예술은 창작적이지만 되풀이 될 뿐이라는 가정 아래, 예술가의 독창성을 부정하여 그 가치는 ‘창작’과 ‘표절’이라는 이분법에서 진일보하여 넓은 창조방법론 위에서 인용 내지 차용, 패러디(Parody), 혼성모방, 아이러니, 유희성 등과 함께 대두 되고 있다. 특히 패러디 현상을 포스트모던의 문화 현상 속에서 특징적 현상으로 받아들임을 인식하고 그 안에서 일치되는 양상을 갖고 있다.
복식과 건축은 인간 행위의 소산으로 오랜 역사 동안 발전하여 왔다. 복식과 건축, 양자는 동일한 조형 예술의 형식 원리에 입각되어 있다는 공통성과 아울러 특히 인체와 그 마음을 담는 공간 형성이라는 점에서 공통점을 지니고 있다. 이에 본 연구는 먼저 패러디 현상에 발견된 특징적 양상을 바탕으로 포스트모던 건축과 복식에 비교 분석하여 적용하는 과정을 거쳤고, 패러디 현상이 주는 디자인의 창작적 가치에 역점을 두고 다뤄보고자 하였다.
포스트모던 건축과 패션의 복고성은 포스트모던의 역사주의적 경향과 맞물려 설명되어질 수 있으며, 여기서 복고성은 과거의 이미지를 재현한다기보다는 과거성의 전달이라는 궁극적 목적에 따라 이미지만을 차용하여 새로운 표현성을 갖게 한다는 데에 패러디 화 과정이 적용되어진다는 것이다. 이렇듯 포스트모던의 특징과 패러디 기법이 적용되는 과정이 미묘하게 일치함을 포스트모던 건축과 패션 이미지 현상에 적용시키면 다음과 같다.
첫째, 포스트모던 건축과 패션의 복고성은 포스트모던의 역사주의적 경향과 맞물려 설명되어질 수 있으며, 여기서 복고성은 과거의 이미지를 재현한다기보다는 과거성의 전달이라는 궁극적 목적에 따라 이미지만을 차용하여 새로운 표현성을 갖게 한다는 데에 패러디 화 과정이 적용되어진다는 것이다. 따라서 그 예로 작품이 패러디되어 복식에서 표현되거나 포스트모던의 다양한 예술 양식이 패션에 패러디되는 경우, 또 과거의 대표적 복식 스타일이 변용되어 패러디되는 경우가 있다. 둘째 기존의 전통적 틀에서 벗어나 가변적이고 상대적임을 인정하게 개방적 태도를 보이는 포스트모던 건축과 패션의 다원성은 복식 디자인에 적용할 수 있는 대상을 포괄적으로 받아들인다. 즉 기존의 용도를 변용시킨다든지 대상물을 오브제로 복식에 패러디시켜 의외성과 아이러니를 지니게 하는 것이 그 예이다. 셋째, 포스트모던의 기존의 이미지와 미래적 양식을 실험적으로 결합시키는 절층주의적 경향을 지닌다. 이것이 포스트모던 건축과 패션에 반영되어 이의 표현성을 나타내는 패러디 복식이나 상반된 이미지가 공존하는 패러디식의 형태로 나타나게 된다.
예술은 창작적이지만 되풀이 될 뿐이라는 가정 아래, 예술가의 독창성을 부정하여 그 가치는 ‘창작’과 ‘표절’이라는 이분법에서 진일보하여 넓은 창조방법론 위에서 인용 내지 차용, 패러디(Parody), 혼성모방, 아이러니, 유희성 등과 함께 대두 되고 있다. 특히 패러디 현상을 포스트모던의 문화 현상 속에서 특징적 현상으로 받아들임을 인식하고 그 안에서 일치되는 양상을 갖고 있다.
복식과 건축은 인간 행위의 소산으로 오랜 역사 동안 발전하여 왔다. 복식과 건축, 양자는 동일한 조형 예술의 형식 원리에 입각되어 있다는 공통성과 아울러 특히 인체와 그 마음을 담는 공간 형성이라는 점에서 공통점을 지니고 있다. 이에 본 연구는 먼저 패러디 현상에 발견된 특징적 양상을 바탕으로 포스트모던 건축과 복식에 비교 분석하여 적용하는 과정을 거쳤고, 패러디 현상이 주는 디자인의 창작적 가치에 역점을 두고 다뤄보고자 하였다.
포스트모던 건축과 패션의 복고성은 포스트모던의 역사주의적 경향과 맞물려 설명되어질 수 있으며, 여기서 복고성은 과거의 이미지를 재현한다기보다는 과거성의 전달이라는 궁극적 목적에 따라 이미지만을 차용하여 새로운 표현성을 갖게 한다는 데에 패러디 화 과정이 적용되어진다는 것이다. 이렇듯 포스트모던의 특징과 패러디 기법이 적용되는 과정이 미묘하게 일치함을 포스트모던 건축과 패션 이미지 현상에 적용시키면 다음과 같다.
