본 연구는 최근 안과의원의 디자인 특성을 파악한 후, 안과의원의 디자인 이미지를 형용사어휘를 통해 측정하고 선호도를 파악하고자 한다. 문헌고찰을 통하여 15개 사례를 선정하고 83명의 한.중 대학생 및 대학원생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 최근 안과의원들은 도시적인, 서구적인, 통일된 이미지가 지배적이었다. 둘째, 사람들은 편안한, 서구적인, 도시적인, 여성적인, 통일된, 개방적인 이미지를 선호하였다. 셋째, 가장 선호하는 사례의 선택 이유로서 편안함과 색채를 우선으로 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 한국인과 중국인의 차이를 살펴보면, 한국인은 경쾌하고 다양한 이미지를, 중국인은 한국인보다 남성적이고 중후한 이미지를 더 많이 선호하였다. 본 논문은 앞으로의 안과의원 실내디자인을 위한 기초자료가 될 것이다.
본 연구는 최근 안과의원의 디자인 특성을 파악한 후, 안과의원의 디자인 이미지를 형용사어휘를 통해 측정하고 선호도를 파악하고자 한다. 문헌고찰을 통하여 15개 사례를 선정하고 83명의 한.중 대학생 및 대학원생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 최근 안과의원들은 도시적인, 서구적인, 통일된 이미지가 지배적이었다. 둘째, 사람들은 편안한, 서구적인, 도시적인, 여성적인, 통일된, 개방적인 이미지를 선호하였다. 셋째, 가장 선호하는 사례의 선택 이유로서 편안함과 색채를 우선으로 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 한국인과 중국인의 차이를 살펴보면, 한국인은 경쾌하고 다양한 이미지를, 중국인은 한국인보다 남성적이고 중후한 이미지를 더 많이 선호하였다. 본 논문은 앞으로의 안과의원 실내디자인을 위한 기초자료가 될 것이다.
This study aimed at exploring the characteristics of interior design of private ophthalmic clinics and analyzing the preference and evaluation of design image by adjectives. 15 cases were selected by literature review and 83 Korean and Chinese undergraduate and graduate students were participated in...
This study aimed at exploring the characteristics of interior design of private ophthalmic clinics and analyzing the preference and evaluation of design image by adjectives. 15 cases were selected by literature review and 83 Korean and Chinese undergraduate and graduate students were participated in questionnaire survey. The results revealed that 1)the urban, westernized, unified design images were popular in ophthalmic clinics; 2)people showed a strong preference in westernized, urban, feminine, and open images; 3)the reasons for their preference were related with comfortable feeling and color; 4)Koreans and Chinese showed similarities in preference, but there were several differences between the two groups in image evaluation. Light and diverse images were preferred by Koreans, while a deep, masculine images were preferred by Chinese. The findings can be used as a basic guideline for future interior design of ophthalmic clinics.
This study aimed at exploring the characteristics of interior design of private ophthalmic clinics and analyzing the preference and evaluation of design image by adjectives. 15 cases were selected by literature review and 83 Korean and Chinese undergraduate and graduate students were participated in questionnaire survey. The results revealed that 1)the urban, westernized, unified design images were popular in ophthalmic clinics; 2)people showed a strong preference in westernized, urban, feminine, and open images; 3)the reasons for their preference were related with comfortable feeling and color; 4)Koreans and Chinese showed similarities in preference, but there were several differences between the two groups in image evaluation. Light and diverse images were preferred by Koreans, while a deep, masculine images were preferred by Chinese. The findings can be used as a basic guideline for future interior design of ophthalmic clinics.
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