영화형식이나 매체에 대한 자의식의 전통이 희박한 한국영화사에서 모더니즘 영화 혹은 예술영화 담론은 영화사적 맥락에서 계보화되지 못했다. 본 논문은 이러한 문제의식을 기반으로 1960년대 ‘한국 모더니즘 영화의 대표작’으로 불리는 〈안개〉에 대한 담론분석을 통해 1960년대 한국영화비평담론이 상상한 ‘예술영화’를 고찰하고자 한다. 본 논문의 기본적인 시각은 〈안개〉를 ‘작가주의/모더니즘 영화’라는 고정된 미학적 범주로 접근하지 않고, 1960년대 산업-정책-영화문화-감독-비평 등의 중층적 요인을 살펴봄으로써 이 작품을 당대 영화사의 역동적인 맥락 속에 위치짓고자 하는 것이다. 더 나아가 1996년 〈돼지가 우물에 빠진 날〉이 등장하기까지 30년간 한국영화사에서 단절되었다고 여겨지는 모더니즘 영화의 전통을 어떻게 역사적으로 재구성할 것인가를 살펴볼 것이다. 1960년대 누벨바그를 비롯한 세계영화계의 ‘새로움’에 대한 열망은 작가의 시대, 예술영화의 부상이라는 영화사적 패러다임의 전환을 낳는다. 1960년대 세계영화의 흐름을 동시대적으로 수용했던 한국 비평담론의 세계화에 대한 욕망은 1950년대와는 다른 양상으로 나타났고, 이러한 시기에 등장한 작품이 〈안개〉다. 〈안개〉는 1960년대 한국영화의 리얼리즘, 모더니즘, 장르성, 통속성, 기획영화의 산업적 요소와 미학적 새로움이라는 예술영화적 요소(‘기획예술영화’) 등이 뒤섞인 ‘불균질적 텍스트’ 이다.
〈안개〉를 흥미롭고 풍요로운 텍스트로 만드는 것은, 이 작품이 서구 모던 시네마를 직접적으로 모방하고 차용하는 데 있는 게 아니라, 이질적인 요소들이 한국영화의 전통 내에서 충돌하고 교섭하는 긴장관계에 있다. 본 논문은 이러한 긴장관계에 주목함으로써 새로운 예술영화에 대한 욕망과 대중영화 혹은 장르 영화적 요소 사이의 모순과 균열의 지점이야말로 한국영화의 근대성이 발현되는 지점임을 주장하고자 한다.
영화형식이나 매체에 대한 자의식의 전통이 희박한 한국영화사에서 모더니즘 영화 혹은 예술영화 담론은 영화사적 맥락에서 계보화되지 못했다. 본 논문은 이러한 문제의식을 기반으로 1960년대 ‘한국 모더니즘 영화의 대표작’으로 불리는 〈안개〉에 대한 담론분석을 통해 1960년대 한국영화비평담론이 상상한 ‘예술영화’를 고찰하고자 한다. 본 논문의 기본적인 시각은 〈안개〉를 ‘작가주의/모더니즘 영화’라는 고정된 미학적 범주로 접근하지 않고, 1960년대 산업-정책-영화문화-감독-비평 등의 중층적 요인을 살펴봄으로써 이 작품을 당대 영화사의 역동적인 맥락 속에 위치짓고자 하는 것이다. 더 나아가 1996년 〈돼지가 우물에 빠진 날〉이 등장하기까지 30년간 한국영화사에서 단절되었다고 여겨지는 모더니즘 영화의 전통을 어떻게 역사적으로 재구성할 것인가를 살펴볼 것이다. 1960년대 누벨바그를 비롯한 세계영화계의 ‘새로움’에 대한 열망은 작가의 시대, 예술영화의 부상이라는 영화사적 패러다임의 전환을 낳는다. 1960년대 세계영화의 흐름을 동시대적으로 수용했던 한국 비평담론의 세계화에 대한 욕망은 1950년대와는 다른 양상으로 나타났고, 이러한 시기에 등장한 작품이 〈안개〉다. 〈안개〉는 1960년대 한국영화의 리얼리즘, 모더니즘, 장르성, 통속성, 기획영화의 산업적 요소와 미학적 새로움이라는 예술영화적 요소(‘기획예술영화’) 등이 뒤섞인 ‘불균질적 텍스트’ 이다.
〈안개〉를 흥미롭고 풍요로운 텍스트로 만드는 것은, 이 작품이 서구 모던 시네마를 직접적으로 모방하고 차용하는 데 있는 게 아니라, 이질적인 요소들이 한국영화의 전통 내에서 충돌하고 교섭하는 긴장관계에 있다. 본 논문은 이러한 긴장관계에 주목함으로써 새로운 예술영화에 대한 욕망과 대중영화 혹은 장르 영화적 요소 사이의 모순과 균열의 지점이야말로 한국영화의 근대성이 발현되는 지점임을 주장하고자 한다.
