이 연구는 고창 청보리밭 축제의 경제적 성과를 평가하고 앞으로 발전방향을 모색하기 위하여 축제참여자를 대상으로 설문지조사를 통하여 축제참여의 만족도 등을 분석하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 청보리밭 축제에서 마케팅 요인(4Ps)과 재방문 희망 여부 에서는 홍보요인(promotion)을 제외하고는 농식품 가격요인(price), 프로그램 상품요인(products), 유통 및 진행 등 장소적 요인(place) 순으로 재방문 희망에 영향을 주는 것으로 나타났다 이용행태적 특징과 재방문 희망 과의 관계에서 재방문 희망집단의 이용 행태적 특징은 ...
이 연구는 고창 청보리밭 축제의 경제적 성과를 평가하고 앞으로 발전방향을 모색하기 위하여 축제참여자를 대상으로 설문지조사를 통하여 축제참여의 만족도 등을 분석하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 청보리밭 축제에서 마케팅 요인(4Ps)과 재방문 희망 여부 에서는 홍보요인(promotion)을 제외하고는 농식품 가격요인(price), 프로그램 상품요인(products), 유통 및 진행 등 장소적 요인(place) 순으로 재방문 희망에 영향을 주는 것으로 나타났다 이용행태적 특징과 재방문 희망 과의 관계에서 재방문 희망집단의 이용 행태적 특징은 정보획득 방법에서 신문 잡지 라디오 TV 등을 이용하고 방문횟수는 2회 이상이며, 축제참가 동기는 청보리밭 경관감상이었다. 고창에서 체류시간은 1일 또는 그 이상이며 축제참여시 중요 고려사항은 행사프로그램과 경관관찰 시기이고 방문 전에 자료수집 등 사전준비를 하고, 청보리밭 감상 및 관련체험을 인상 깊은 프로그램으로 꼽았다. 이용 교통수단은 자가용, 동반자는 가족과 친구의 순으로 나타났다. 이에 반하여 재방문 보류집단의 이용행태적 특성을 보면 이들은 주로 인터넷에서 정보를 얻고, 처음방문이며, 참여동기는 관광 및 여행을 겸한 것이었다. 고창 체류시간은 4-8시간으로 짧은 편이고 축제참여시 중요 고려사항으로 날씨를 꼽았다. 이들은 방문 전 자료수집 등의 사전준비가 없었으며 인상이 깊은 프로그램으로는 상설전시와 농특산물의 판매를 꼽았다. 이들의 교통수단은 철도 버스 전세 관광버스를 이용하였고 동반자는 연인으로 나타났다. 인구통계적 특성과 재방문 희망과의 관계를 보면 나이가 많아질수록 재방문 희망 집단에 속할 확률이 높았고 월수입은 많아질수록 재방문 보류집단에 속할 확률이 높았다. 방문소요시간과 재방문 희망과의 관계는 소요시간이 길어질수록 재방문 보류집단에 속할 확률이 높았다. 성별은 남성보다는 여성의 경우가 재방문 보류집단에 속할 확률이 높아지는 것으로 나타났다. 인구사회적 특징과 지출비목간의 유의성 검증에서는 지출에 영향을 주는 인구 사회적 요소는 거주지역의 차이, 구간별 나이, 동반 형태, 방문 전 자료수집과 준비에 대한 관여도, 성별, 축제관련 정보의 획득방법 등이었다. 그러나 지출에 영향이 인정되지 않는 요소로는 구간별 월수입, 이용 교통수단, 직업 등이 있었다. 거주지역별 요소로는 외래지역이 전북지역에 비해 지출액이 많았으며, 구간별 나이에서는 19세 이하의 지출이 제일 많은 것으로 나타났다., 동반 형태별로는 직장직원 과 가족동반의 경우가 지출액이 많고, 방문 전 자료수집과 준비에 대한 관여가 있는 참여자의 지출이 컸다. 성별의 경우 남자 쪽이 여자 쪽보다 지출이 컸다. 정보획득수단별로는 인터넷, 신문 잡지로 정보를 얻는 참여자의 지출액이 큰 것으로 나타났다. 청보리밭 축제는 총방문객 52만명이 여행비용 46,140원을 지출하여 총지출액은 239억 9,280만원이며 지역경제 파급효과는 18,069,427천만원으로 지역경제에 상당한 파급효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 고창군 전체에 대한 축제의 경제적 파급효과가 상당히 큼에도 불구하고 실제로 축제장 내에서는 총매출액이 매우 작고 연도별 증가율도 미미한 것으로 나타났다. 이는 축제장 내에서 부가가치 창출 노력이 미흡했다는 것과 향후 이의 보완이 절실하다는 것을 의미한다. 축제참여자들의 고창지역 여행 예산 중 아주 적은 부분만이 축제 현장에서 소비되었다는 것은 참여자의 소비욕구에도 부응하지 못한 것으로 축제참여 즐거움의 일부분을 충족시키지 못했다고 할 수 밖에 없다. 가족동반자가 참여자의 주류를 이루고 있기 때문에 앞으로는 어린이와 어른, 노인들이 함께 즐길 수 있는 프로그램 개발에 많은 배려를 해야 할 것이다. 축제 참여자들의 인상 깊은 프로그램에 대한 응답은 보리밭 사잇길 걷기, 보리피리 만들어 불기 등 보리밭 속에서의 체험을 들고 있다. 이것은 앞으로 이를 조금 더 다양하고 풍부하게 하는 프로그램, 예컨대 보리밭 속에서의 작은 음악회, 보리밭 속에 누워 하늘 쳐다보기 등 다른 축제들과는 현저하게 차이가 나는 이색 체험 수단을 적극적으로 개발해야 한다는 것을 뜻한다.
이 연구는 고창 청보리밭 축제의 경제적 성과를 평가하고 앞으로 발전방향을 모색하기 위하여 축제참여자를 대상으로 설문지조사를 통하여 축제참여의 만족도 등을 분석하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 청보리밭 축제에서 마케팅 요인(4Ps)과 재방문 희망 여부 에서는 홍보요인(promotion)을 제외하고는 농식품 가격요인(price), 프로그램 상품요인(products), 유통 및 진행 등 장소적 요인(place) 순으로 재방문 희망에 영향을 주는 것으로 나타났다 이용행태적 특징과 재방문 희망 과의 관계에서 재방문 희망집단의 이용 행태적 특징은 정보획득 방법에서 신문 잡지 라디오 TV 등을 이용하고 방문횟수는 2회 이상이며, 축제참가 동기는 청보리밭 경관감상이었다. 고창에서 체류시간은 1일 또는 그 이상이며 축제참여시 중요 고려사항은 행사프로그램과 경관관찰 시기이고 방문 전에 자료수집 등 사전준비를 하고, 청보리밭 감상 및 관련체험을 인상 깊은 프로그램으로 꼽았다. 