 이미지 메이킹 뿐만 아니라 뮤직비디오는 즐기는 세대들에게 유행 전달 및 의사소통 매개체로서의 가치를 발휘한다.
포스트모더니즘의 결과물 중 하나인 뮤직비디오는 전 세계적으로 음악을 즐기는 세대들에게 새로운 매체로 떠올랐다. 영상과 음악을 결합한 뮤직비디오는 듣는 것에서 보기 위주의 이미지 시대가 시작했음을 알렸다. 뮤직비디오가 음악의 새로운 홍보 수단이자 대중음악을 즐기는 세대들에게 대표적인 문화 아이콘이 되었으며, 뮤직비디오의 배경과 가수가 착용한 의상 및 소품이 큰 유행이 되고 있다.
사회 비판적 뮤직비디오는 사회적 상황을 비판하거나 의식적인 메시지를 담고 있는 등 강하고 직설적인 영상을 보여준다. 뮤직비디오에서의 의상과 소품 및 배경이 사회적 생활을 비판하는 메시지와 어우러져 그 효과를 높인다.
이러한 뮤직비디오의 기능에 초점을 둔 본 연구의 방법은 문헌 연구와 실증적 연구를 병행 하였다. 문헌 연구로는 이와 관련된 선행 논문과 단행본을 참고하여 대중음악 평론가들의 비평 란에서 특별히 사회비판적 특성이 강하다고 지적된 작품을 위주로 하였다. 실증적 연구로는 연구 대상이 되는 뮤지션들의 공연 실황 테이프와 뮤직비디오를 선정하여 의상학 전문가 패널의 자문을 거쳐 작품을 선정하였다.
연구 범위는 1992년부터 2004년 현재까지로 한정하였다. 그 이유는 1992년에는 서태지와 아이들과 서울 방송이 등장한 해이며, 서태지와 아이들은 뮤직비디오라는 장르를 유행시키며 기존 뮤직비디오에 시각적인 효과를 부각시켰다. 서울 방송의 등장은 시청자들에게 다양한 영상이나 프로그램을 접할 수 있게 하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤직비디오 의상으로 그 음악의 주제를 표현하며 비판의 이미지를 극대화 시킨다. 둘째, 뮤직비디오 의상으로 음악의 주제나 메시지를 나타냄과 동시에 가수의 개성을 표현한다. 셋째, 뮤직비디오 의상으로 가수의 이미지 메이킹 뿐만 아니라 뮤직비디오는 즐기는 세대들에게 유행 전달 및 의사소통 매개체로서의 가치를 발휘한다.
Music video, which is one of the outcomes of postmodernism, has emerged as a new medium for generations who enjoy music throughout the world. Music video, which is the combination of sound and image, is a sign showing the opening of the age of visual image after the age of audio. Music video has bec...
Music video, which is one of the outcomes of postmodernism, has emerged as a new medium for generations who enjoy music throughout the world. Music video, which is the combination of sound and image, is a sign showing the opening of the age of visual image after the age of audio. Music video has become a new means of promoting music and a cultural icon representing generations enjoying pop music. In addition, the background of music video as well as clothes and items used by the singers is gaining high popularity. Socially critical music videos show strong and straight images containing purposeful messages that criticize social situations. Clothes, items and background in music videos reinforce the effect of such messages that criticize social situations. The present study purposed to examine the functions of music videos through literature review and demonstrative research. Literature review referred to previous researches and books related to music videos that were considered to be critical by pop music critics. In addition, for demonstrative research, we selected works to be studied from video tapes recording the performances of musicians to be studied and their music videos through consultation with costume specialists. The scope of the study was from 1992 to the present as of 2004. It was because "Seo Tae-ji and Boys" and Seoul Broadcasting System (SBS) emerged in 1992. "Seo Tae-ji and Boys" popularized the genre of music video, emphasizing the visual effect of existing music videos. With the opening of SBS, TV viewers were provided with various images and programs. The results of this study are as follows. First, costumes in music videos express the themes of the music and maximize the image of criticism. Second, costumes in music videos represent the themes or messages of the music and describe the singers" personality. Third, costumes in music videos create the singers" images and function as the media of fashion and communication to generations who enjoy music videos.
Music video, which is one of the outcomes of postmodernism, has emerged as a new medium for generations who enjoy music throughout the world. Music video, which is the combination of sound and image, is a sign showing the opening of the age of visual image after the age of audio. Music video has become a new means of promoting music and a cultural icon representing generations enjoying pop music. In addition, the background of music video as well as clothes and items used by the singers is gaining high popularity. Socially critical music videos show strong and straight images containing purposeful messages that criticize social situations. Clothes, items and background in music videos reinforce the effect of such messages that criticize social situations. The present study purposed to examine the functions of music videos through literature review and demonstrative research. Literature review referred to previous researches and books related to music videos that were considered to be critical by pop music critics. In addition, for demonstrative research, we selected works to be studied from video tapes recording the performances of musicians to be studied and their music videos through consultation with costume specialists. The scope of the study was from 1992 to the present as of 2004. It was because "Seo Tae-ji and Boys" and Seoul Broadcasting System (SBS) emerged in 1992. "Seo Tae-ji and Boys" popularized the genre of music video, emphasizing the visual effect of existing music videos. With the opening of SBS, TV viewers were provided with various images and programs. The results of this study are as follows. First, costumes in music videos express the themes of the music and maximize the image of criticism. Second, costumes in music videos represent the themes or messages of the music and describe the singers" personality. Third, costumes in music videos create the singers" images and function as the media of fashion and communication to generations who enjoy music videos.
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