관상학(Physiognomy)이란 사람의 얼굴을 보고 그의 운명, 성격, 수명 따위를 판단하는 방법을 연구하는 학문을 말한다. 이 논문에서 언급하는 관상학은 동양에서 말하는 관상학, 특히 얼굴의 부분적 특성이나 전체적인 조화를 통해 성격과 운명을 예측하는 학문을 의미한다. 이 연구는 동양 관상학을 적용한 성격별 얼굴 설계 시스템 구축에 관한 것으로, 첫째, 보편적인 성격 분류를 위해 MBTI에서 다루는 성격 어휘 161개를 군집분석을 통해 39개의 대표 어휘로 추출하였다. 추출된 대표 성격 어휘의 의미상 거리를 나타내기 위하여 서베이를 통해 얻은 데이터를 다차원 척도법을 통해 2차원 공간상에 성격 어휘의 관계를 분석하였다. 둘째, 열굴 시각화를 위해 먼저 얼굴의 형태적 특성을 결정짓는 요소를 크게 얼굴형, 눈, 코, 입, 이마, 눈썹으로 분류하고, 분류된 6가지 얼굴 형태의 29가지 하위요소별 성격을 한국인의 얼굴 특성을 기준으로 관상학적 정리 및 숫자형식 코드화를 하였다. 추출된 대표 성격 어휘별 얼굴 요소의 형태를 앞서 정리된 코드에 따라 하나의 얼굴 형태로 조합하여 39가지 얼굴을 시각화 하여 마지막으로, 성격별 얼굴 설계 시스템‘FACE’를 제작하였다. 이 연구는 사람의 성격 특성에 따라 그에 맞는 얼굴 형태를 구현하는 시스템을 제작하여 일반 사용자 뿐 아니라 애니메이션 캐릭터 개발자에게 객관적인 도움을 줄 수 있으며 또한 예로부터 내려오는 관상학의 적용 범위를 넓힐 수 있는 가능성을 보여주었다고 할 수 있다.
관상학(Physiognomy)이란 사람의 얼굴을 보고 그의 운명, 성격, 수명 따위를 판단하는 방법을 연구하는 학문을 말한다. 이 논문에서 언급하는 관상학은 동양에서 말하는 관상학, 특히 얼굴의 부분적 특성이나 전체적인 조화를 통해 성격과 운명을 예측하는 학문을 의미한다. 이 연구는 동양 관상학을 적용한 성격별 얼굴 설계 시스템 구축에 관한 것으로, 첫째, 보편적인 성격 분류를 위해 MBTI에서 다루는 성격 어휘 161개를 군집분석을 통해 39개의 대표 어휘로 추출하였다. 추출된 대표 성격 어휘의 의미상 거리를 나타내기 위하여 서베이를 통해 얻은 데이터를 다차원 척도법을 통해 2차원 공간상에 성격 어휘의 관계를 분석하였다. 둘째, 열굴 시각화를 위해 먼저 얼굴의 형태적 특성을 결정짓는 요소를 크게 얼굴형, 눈, 코, 입, 이마, 눈썹으로 분류하고, 분류된 6가지 얼굴 형태의 29가지 하위요소별 성격을 한국인의 얼굴 특성을 기준으로 관상학적 정리 및 숫자형식 코드화를 하였다. 추출된 대표 성격 어휘별 얼굴 요소의 형태를 앞서 정리된 코드에 따라 하나의 얼굴 형태로 조합하여 39가지 얼굴을 시각화 하여 마지막으로, 성격별 얼굴 설계 시스템‘FACE’를 제작하였다. 이 연구는 사람의 성격 특성에 따라 그에 맞는 얼굴 형태를 구현하는 시스템을 제작하여 일반 사용자 뿐 아니라 애니메이션 캐릭터 개발자에게 객관적인 도움을 줄 수 있으며 또한 예로부터 내려오는 관상학의 적용 범위를 넓힐 수 있는 가능성을 보여주었다고 할 수 있다.
Physiognomy is the study of one’s fate, character, and lifespan according to the readings of one"s facial features. In relation to the Asian cultural context, physiognomy offers a way to explain one’s personality or predict one"s fate. It is a reading of characteristics based on the location of faci...
Physiognomy is the study of one’s fate, character, and lifespan according to the readings of one"s facial features. In relation to the Asian cultural context, physiognomy offers a way to explain one’s personality or predict one"s fate. It is a reading of characteristics based on the location of facial elements. This study attempts to build a facial visualization system based on one"s personality and physiognomy. First, via a cluster analysis method, the study extracts 39 representative vocabularies from 161 character vocabularies from the MBTI test in order to achieve a universal classification of characteristics. The study notes social distance between each pair of vocabularies, using the MDS method. The study establishes the distances among all 39 vocabularies, with two dimensional away representations. The study also classifies and prepares a visualization of major elements of facial characteristics related to the face, eyes, nose, mouth, forehead and eyebrows. Each personality of 29 low-rank elemental styles is classified into 6 face forms number-encoded and arranged in physiognomical view, on the basis of Koreans" facial forms. By arranging the visual element of facial characteristics, 39 kinds of faces were visualized representing peoples’ personalities. Finally, we have produced "FACE", a facial visualization system based on one"s personality. This study can help animation character developers as well as normal users experiencing the system to create proper facial features for one"s personality. In addition, the system offers the possibility of expanding the range of physiognomy’s applications.
Physiognomy is the study of one’s fate, character, and lifespan according to the readings of one"s facial features. In relation to the Asian cultural context, physiognomy offers a way to explain one’s personality or predict one"s fate. It is a reading of characteristics based on the location of facial elements. This study attempts to build a facial visualization system based on one"s personality and physiognomy. First, via a cluster analysis method, the study extracts 39 representative vocabularies from 161 character vocabularies from the MBTI test in order to achieve a universal classification of characteristics. The study notes social distance between each pair of vocabularies, using the MDS method. The study establishes the distances among all 39 vocabularies, with two dimensional away representations. The study also classifies and prepares a visualization of major elements of facial characteristics related to the face, eyes, nose, mouth, forehead and eyebrows. Each personality of 29 low-rank elemental styles is classified into 6 face forms number-encoded and arranged in physiognomical view, on the basis of Koreans" facial forms. By arranging the visual element of facial characteristics, 39 kinds of faces were visualized representing peoples’ personalities. Finally, we have produced "FACE", a facial visualization system based on one"s personality. This study can help animation character developers as well as normal users experiencing the system to create proper facial features for one"s personality. In addition, the system offers the possibility of expanding the range of physiognomy’s applications.
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