이용 교통수단은 자가용, 동반자는 가족과 친구의 순으로 나타났다. 이에 반하여 재방문 보류집단의 이용행태적 특성을 보면 이들은 주로 인터넷에서 정보를 얻고, 처음방문이며, 참여동기는 관광 및 여행을 겸한 것이었다. 고창 체류시간은 4-8시간으로 짧은 편이고 축제참여시 중요 고려사항으로 날씨를 꼽았다. 이들은 방문 전 자료수집 등의 사전준비가 없었으며 인상이 깊은 프로그램으로는 상설전시와 농특산물의 판매를 꼽았다. 이들의 교통수단은 철도 버스 전세 관광버스를 이용하였고 동반자는 연인으로 나타났다. 인구통계적 특성과 재방문 희망과의 관계를 보면 나이가 많아질수록 재방문 희망 집단에 속할 확률이 높았고 월수입은 많아질수록 재방문 보류집단에 속할 확률이 높았다. 방문소요시간과 재방문 희망과의 관계는 소요시간이 길어질수록 재방문 보류집단에 속할 확률이 높았다. 성별은 남성보다는 여성의 경우가 재방문 보류집단에 속할 확률이 높아지는 것으로 나타났다. 인구사회적 특징과 지출비목간의 유의성 검증에서는 지출에 영향을 주는 인구 사회적 요소는 거주지역의 차이, 구간별 나이, 동반 형태, 방문 전 자료수집과 준비에 대한 관여도, 성별, 축제관련 정보의 획득방법 등이었다. 그러나 지출에 영향이 인정되지 않는 요소로는 구간별 월수입, 이용 교통수단, 직업 등이 있었다. 거주지역별 요소로는 외래지역이 전북지역에 비해 지출액이 많았으며, 구간별 나이에서는 19세 이하의 지출이 제일 많은 것으로 나타났다., 동반 형태별로는 직장직원 과 가족동반의 경우가 지출액이 많고, 방문 전 자료수집과 준비에 대한 관여가 있는 참여자의 지출이 컸다. 성별의 경우 남자 쪽이 여자 쪽보다 지출이 컸다. 정보획득수단별로는 인터넷, 신문 잡지로 정보를 얻는 참여자의 지출액이 큰 것으로 나타났다. 청보리밭 축제는 총방문객 52만명이 여행비용 46,140원을 지출하여 총지출액은 239억 9,280만원이며 지역경제 파급효과는 18,069,427천만원으로 지역경제에 상당한 파급효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 고창군 전체에 대한 축제의 경제적 파급효과가 상당히 큼에도 불구하고 실제로 축제장 내에서는 총매출액이 매우 작고 연도별 증가율도 미미한 것으로 나타났다. 이는 축제장 내에서 부가가치 창출 노력이 미흡했다는 것과 향후 이의 보완이 절실하다는 것을 의미한다. 축제참여자들의 고창지역 여행 예산 중 아주 적은 부분만이 축제 현장에서 소비되었다는 것은 참여자의 소비욕구에도 부응하지 못한 것으로 축제참여 즐거움의 일부분을 충족시키지 못했다고 할 수 밖에 없다. 가족동반자가 참여자의 주류를 이루고 있기 때문에 앞으로는 어린이와 어른, 노인들이 함께 즐길 수 있는 프로그램 개발에 많은 배려를 해야 할 것이다. 축제 참여자들의 인상 깊은 프로그램에 대한 응답은 보리밭 사잇길 걷기, 보리피리 만들어 불기 등 보리밭 속에서의 체험을 들고 있다. 이것은 앞으로 이를 조금 더 다양하고 풍부하게 하는 프로그램, 예컨대 보리밭 속에서의 작은 음악회, 보리밭 속에 누워 하늘 쳐다보기 등 다른 축제들과는 현저하게 차이가 나는 이색 체험 수단을 적극적으로 개발해야 한다는 것을 뜻한다.
The purpose of this paper is to evaluate economic results of the Gochang green barley festival and to search for directions to improve the festival based on the survey of festival participants. The summary of the study is as follows. In order to find the factors that affect whether or not the pa...
The purpose of this paper is to evaluate economic results of the Gochang green barley festival and to search for directions to improve the festival based on the survey of festival participants. The summary of the study is as follows. In order to find the factors that affect whether or not the participants desire the revisit next year, the survey focuses on marketing 4Ps. Price, Product, and Place leaving out Promotion were respectively the most influential factors on participants' future revisit. Participants who anticipate revisit to the festival have taken part in the festival more than twice in the past and the sources of information on the festival are newspapers, magazines, radio, and TV. The reason of participation is for appreciating green barley field landscape. During their visit to the festival they stayed in Gochang for more than one day and also the participants point out that the considerable factors to their visit are the program of the festival, timing of visiting the festival, preparation before the visit, and the appreciation during the visit. Most of the participants drive to