Vygotsky의 학습ㆍ발달 상호작용이론은 사회적 상호작용을 필수적으로 가정한다. 그러므로 학습이나 발달과정을 이해하기 위해서는 사회적 맥락에서의 상호작용적 상황을 탐구해야 한다는 것에 초점을 맞추고 있다. 아동은 학습과 발달을 위하여 적극적으로 인지적인 노력을 하는 존재이기 때문에, 아동의 발달적 경로를 따라 적극적으로 이끌어 그들의 능력을 최대화시킬 수 있는 사회적 타자인 교사, 성인, 유능한 또래의 중요성을 강조하였다. 즉 아동은 사회적 타자들과의 상호작용을 통하여 그들이 도움을 받는다면 배울 수 있는 상한계(上限界)의 근접발달영역(Zone of Proximal Development: ZPD)에 노출되어야 한다. 아동의 학습ㆍ발달의 요체는 사회적 상호작용 및 진정한 문화적 활동에 대한 아동 자신의 참여 활동이다. 그러므로 성인과 아동, 아동과 아동간의 의견이 교환되는 "타인과의 어울림"이 중시되고 있다. 아동의 삶에 있어 중요한 사람들이 미치는 영향의 강조는 또한 아동의 발달을 이끌어 나가는 데 학교교육의 중요성을 역설하고 있다.
Vygotsky의 학습ㆍ발달 상호작용이론은 사회적 상호작용을 필수적으로 가정한다. 그러므로 학습이나 발달과정을 이해하기 위해서는 사회적 맥락에서의 상호작용적 상황을 탐구해야 한다는 것에 초점을 맞추고 있다. 아동은 학습과 발달을 위하여 적극적으로 인지적인 노력을 하는 존재이기 때문에, 아동의 발달적 경로를 따라 적극적으로 이끌어 그들의 능력을 최대화시킬 수 있는 사회적 타자인 교사, 성인, 유능한 또래의 중요성을 강조하였다. 즉 아동은 사회적 타자들과의 상호작용을 통하여 그들이 도움을 받는다면 배울 수 있는 상한계(上限界)의 근접발달영역(Zone of Proximal Development: ZPD)에 노출되어야 한다. 아동의 학습ㆍ발달의 요체는 사회적 상호작용 및 진정한 문화적 활동에 대한 아동 자신의 참여 활동이다. 그러므로 성인과 아동, 아동과 아동간의 의견이 교환되는 "타인과의 어울림"이 중시되고 있다. 아동의 삶에 있어 중요한 사람들이 미치는 영향의 강조는 또한 아동의 발달을 이끌어 나가는 데 학교교육의 중요성을 역설하고 있다.
Vygotsky"s Learning-Development Interaction Theory essentially assumes social interaction. Therefore, to understand learning or development process, this paper focused on investigating social situations in logical connection. Vygotsky emphasized the importance of agency that helps children to proces...
Vygotsky"s Learning-Development Interaction Theory essentially assumes social interaction. Therefore, to understand learning or development process, this paper focused on investigating social situations in logical connection. Vygotsky emphasized the importance of agency that helps children to process an action easily at social interaction. He considered language is most important intra-mediator of children"s cognitive-development, and emphasized the importance of using entra-mediator, for effective learning and development, that leads to the upper limit of ZPD(Zone of Proximal Development). First, the main point of the research of Vygotsky is development"s social origin and cultural base and the substance of adult and child"s social interaction. Second, the teacher is recommended to take part in the "educational conversation" during child"s cognitive development. Children can show comprehension of the teacher"s speech or concept by educational speech, text and pictures. Therefore teacher must use different kinds of ways to share it"s own knowledge. Third, the Vygotsky"s concept of "Social Interaction" contains the importance of co-participation, co-education, co-discovery. In this process, children use new data, tool, idea, ability and adaptation with consciousness. In conclusion, Vygotsky"s Learning-Developmental Interaction Theory"s meaning is children"s cognitive development includes the importance of cooperative participation, education and discovery between society and person, adult and child"s relationships.
Vygotsky"s Learning-Development Interaction Theory essentially assumes social interaction. Therefore, to understand learning or development process, this paper focused on investigating social situations in logical connection. Vygotsky emphasized the importance of agency that helps children to process an action easily at social interaction. He considered language is most important intra-mediator of children"s cognitive-development, and emphasized the importance of using entra-mediator, for effective learning and development, that leads to the upper limit of ZPD(Zone of Proximal Development). First, the main point of the research of Vygotsky is development"s social origin and cultural base and the substance of adult and child"s social interaction. Second, the teacher is recommended to take part in the "educational conversation" during child"s cognitive development. Children can show comprehension of the teacher"s speech or concept by educational speech, text and pictures. Therefore teacher must use different kinds of ways to share it"s own knowledge. Third, the Vygotsky"s concept of "Social Interaction" contains the importance of co-participation, co-education, co-discovery. In this process, children use new data, tool, idea, ability and adaptation with consciousness. In conclusion, Vygotsky"s Learning-Developmental Interaction Theory"s meaning is children"s cognitive development includes the importance of cooperative participation, education and discovery between society and person, adult and child"s relationships.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.