본 연구는 한국을 포함한 세계 여러 나라의 국가(주) 수준 교육과정과, 시각장애학교 사례를 중심으로 한 학교 수준 교육과정을 비교 분석하여, 이를 통해 한국의 특수교육 교육과정구성 및 개선에 시사점을 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위해 각국의 국가(주) 수준교육과정과 학교 수준 교육과정의 관계와 교과 및 교육활동 편제에 대하여 살펴보았다. 본 연구의 대상은 한국을 포함하여 미국, 영국, 일본, 호주의 5개국 국가(주) 수준 교육과정과 해당 국가 및 주에서 선정된 5개 시각장애학교 교육과정으로 하였다. 분석 기준은 국가 교육과정 및 학교 교육과정 구성에 있어 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 반영할 수 있는 방안을 중심으로 연구하였다. 연구 결과, 첫째, 장애 특성에 따른 특수교육 요구에 대한 세계 각국의 교육과정에의 반영은 특수교육 대상학생들에게 필요한 활동이나 과목이 국가(주) 교육과정에 편제되어 있는 일본의 경우나, 학교가 재량으로 운영할 수 있도록 국가(주) 교육과정이 구성되어 제시되는 방법을 채택하고 있는 미국, 영국, 호주 모두 국가 수준 교육과정 자체가 어떤 형태로든 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 실현할 수 있는 구조를 가졌다는 면에서 그렇지 못한 한국의 현행 특수교육 교육과정에 시사하는 바가 큰 것으로 나타났다. 둘째, 특수교육 교육과정은 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 반영할 수 있는 추가적인 교육과정이 설계되어야 한다. 셋째, 장애 특성에 따른 추가적인 교육과정에 대한 편제와 운영은 별도의 교과 신설이나 편제보다는 ‘창의적 체험활동’ 등을 통해서 운영될 수 있도록 하는 것이 바람직할 것으로 제안되었다.
본 연구는 한국을 포함한 세계 여러 나라의 국가(주) 수준 교육과정과, 시각장애학교 사례를 중심으로 한 학교 수준 교육과정을 비교 분석하여, 이를 통해 한국의 특수교육 교육과정구성 및 개선에 시사점을 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위해 각국의 국가(주) 수준교육과정과 학교 수준 교육과정의 관계와 교과 및 교육활동 편제에 대하여 살펴보았다. 본 연구의 대상은 한국을 포함하여 미국, 영국, 일본, 호주의 5개국 국가(주) 수준 교육과정과 해당 국가 및 주에서 선정된 5개 시각장애학교 교육과정으로 하였다. 분석 기준은 국가 교육과정 및 학교 교육과정 구성에 있어 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 반영할 수 있는 방안을 중심으로 연구하였다. 연구 결과, 첫째, 장애 특성에 따른 특수교육 요구에 대한 세계 각국의 교육과정에의 반영은 특수교육 대상학생들에게 필요한 활동이나 과목이 국가(주) 교육과정에 편제되어 있는 일본의 경우나, 학교가 재량으로 운영할 수 있도록 국가(주) 교육과정이 구성되어 제시되는 방법을 채택하고 있는 미국, 영국, 호주 모두 국가 수준 교육과정 자체가 어떤 형태로든 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 실현할 수 있는 구조를 가졌다는 면에서 그렇지 못한 한국의 현행 특수교육 교육과정에 시사하는 바가 큰 것으로 나타났다. 둘째, 특수교육 교육과정은 장애 특성에 따른 특수교육 요구를 반영할 수 있는 추가적인 교육과정이 설계되어야 한다. 셋째, 장애 특성에 따른 추가적인 교육과정에 대한 편제와 운영은 별도의 교과 신설이나 편제보다는 ‘창의적 체험활동’ 등을 통해서 운영될 수 있도록 하는 것이 바람직할 것으로 제안되었다.
This study conducted a comparative analysis on a nation (or state)-level curriculum and a school-level curriculum focusing on the example of schools for visual impairment in various countries including Korea, and has its purpose of providing implications for organization and improvement in special e...
This study conducted a comparative analysis on a nation (or state)-level curriculum and a school-level curriculum focusing on the example of schools for visual impairment in various countries including Korea, and has its purpose of providing implications for organization and improvement in special education curriculum in Korea. For the purpose of this, this study reviewed the relationship of nation(state)-level curricula with school-level curricula in each country, the courses and the organization of academic activities. The subjects of this study are the nation (state)-level curricula in 5 countries such as Korea, the U.S, the U.K, Japan and Australia and the curricula of five schools for visual impairment selected by the relevant country and state. Such analysis has been conducted focusing on a plan that can reflect the needs on special education according to the properties of impairment in organizing nation-level curricula and school-level curricula. The results of study are as follows: firstly, the reflection of the needs for special education according to the properties of impairment in each country over the world has significant implication to the current curricula for special education in Korea which have no structure that can realize the needs for special education according to the properties of impairment, regardless of the type, when compared to Japan case where the activities or courses necessary for students requiring special education are organized in its nation(state)-level curricula or the U.S, the U.K and Australia’s cases where the nation(state) -level curricula are organized for securing the schools’ discretion of operation; secondly, the additional curricula of special education must be designed to reflect the needs for special education according to the properties of impairment; thirdly, it is recommended that the organization and operation of such additional curricula according to the properties of impairment can be operated through ‘creative experience activities’ under the current educational course, rather than the establishment of new course or organization.
This study conducted a comparative analysis on a nation (or state)-level curriculum and a school-level curriculum focusing on the example of schools for visual impairment in various countries including Korea, and has its purpose of providing implications for organization and improvement in special education curriculum in Korea. For the purpose of this, this study reviewed the relationship of nation(state)-level curricula with school-level curricula in each country, the courses and the organization of academic activities. The subjects of this study are the nation (state)-level curricula in 5 countries such as Korea, the U.S, the U.K, Japan and Australia and the curricula of five schools for visual impairment selected by the relevant country and state. Such analysis has been conducted focusing on a plan that can reflect the needs on special education according to the properties of impairment in organizing nation-level curricula and school-level curricula. The results of study are as follows: firstly, the reflection of the needs for special education according to the properties of impairment in each country over the world has significant implication to the current curricula for special education in Korea which have no structure that can realize the needs for special education according to the properties of impairment, regardless of the type, when compared to Japan case where the activities or courses necessary for students requiring special education are organized in its nation(state)-level curricula or the U.S, the U.K and Australia’s cases where the nation(state) -level curricula are organized for securing the schools’ discretion of operation; secondly, the additional curricula of special education must be designed to reflect the needs for special education according to the properties of impairment; thirdly, it is recommended that the organization and operation of such additional curricula according to the properties of impairment can be operated through ‘creative experience activities’ under the current educational course, rather than the establishment of new course or organization.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.