the festival for their mean of transportation accompanying family or friends. Participants who do not anticipate their revisit mostly visit the festival for the first time and obtain their information about the festival on the internet. The reason to visit is traveling and sightseeing. Their visiting hours is fairly short in 4-8 hours and they considered weather is the most important factor to participate the festival. They do not have any preparation before the visit and they point out the most impressive program is demonstration shops and farm products in the festival. Participants holding their revisit mostly used public transportation such as railroad, express bus, or leased tourist bus. Demographic factors such as age and income show that as age goes up the probability of being in future revisit group is higher and as income goes up the probability of being in no future visit group is higher. Also female has higher probability of being in the future no visit group. Visiting hour and the probability of being in revisit group show negative relationship. Comparison between demographic factor and item of expense among the participants shows that difference in residential location, age, accompaniment, level of preparation before the visit, gender, and the source of information on the festival. However, factors do not affect the expense are income, means of transportation, and occupation. Relationship between residential factor and expense shows that non-state residents have higher expense and age factor shows under 19 year-old marked the highest expenditure. When accompanying family or colleague, participants spend the most and participants who prepare before the visit show high expenditure. In gender, male than female has higher expenditure and the source of information shows internet, newspapers, and magazines correspondingly shows larger expenditure. The total number of visitor to the green barley festival is 520,000 and average expense per individual is 46,140 won. So the total expenditure is 23,992,800,000 won. This amount has considerable effect on local economy. However, despite the considerable amount in economic effect on Gochang-Gun, the economic surplus is not so big in the festival alone and annual difference does not show a big increase. This suggest that the festival is lack in creating value added and leaves it to be desired in the future. The fact that most of the participants accompany their family suggests that it is encouraged to develop a program in the festival that children, parents and grandparents can enjoy together. Participants count the most impressive programs are walking the barley lane, making and playing oaten pipe, experiencing in barley field. This suggests that such popular programs can be more enriched and developed in more variety such as concert in barley field, lie down and see the sky in barley field which will remarkably differentiate the green barley festival from other festivals.