The "modernist film" or "art cinema (yesul-younghwa)" discourse in Korean cinema has not been genealogically studied because the tradition of self-consciousness about film form or film as a medium has remained slim on the whole throughout its history. Faced with this scarcity, my study aims at shedd...
The "modernist film" or "art cinema (yesul-younghwa)" discourse in Korean cinema has not been genealogically studied because the tradition of self-consciousness about film form or film as a medium has remained slim on the whole throughout its history. Faced with this scarcity, my study aims at shedding light on the ways in which Korean film criticism of the 1960s imagined the "art cinema" through the analysis of the discourses on The Foggy Town (Angae, directed by Kim Soo-yong, 1967), still known as "a masterpiece of Korean modernist film." I would eschew an aesthetic approach to The Foggy Town which tends to enshrine it in the pantheon of "auteurist/modernist film"; investigating the ways in which multiple agencies that constituted Korean cinema of the 1960s―industry, policy, film culture, director, and criticism―were intertwined, I would instead reposition it within the historical dynamics of the time when it was released and gained remarkable popularity. In doing so, I would also reach out to historically reconstructing the tradition of Korean modernist film which had presumptively ceased to exist for thirty years until The Day a Pig Fell into a Well (Doejiga umul-e ppajin nal, directed by Hong Sang-soo) came out in 1996. The aspiration of world cinema during the 1960s to its "newness," exemplified by the French nouvelle vague, lead to the paradigm shifts in the film history: the advent of the auteur"s age and the emergence of art cinema. Unlike its antecedent of the 1950s, Korean film criticism of the 1960s strived to catch up with this current of the world cinema as The Foggy Town was produced. I would argue that The Foggy Town must be conceived as an "incoherent text," inasmuch as it leaves coexisting a few aspects that revolved around Korean cinema of that time―realism, modernism, genericity, and popularity―therefore shaping itself as the mixture of the industrial elements of high-concept film [gihoek-younghwa] and the aesthetic elements of art cinema (yesul-younghwa)―what I would call "high-concept-art film" (gihoek-yesul-younghwa). In this sense, what makes The Foggy Town interesting and rich lies not in its direct imitation of Western modern cinema, but in the tension where its heterogeneous elements aforementioned collided and negotiated with each other in the tradition of Korean cinema. Paying close attention to that tension, I would claim that it was the point of contradiction and fissure between the desire for the new art cinema and the components of existing popular genre film where modernity in Korean cinema was revealed.
The "modernist film" or "art cinema (yesul-younghwa)" discourse in Korean cinema has not been genealogically studied because the tradition of self-consciousness about film form or film as a medium has remained slim on the whole throughout its history. Faced with this scarcity, my study aims at shedding light on the ways in which Korean film criticism of the 1960s imagined the "art cinema" through the analysis of the discourses on The Foggy Town (Angae, directed by Kim Soo-yong, 1967), still known as "a masterpiece of Korean modernist film." I would eschew an aesthetic approach to The Foggy Town which tends to enshrine it in the pantheon of "auteurist/modernist film"; investigating the ways in which multiple agencies that constituted Korean cinema of the 1960s―industry, policy, film culture, director, and criticism―were intertwined, I would instead reposition it within the historical dynamics of the time when it was released and gained remarkable popularity. In doing so, I would also reach out to historically reconstructing the tradition of Korean modernist film which had presumptively ceased to exist for thirty years until The Day a Pig Fell into a Well (Doejiga umul-e ppajin nal, directed by Hong Sang-soo) came out in 1996. The aspiration of world cinema during the 1960s to its "newness," exemplified by the French nouvelle vague, lead to the paradigm shifts in the film history: the advent of the auteur"s age and the emergence of art cinema. Unlike its antecedent of the 1950s, Korean film criticism of the 1960s strived to catch up with this current of the world cinema as The Foggy Town was produced. I would argue that The Foggy Town must be conceived as an "incoherent text," inasmuch as it leaves coexisting a few aspects that revolved around Korean cinema of that time―realism, modernism, genericity, and popularity―therefore shaping itself as the mixture of the industrial elements of high-concept film [gihoek-younghwa] and the aesthetic elements of art cinema (yesul-younghwa)―what I would call "high-concept-art film" (gihoek-yesul-younghwa). In this sense, what makes The Foggy Town interesting and rich lies not in its direct imitation of Western modern cinema, but in the tension where its heterogeneous elements aforementioned collided and negotiated with each other in the tradition of Korean cinema. Paying close attention to that tension, I would claim that it was the point of contradiction and fissure between the desire for the new art cinema and the components of existing popular genre film where modernity in Korean cinema was revealed.
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