본 연구의 목적은 수학학습장애 아동의 읽기학습장애 동반 여부에 따른 수학 문장제 해결능력과 해결과정상의 특성을 알아보기 위함이다. 이를 위해 11명의 수학학습장애만 있는 아동과 15명의 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동을 대상으로 4가지 유형의 수학 문장제(일반 문장제, 장문이 포함된 긴 문장제, 문제의 진행순서와 계산순서가 불일치된 문장제, 불필요한 정보가 포함된 문장제) 해결능력과 문제해결과정(이해, 계획, 실행, 반성 및 오류수정)을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 수학학습장애 아동과 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동은 수학 문장제 유형중 일반 문장제, 장문이 포함된 긴 문장제, 불필요한 정보가 포함된 문장제에서 유의한 차이가 있었으나, 문제의 진행순서와 계산순서가 불일치된 문장제에서는 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 수학학습장애 아동과 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동은 문제해결과정 중 이해, 계획, 실행, 반성 및 오류수정의 전 단계에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
논의를 통해 수학학습장애의 유형에 따른 중재와 후속연구의 방향을 제시하였다.
본 연구의 목적은 수학학습장애 아동의 읽기학습장애 동반 여부에 따른 수학 문장제 해결능력과 해결과정상의 특성을 알아보기 위함이다. 이를 위해 11명의 수학학습장애만 있는 아동과 15명의 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동을 대상으로 4가지 유형의 수학 문장제(일반 문장제, 장문이 포함된 긴 문장제, 문제의 진행순서와 계산순서가 불일치된 문장제, 불필요한 정보가 포함된 문장제) 해결능력과 문제해결과정(이해, 계획, 실행, 반성 및 오류수정)을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 수학학습장애 아동과 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동은 수학 문장제 유형중 일반 문장제, 장문이 포함된 긴 문장제, 불필요한 정보가 포함된 문장제에서 유의한 차이가 있었으나, 문제의 진행순서와 계산순서가 불일치된 문장제에서는 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 수학학습장애 아동과 읽기학습장애를 동반한 수학학습장애 아동은 문제해결과정 중 이해, 계획, 실행, 반성 및 오류수정의 전 단계에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
논의를 통해 수학학습장애의 유형에 따른 중재와 후속연구의 방향을 제시하였다.
The purpose of this study is to compare the performance of mathematical word problem solving and solving process of children at grades 4 ~ 6 with mathematics disability with(MD + RD) and without comorbid reading disabilities (MD). Total of 26 students completed 4 types word problem (general word pro...
The purpose of this study is to compare the performance of mathematical word problem solving and solving process of children at grades 4 ~ 6 with mathematics disability with(MD + RD) and without comorbid reading disabilities (MD). Total of 26 students completed 4 types word problem (general word problem, longer word problem with a long sentence, word problem with changed order of data presentation and operation, word problem with irrelevant information) and responded regarding to the process of word problem with 4 Steps(understanding, planning carrying out, looking back). The results are below. First, there were significant differences on the performance of general word problem, longer word problem with a long sentence, and word problem with irrelevant information between children with MD + RD and MD only. However, no significant group difference was found on the performance of word problem with changed order of data presentation and operation. Second, there were significant difference for the process of solving word problem with 4 steps between children with MD + RD and MD only. Implication and recommendation for the instruction and study based on the results were suggested.
The purpose of this study is to compare the performance of mathematical word problem solving and solving process of children at grades 4 ~ 6 with mathematics disability with(MD + RD) and without comorbid reading disabilities (MD). Total of 26 students completed 4 types word problem (general word problem, longer word problem with a long sentence, word problem with changed order of data presentation and operation, word problem with irrelevant information) and responded regarding to the process of word problem with 4 Steps(understanding, planning carrying out, looking back). The results are below. First, there were significant differences on the performance of general word problem, longer word problem with a long sentence, and word problem with irrelevant information between children with MD + RD and MD only. However, no significant group difference was found on the performance of word problem with changed order of data presentation and operation. Second, there were significant difference for the process of solving word problem with 4 steps between children with MD + RD and MD only. Implication and recommendation for the instruction and study based on the results were suggested.
Keyword
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.