이 연구는 우리나라에서 장애학생이 가장 많이 생활하는 D대학교 기숙사의 시설 이용에 대한 만족도를 설문조사하여 효율적인 기숙사 시설 운영의 활성화 방안을 모색하는데 있다. 이를 위해 D대학교 기숙사에서 생활하고 있는 장애학생과 일반학생 450명을 대상으로 성별, 학년별, 거주기간별, 장애유무별로 배경변인을 설정하여 전체 만족도와 시설 요소별 만족도를 조사하였다. 설문지의 구성은 기숙사 시설 환경 요소별 총 20문항으로 구성하였다.
이를 바탕으로 얻어진 결과를 요약하면, 기숙사 시설의 전체 만족도는 ‘기숙사 침실의 인원수’가 가장 높았고, ‘기숙사의 방음상태’가 가장 낮았다. 또한 각 시설 요소별 만족도는 기숙사 주변 환경으로는 장애학생이 일반학생보다 만족도가 더 높았고, 조명시설, 화장실, 샤워실, 세면실, 운동시설, 침실인원수, 점자보도블록은 일반학생이 장애학생보다 만족도가 더 높게 나타났다. 이에 대해 만족도가 높고 낮은 시설에 대해 논의하면서 후속연구에 대해서도 제언하였다.
이 연구는 우리나라에서 장애학생이 가장 많이 생활하는 D대학교 기숙사의 시설 이용에 대한 만족도를 설문조사하여 효율적인 기숙사 시설 운영의 활성화 방안을 모색하는데 있다. 이를 위해 D대학교 기숙사에서 생활하고 있는 장애학생과 일반학생 450명을 대상으로 성별, 학년별, 거주기간별, 장애유무별로 배경변인을 설정하여 전체 만족도와 시설 요소별 만족도를 조사하였다. 설문지의 구성은 기숙사 시설 환경 요소별 총 20문항으로 구성하였다.
이를 바탕으로 얻어진 결과를 요약하면, 기숙사 시설의 전체 만족도는 ‘기숙사 침실의 인원수’가 가장 높았고, ‘기숙사의 방음상태’가 가장 낮았다. 또한 각 시설 요소별 만족도는 기숙사 주변 환경으로는 장애학생이 일반학생보다 만족도가 더 높았고, 조명시설, 화장실, 샤워실, 세면실, 운동시설, 침실인원수, 점자보도블록은 일반학생이 장애학생보다 만족도가 더 높게 나타났다. 이에 대해 만족도가 높고 낮은 시설에 대해 논의하면서 후속연구에 대해서도 제언하였다.
This study is to survey the satisfaction degree of dormitory facilities in D Universities in which accommodates the most students with disabilities in dormitory and to investigate activating methods of effective dormitory facilities management. The objects are 450 students with disabilities and stud...
This study is to survey the satisfaction degree of dormitory facilities in D Universities in which accommodates the most students with disabilities in dormitory and to investigate activating methods of effective dormitory facilities management. The objects are 450 students with disabilities and students living in D University dormitory, whose background variations are classified according to genders, school grades, the period of living in dormitory and the existence or nonexistence of handicaps. In the area of satisfaction degree, total satisfaction degrees and the satisfaction degrees according to the elements of facilities are investigated. The questionnaires are composed of total 20 items according to the environmental elements of dormitory facilities. The overall results are as follows. In the area of the satisfaction degree, the number of dormitory bed room is highest, the condition of soundproof of dormitory is lowest. According to each satisfaction degree of facilities, in the area of the surrounding environments the satisfaction degree of students with disabilities is higher than that of students, in the area of lightening facilities, restroom, shower room, washing room, exercise facilities, the number of bedrooms, braille pavement blocks, the satisfaction degree of students is higher than that of students with disabilities.
This study is to survey the satisfaction degree of dormitory facilities in D Universities in which accommodates the most students with disabilities in dormitory and to investigate activating methods of effective dormitory facilities management. The objects are 450 students with disabilities and students living in D University dormitory, whose background variations are classified according to genders, school grades, the period of living in dormitory and the existence or nonexistence of handicaps. In the area of satisfaction degree, total satisfaction degrees and the satisfaction degrees according to the elements of facilities are investigated. The questionnaires are composed of total 20 items according to the environmental elements of dormitory facilities. The overall results are as follows. In the area of the satisfaction degree, the number of dormitory bed room is highest, the condition of soundproof of dormitory is lowest. According to each satisfaction degree of facilities, in the area of the surrounding environments the satisfaction degree of students with disabilities is higher than that of students, in the area of lightening facilities, restroom, shower room, washing room, exercise facilities, the number of bedrooms, braille pavement blocks, the satisfaction degree of students is higher than that of students with disabilities.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.