지역축제의 참여동기와 만족, 행동의도에 관한 연구 - 고창청보리밭 축제를 중심으로 A Study on the participation motivation, satisfaction, and behavioral intentions of Local Festivals - focusing on the 6th Go-Chang Green barley Festival
본 연구는 고창청보리밭축제를 대상으로 참가자들의 축제참가동기 요인들이 어떻게 나타나는지를 분석하고, 이러한 동기요인들이 만족에 미치는 영향관계, 만족이 행동의의도에 미치는 영향관계를 분석함으로써 지역축제의 발전적 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다.
참가자들의 활동특성에서 소비비용에서는 3만원 미만이 가장 많은 것으로 나타났으며, 주 정보원천은 언론매체, 주위의 권유, 추천 인터넷으로 나타났다. 타 지역축제 참가경험이 대부분 있는 것으로 나타났고 축제에 대한 사전정보는 조금 알았다가 가장 높게 나타났다. 참가자들의 일반적 특성은 남성에 비해 여성이 조금 높게 나타났고, 연령은 30대, 20대, 40대, 50대 순으로 나타났다.
고창청보리밭 축제 참여동기는 흥미와 유희, 가족, 일상탈출, 교육, 이벤트의 다섯 가지 요인으로 나타났다. 참여동기와 만족의 영향관계에서는 5가지 요인 중 흥미와 유희 가장 높은 영향력을 가지는 것으로 분석되었으며 일상탈출 가족 이벤트 순으로 영향력을 갖는 것으로 나타났고 교육요인은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 만족이 재방문과 추천의도에 미치는 영향관계에서는 영향력이 매우 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 고창청보리밭축제를 대상으로 참가자들의 축제참가동기 요인들이 어떻게 나타나는지를 분석하고, 이러한 동기요인들이 만족에 미치는 영향관계, 만족이 행동의의도에 미치는 영향관계를 분석함으로써 지역축제의 발전적 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다.
참가자들의 활동특성에서 소비비용에서는 3만원 미만이 가장 많은 것으로 나타났으며, 주 정보원천은 언론매체, 주위의 권유, 추천 인터넷으로 나타났다. 타 지역축제 참가경험이 대부분 있는 것으로 나타났고 축제에 대한 사전정보는 조금 알았다가 가장 높게 나타났다. 참가자들의 일반적 특성은 남성에 비해 여성이 조금 높게 나타났고, 연령은 30대, 20대, 40대, 50대 순으로 나타났다.
고창청보리밭 축제 참여동기는 흥미와 유희, 가족, 일상탈출, 교육, 이벤트의 다섯 가지 요인으로 나타났다. 참여동기와 만족의 영향관계에서는 5가지 요인 중 흥미와 유희 가장 높은 영향력을 가지는 것으로 분석되었으며 일상탈출 가족 이벤트 순으로 영향력을 갖는 것으로 나타났고 교육요인은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 만족이 재방문과 추천의도에 미치는 영향관계에서는 영향력이 매우 높은 것으로 나타났다.
This study aims to examine what factors would be drawn from participation motivation of visitors. and the effect on the relationship between satisfaction behavioral intentions, satisfaction and behavioral intentions as well. this study suggest the managerial implication. The result showed that almos...
This study aims to examine what factors would be drawn from participation motivation of visitors. and the effect on the relationship between satisfaction behavioral intentions, satisfaction and behavioral intentions as well. this study suggest the managerial implication. The result showed that almost people spent the money under 30.000won and got main information from mass communication, recommendation by surrounding and internet. It showed that almost all of the visitors have experienced to participate the other local festival and, they had little prior information about the festivals. common features are the women respondence more man and the number of respondence is high 30s, 20s, 40s, 50s. Go-Chang Green barley Festival participation motivation were the five factors which are interest and amusement, family, escape of life, education condition and event. The effect relation between participation motivation and satisfaction showed that interest and amusement are the highest influential factors, escape of daily life, family, special event had higher influence on the effect relation in order, and the education factor didn"t have the power of influence. Satisfaction had a great influence on the effect relation between revisiting and recommendation intention.
This study aims to examine what factors would be drawn from participation motivation of visitors. and the effect on the relationship between satisfaction behavioral intentions, satisfaction and behavioral intentions as well. this study suggest the managerial implication. The result showed that almost people spent the money under 30.000won and got main information from mass communication, recommendation by surrounding and internet. It showed that almost all of the visitors have experienced to participate the other local festival and, they had little prior information about the festivals. common features are the women respondence more man and the number of respondence is high 30s, 20s, 40s, 50s. Go-Chang Green barley Festival participation motivation were the five factors which are interest and amusement, family, escape of life, education condition and event. The effect relation between participation motivation and satisfaction showed that interest and amusement are the highest influential factors, escape of daily life, family, special event had higher influence on the effect relation in order, and the education factor didn"t have the power of influence. Satisfaction had a great influence on the effect relation between revisiting and recommendation intention.
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