[국내논문]시민의 매체 이용과 언론사에 대한 신뢰 - 매체별 이용패턴에 따른 분석을 중심으로 Individuals" Media Use and their Confidence in Mass Media : Focusing on Links According to their Media-Use Patterns원문보기
본 연구는 시민들의 신문․텔레비전․인터넷을 통한 콘텐츠 이용과 그들의 언론사에 대한 신뢰와의 관계를 파악하고, 나아가 시민들의 언론사에 대한 신뢰 정도가 매체 이용 패턴(정보 이용과 오락 추구)별로 어떠한 차이를 보이는지도 살펴보았다. 2005년 KGSS 자료를 이용한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자들이 매체(신문, 텔레비전, 인터넷)를 이용하는데 보내는 시간량은 그들의 신문사에 대한 신뢰와는 아무런 관계가 없는 반면, TV방송국에 대한 신뢰와는 각 매체 이용량 모두 유의미한 관계에 있는 것으로 나타났다. 신문과 인터넷 이용량이 많을수록 TV방송국 신뢰가 낮고, 텔레비전 이용량이 많을수록 TV방송국에 대한 신뢰는 높은 것으로 나타났다. 둘째, 매체별 이용 패턴에 따라 구분된 정보 이용집단과 오락 이용집단에 있어서, 신문사와 TV방송국에 대한 신뢰 정도의 차이를 분석한 결과, 신문 이용의 경우는 신문사와 TV방송국 신뢰에 이용집단간 차이가 발견되지 않았다. 텔레비전 이용의 경우, 정보 이용집단의 TV방송국 신뢰가 오락 이용집단에 비해 높은 것으로 나타났다. 인터넷 이용의 경우는 신문사 신뢰에 있어 이용집단간 차이가 발견되었는데, 정보 이용집단보다는 오락 이용집단의 신문사에 대한 신뢰가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 응답자들의 매체별 이용 패턴을 고려한 언론사 신뢰 분석의 결과 중 주목할 만한 내용으로는, 첫째, 신문사에 대한 신뢰의 경우, 신문 연성 기사 이용 집단을 제외하고는 모든 집단에서 매체 이용량의 영향이 발견되지 않았다. 신문 연성 기사 이용집단의 경우, 텔레비전 이용시간의 정적인 영향과 인터넷 이용시간의 부적인 영향이 유의미한 것으로 나타났다. 둘째, TV방송국에 대한 신뢰의 경우, 매체 이용량의 영향력이 발견되지 않은 집단은 신문 연성 기사 이용 집단과 인터넷 쇼핑 및 오락 이용집단이었다. 나머지 집단에서는 하나 이상의 매체 이용량이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 시민들의 신문․텔레비전․인터넷을 통한 콘텐츠 이용과 그들의 언론사에 대한 신뢰와의 관계를 파악하고, 나아가 시민들의 언론사에 대한 신뢰 정도가 매체 이용 패턴(정보 이용과 오락 추구)별로 어떠한 차이를 보이는지도 살펴보았다. 2005년 KGSS 자료를 이용한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자들이 매체(신문, 텔레비전, 인터넷)를 이용하는데 보내는 시간량은 그들의 신문사에 대한 신뢰와는 아무런 관계가 없는 반면, TV방송국에 대한 신뢰와는 각 매체 이용량 모두 유의미한 관계에 있는 것으로 나타났다. 신문과 인터넷 이용량이 많을수록 TV방송국 신뢰가 낮고, 텔레비전 이용량이 많을수록 TV방송국에 대한 신뢰는 높은 것으로 나타났다. 둘째, 매체별 이용 패턴에 따라 구분된 정보 이용집단과 오락 이용집단에 있어서, 신문사와 TV방송국에 대한 신뢰 정도의 차이를 분석한 결과, 신문 이용의 경우는 신문사와 TV방송국 신뢰에 이용집단간 차이가 발견되지 않았다. 텔레비전 이용의 경우, 정보 이용집단의 TV방송국 신뢰가 오락 이용집단에 비해 높은 것으로 나타났다. 인터넷 이용의 경우는 신문사 신뢰에 있어 이용집단간 차이가 발견되었는데, 정보 이용집단보다는 오락 이용집단의 신문사에 대한 신뢰가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 응답자들의 매체별 이용 패턴을 고려한 언론사 신뢰 분석의 결과 중 주목할 만한 내용으로는, 첫째, 신문사에 대한 신뢰의 경우, 신문 연성 기사 이용 집단을 제외하고는 모든 집단에서 매체 이용량의 영향이 발견되지 않았다. 신문 연성 기사 이용집단의 경우, 텔레비전 이용시간의 정적인 영향과 인터넷 이용시간의 부적인 영향이 유의미한 것으로 나타났다. 둘째, TV방송국에 대한 신뢰의 경우, 매체 이용량의 영향력이 발견되지 않은 집단은 신문 연성 기사 이용 집단과 인터넷 쇼핑 및 오락 이용집단이었다. 나머지 집단에서는 하나 이상의 매체 이용량이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study examined the link between individuals" media use and their confidence in mass media--newspaper companies and nationwide television networks, focusing on the two dimensions of media use--how much time they spend for the mass media and how they use them. This study identified the two fundam...