첫째, 포스트모던 건축과 패션의 복고성은 포스트모던의 역사주의적 경향과 맞물려 설명되어질 수 있으며, 여기서 복고성은 과거의 이미지를 재현한다기보다는 과거성의 전달이라는 궁극적 목적에 따라 이미지만을 차용하여 새로운 표현성을 갖게 한다는 데에 패러디 화 과정이 적용되어진다는 것이다. 따라서 그 예로 작품이 패러디되어 복식에서 표현되거나 포스트모던의 다양한 예술 양식이 패션에 패러디되는 경우, 또 과거의 대표적 복식 스타일이 변용되어 패러디되는 경우가 있다. 둘째 기존의 전통적 틀에서 벗어나 가변적이고 상대적임을 인정하게 개방적 태도를 보이는 포스트모던 건축과 패션의 다원성은 복식 디자인에 적용할 수 있는 대상을 포괄적으로 받아들인다. 즉 기존의 용도를 변용시킨다든지 대상물을 오브제로 복식에 패러디시켜 의외성과 아이러니를 지니게 하는 것이 그 예이다. 셋째, 포스트모던의 기존의 이미지와 미래적 양식을 실험적으로 결합시키는 절층주의적 경향을 지닌다. 이것이 포스트모던 건축과 패션에 반영되어 이의 표현성을 나타내는 패러디 복식이나 상반된 이미지가 공존하는 패러디식의 형태로 나타나게 된다.
Under the assumption that arts are creative but only repeated, the originality of artists is negated. And their value has made a greater progress from the dichotomy of "creation" and "plagiarism and comes to a forefront together with citation and borrowing, parody, pastiche, irony, playfulness and t...
Under the assumption that arts are creative but only repeated, the originality of artists is negated. And their value has made a greater progress from the dichotomy of "creation" and "plagiarism and comes to a forefront together with citation and borrowing, parody, pastiche, irony, playfulness and the like. Especially, it is understood that the phenomenon of parody is accepted as the characteristics phenomenon in the post-modem cultural phenomenon, in which they have the aspect that they becomes consistent with each. Fashion and architecture have developed as the product of human behavior over the long history. Both fashion and architecture have the commonality that they are based on the identical form principle of fine arts and especially has something in common in that they serves to form the space containing the human body and mind. Therefore, this study made a comparative analysis of post-modern architecture and fashion based on the characteristics found in the phenomenon of parody and carried out the process of their application. And it attempted to deal with them with an emphasis on the creative value of design giving the phenomenon of parody. The retro nature of post-modem architecture and fashion can be explained in conjunction with the tendency of historicism. Here, the retro nature is that the process of parodying is applied for post-modem architecture and fashion to borrow only the image and have new expressiveness according to the ultimate purpose of delivering pastness rather than reproduce the past image. Like this, the characteristics of post-modernism and the parody technique subtlely is consistent. When they were applied to the image phenomenon of both post-modern architecture and fashion, the following findings were obtained: First, the retro nature of post-modern architecture and fashion can be explained in conjunction with the tendency of historicism. Here, the retro nature is that the process of parodying is applied for post-modem architecture and fashion to borrow only the image and have new expressiveness according to the ultimate purpose of delivering pastness rather than reproduce the past image. Accordingly, to take an illustration, there are the case that the work is expressed in fashion through its parody, or the case that the diverse artistic styles are parodied in fashion, or the case that past typical fashion style is transformed and parodied. Second, the plurality of post-modern architecture and fashion showing the open-mined attitude of getting away from the existing traditional framework and admitting variability and relativity comprehensively accommodates the object applicable to fashion design. That is, it is the example that both post-modem architecture and fashion transformed the existing use and had unexpectedness and irony by parodying the object to fashion. Third, both post-modern architecture and fashion take the eclectic tendency experimentally combining the existing post-modern image and future style. They are reflected in post-modern architecture and fashion and come to appear in a form of parody which parody fashion representing its expressiveness and its opposed image exists.
Under the assumption that arts are creative but only repeated, the originality of artists is negated. And their value has made a greater progress from the dichotomy of "creation" and "plagiarism and comes to a forefront together with citation and borrowing, parody, pastiche, irony, playfulness and the like. Especially, it is understood that the phenomenon of parody is accepted as the characteristics phenomenon in the post-modem cultural phenomenon, in which they have the aspect that they becomes consistent with each. Fashion and architecture have developed as the product of human behavior over the long history. Both fashion and architecture have the commonality that they are based on the identical form principle of fine arts and especially has something in common in that they serves to form the space containing the human body and mind. Therefore, this study made a comparative analysis of post-modern architecture and fashion based on the characteristics found in the phenomenon of parody and carried out the process of their application. And it attempted to deal with them with an emphasis on the creative value of design giving the phenomenon of parody. The retro nature of post-modem architecture and fashion can be explained in conjunction with the tendency of historicism. Here, the retro nature is that the process of parodying is applied for post-modem architecture and fashion to borrow only the image and have new expressiveness according to the ultimate purpose of delivering pastness rather than reproduce the past image. Like this, the characteristics of post-modernism and the parody technique subtlely is consistent. When they were applied to the image phenomenon of both post-modern architecture and fashion, the following findings were obtained: First, the retro nature of post-modern architecture and fashion can be explained in conjunction with the tendency of historicism. Here, the retro nature is that the process of parodying is applied for post-modem architecture and fashion to borrow only the image and have new expressiveness according to the ultimate purpose of delivering pastness rather than reproduce the past image. Accordingly, to take an illustration, there are the case that the work is expressed in fashion through its parody, or the case that the diverse artistic styles are parodied in fashion, or the case that past typical fashion style is transformed and parodied. Second, the plurality of post-modern architecture and fashion showing the open-mined attitude of getting away from the existing traditional framework and admitting variability and relativity comprehensively accommodates the object applicable to fashion design. That is, it is the example that both post-modem architecture and fashion transformed the existing use and had unexpectedness and irony by parodying the object to fashion. Third, both post-modern architecture and fashion take the eclectic tendency experimentally combining the existing post-modern image and future style. They are reflected in post-modern architecture and fashion and come to appear in a form of parody which parody fashion representing its expressiveness and its opposed image exists.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.