The purpose of this paper is to evaluate economic results of the Gochang green barley festival and to search for directions to improve the festival based on the survey of festival participants. The summary of the study is as follows. In order to find the factors that affect whether or not the participants desire the revisit next year, the survey focuses on marketing 4Ps. Price, Product, and Place leaving out Promotion were respectively the most influential factors on participants' future revisit. Participants who anticipate revisit to the festival have taken part in the festival more than twice in the past and the sources of information on the festival are newspapers, magazines, radio, and TV. The reason of participation is for appreciating green barley field landscape. During their visit to the festival they stayed in Gochang for more than one day and also the participants point out that the considerable factors to their visit are the program of the festival, timing of visiting the festival, preparation before the visit, and the appreciation during the visit. Most of the participants drive to the festival for their mean of transportation accompanying family or friends. Participants who do not anticipate their revisit mostly visit the festival for the first time and obtain their information about the festival on the internet. The reason to visit is traveling and sightseeing. Their visiting hours is fairly short in 4-8 hours and they considered weather is the most important factor to participate the festival. They do not have any preparation before the visit and they point out the most impressive program is demonstration shops and farm products in the festival. Participants holding their revisit mostly used public transportation such as railroad, express bus, or leased tourist bus. Demographic factors such as age and income show that as age goes up the probability of being in future revisit group is higher and as income goes up the probability of being in no future visit group is higher. Also female has higher probability of being in the future no visit group. Visiting hour and the probability of being in revisit group show negative relationship. Comparison between demographic factor and item of expense among the participants shows that difference in residential location, age, accompaniment, level of preparation before the visit, gender, and the source of information on the festival. However, factors do not affect the expense are income, means of transportation, and occupation. Relationship between residential factor and expense shows that non-state residents have higher expense and age factor shows under 19 year-old marked the highest expenditure. When accompanying family or colleague, participants spend the most and participants who prepare before the visit show high expenditure. In gender, male than female has higher expenditure and the source of information shows internet, newspapers, and magazines correspondingly shows larger expenditure. The total number of visitor to the green barley festival is 520,000 and average expense per individual is 46,140 won. So the total expenditure is 23,992,800,000 won. This amount has considerable effect on local economy. However, despite the considerable amount in economic effect on Gochang-Gun, the economic surplus is not so big in the festival alone and annual difference does not show a big increase. This suggest that the festival is lack in creating value added and leaves it to be desired in the future. The fact that most of the participants accompany their family suggests that it is encouraged to develop a program in the festival that children, parents and grandparents can enjoy together. Participants count the most impressive programs are walking the barley lane, making and playing oaten pipe, experiencing in barley field. This suggests that such popular programs can be more enriched and developed in more variety such as concert in barley field, lie down and see the sky in barley field which will remarkably differentiate the green barley festival from other festivals.
주제어
#축제수요자 재방문 희망 마케팅 요인 지역경제 파급효과 인구통계적 특성 이용행태적 특성 프로그램 개발
학위논문 정보
저자
진영호
학위수여기관
전북대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
농업경제학(농업경제학)
지도교수
박정근
발행연도
2007
총페이지
70
키워드
축제수요자 재방문 희망 마케팅 요인 지역경제 파급효과 인구통계적 특성 이용행태적 특성 프로그램 개발
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