This study examined the link between individuals" media use and their confidence in mass media--newspaper companies and nationwide television networks, focusing on the two dimensions of media use--how much time they spend for the mass media and how they use them. This study identified the two fundamental patterns of media use: ‘information and surveillance’ and ‘entertainment and diversion,’ and tried to explore the confidence in mass media in two different pattern-oriented groups of newspaper, television, and the Internet, respectively. Results showed that, first, the total time people have spent for newspaper reading, television watching, and Internet use has nothing to do with their confidence in newspaper companies, but significantly related to their confidence in television networks: That is, the more people read newspapers and use the Internet, the less confident they are in television networks; while the more they watch television, the more confident they are in television. Second, the comparison of respective confidences in newspaper companies and television networks between the information-oriented and the entertainment-oriented groups showed that no significant differences in media confidence were found between two groups according to their newspaper use; the confidence in television networks of the TV information-oriented group was significantly higher than that of the TV entertainment-oriented group; and the confidence in newspaper companies of the Internet information-oriented group was higher than that of the Internet entertainment-oriented group. Third, results from the analyses of institutional confidence in mass media according to groups of media-use patterns revealed that, first, for the confidence in newspaper companies, no significant effects were found except the group who usually reads newspaper soft news: Positive effect of television-viewing time and negative effect of Internet-use time of this group were statistically significant. Second, in terms of the confidence in television networks, significant effects of total media-use time were found except the newspaper and Internet entertainment-oriented groups.
This study examined the link between individuals" media use and their confidence in mass media--newspaper companies and nationwide television networks, focusing on the two dimensions of media use--how much time they spend for the mass media and how they use them. This study identified the two fundamental patterns of media use: ‘information and surveillance’ and ‘entertainment and diversion,’ and tried to explore the confidence in mass media in two different pattern-oriented groups of newspaper, television, and the Internet, respectively. Results showed that, first, the total time people have spent for newspaper reading, television watching, and Internet use has nothing to do with their confidence in newspaper companies, but significantly related to their confidence in television networks: That is, the more people read newspapers and use the Internet, the less confident they are in television networks; while the more they watch television, the more confident they are in television. Second, the comparison of respective confidences in newspaper companies and television networks between the information-oriented and the entertainment-oriented groups showed that no significant differences in media confidence were found between two groups according to their newspaper use; the confidence in television networks of the TV information-oriented group was significantly higher than that of the TV entertainment-oriented group; and the confidence in newspaper companies of the Internet information-oriented group was higher than that of the Internet entertainment-oriented group. Third, results from the analyses of institutional confidence in mass media according to groups of media-use patterns revealed that, first, for the confidence in newspaper companies, no significant effects were found except the group who usually reads newspaper soft news: Positive effect of television-viewing time and negative effect of Internet-use time of this group were statistically significant. Second, in terms of the confidence in television networks, significant effects of total media-use time were found except the newspaper and Internet entertainment-oriented groups.
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