본 연구는 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 아동의 음운 인식 능력 발달에 미치는 영향을 조사하는 것이 목적이다. 본 연구에서는 P 시의 소득 수준이 상이한 3지역을 선정하여, 각 지역 초등학교 1학년에 재학중인 아동들을 대상으로 본 연구자들이 자작한 음운 인식 검사 도구를 사용하여, 음운 인식 능력을 측정하였다. 검사는 개별적으로 일대일로 이루어졌으며 각 과제의 점수를 백분율로 환산하여 통계 분석에 사용하였다. 집단을 독립 변인으로 하고 각 음운 인식 검사 결과를 종속 변인으로 하여 일원 변량 분석 방법과 Scheff?다중 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 아동의 음운 인식 능력에 많은 영향을 미쳤다. scheff?사후 검증 분석 결과 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 상위에 해당하는 아동집단과 중산층 집단 간에, 중산층 집단과 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 하위인 아동의 집단간, 그리고 상위인 집단과 하위인 아동 집단간에 음운 인식 능력에 큰 차이가 있었다. 본 연구의 시사점은 언어와 관련된 연구와 검사 도구 개발에서는 대상을 표집할 때 아동의 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 고려되어 표집되어야 만이 표집의 대표성이 확보가 된다는 점이다.
본 연구는 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 아동의 음운 인식 능력 발달에 미치는 영향을 조사하는 것이 목적이다. 본 연구에서는 P 시의 소득 수준이 상이한 3지역을 선정하여, 각 지역 초등학교 1학년에 재학중인 아동들을 대상으로 본 연구자들이 자작한 음운 인식 검사 도구를 사용하여, 음운 인식 능력을 측정하였다. 검사는 개별적으로 일대일로 이루어졌으며 각 과제의 점수를 백분율로 환산하여 통계 분석에 사용하였다. 집단을 독립 변인으로 하고 각 음운 인식 검사 결과를 종속 변인으로 하여 일원 변량 분석 방법과 Scheff?다중 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 아동의 음운 인식 능력에 많은 영향을 미쳤다. scheff?사후 검증 분석 결과 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 상위에 해당하는 아동집단과 중산층 집단 간에, 중산층 집단과 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 하위인 아동의 집단간, 그리고 상위인 집단과 하위인 아동 집단간에 음운 인식 능력에 큰 차이가 있었다. 본 연구의 시사점은 언어와 관련된 연구와 검사 도구 개발에서는 대상을 표집할 때 아동의 부모의 사회ㆍ경제적 지위가 고려되어 표집되어야 만이 표집의 대표성이 확보가 된다는 점이다.
There are several factors that could account for children"s phonological awareness ability. Those factors such as phonological units(i.e., syllable, onset-rime, body-coda, phoneme), type of phonological awareness(i.e., isolation, blending, segmentation, deletion, substitution, addition), type of res...
There are several factors that could account for children"s phonological awareness ability. Those factors such as phonological units(i.e., syllable, onset-rime, body-coda, phoneme), type of phonological awareness(i.e., isolation, blending, segmentation, deletion, substitution, addition), type of response(i.e., accuracy, rate), characteristic of norm(i.e., age, sex, location of residence, existence of disability, language ability) and parents" status should be taken into account when it is being developed.. Thus, the effect of thses factors on phonological awareness ability of children need to be examined. The purpose of this study is to investigate the influence of parent"s social economic status on phonological awareness ability in children when phonological awareness assessment is being developed. Students were sampled from three different school in terms of economic status of residence, such as from low class neighborhood, middle class neighborhood, high class neighborhood. Phonological awareness assessment designed by the current researchers were conducted to each student on one to one basis. Results were following. Children"s phonological awareness ability was different according to their parent"s social economical status. The kids from poor neighborhood have poor phonological awareness ability while the children from rich environment have higher phonological awareness ability. This means that parents" social economical status can account for some of individual variation of phonological awareness ability. Consequently, developer should consider this fact when he or she develop phonological awareness assessment.
There are several factors that could account for children"s phonological awareness ability. Those factors such as phonological units(i.e., syllable, onset-rime, body-coda, phoneme), type of phonological awareness(i.e., isolation, blending, segmentation, deletion, substitution, addition), type of response(i.e., accuracy, rate), characteristic of norm(i.e., age, sex, location of residence, existence of disability, language ability) and parents" status should be taken into account when it is being developed.. Thus, the effect of thses factors on phonological awareness ability of children need to be examined. The purpose of this study is to investigate the influence of parent"s social economic status on phonological awareness ability in children when phonological awareness assessment is being developed. Students were sampled from three different school in terms of economic status of residence, such as from low class neighborhood, middle class neighborhood, high class neighborhood. Phonological awareness assessment designed by the current researchers were conducted to each student on one to one basis. Results were following. Children"s phonological awareness ability was different according to their parent"s social economical status. The kids from poor neighborhood have poor phonological awareness ability while the children from rich environment have higher phonological awareness ability. This means that parents" social economical status can account for some of individual variation of phonological awareness ability. Consequently, developer should consider this fact when he or she develop phonological awareness assessment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.