[국내논문]글로벌 기업의 화상회의 활용에 관한 기초연구 - 글로벌 기업 LG, Samsung을 중심으로 A Fundamental Study on Video Conference Usage in the Global Companies : focused on Global Enterprise Samsung & LG
21세기는 정보통신 산업이 발달하여 1인 1PC의 유비쿼터스 시대가 되었고, 기업은 글로벌화와 더불어 빠른 의사결정과 비용절감이라는 과제를 동시에 해결할 수 있는 화상회의를 도입하였다. 국내에서는 LG, 삼성, 포스코, 현대 등 제조업, 기간산업 중심으로 화상회의를 도입하여 글로벌 업무효율 극대화를 추구하고 있으나 화상회의 자체에 대한 학문적 연구가 전무하여 화상회의에 대한 기초연구가 요구된다.
본 연구의 연구 문제는 세 가지로, 첫째 글로벌 기업의 화상회의 인식과 사용실태의 조사, 둘째, 국외 국내간의 기업 내외적인 회의 수단으로서 화상회의의 만족요인 및 불만족 요인 파악, 셋째, 글로벌 기업들의 전 세계와 국내에 퍼져있는 각 지점 간 의사소통 수단으로서 화상회의의 국외 및 국내의 효율적인 활용안 제시를 기초로 한다. 연구 대상은 LG그룹과 삼성그룹의 임직원 300명을 대상으로 설문조사 및 심층 면대면 인터뷰를 실시하였다.
연구결과로는 첫째, 화상회의의 사용 실태 파악으로 현재 시설 수가 부족하며, 시설의 수준 또한 글로벌 수준에 미치지 못하는 것으로 나타난다. 또한 국내/국외 회의에서는 국내 회의보다 국외 회의에 화성회의가 활용되고 있다. 둘째, 국내/국외간 화상회의의 만족요인과 불만족요인은 거의 동일하게 나타났다. 셋째, 효율적인 활용방안의 제안 분석결과는 국내/국외 화상회의에서 네 가지 요인의 개선으로 나타났다. 즉 화상회의 설비관련, 화상회의 품질관련, 화상회의에 관한 홍보/교육관련, 전사적 차원 관련으로 나뉜다.
본 연구는 글로별 기업의 화상회의 활용 연구에 대한 기초 자료로서 국내 글로벌 기업의 화상회의 활용 실태를 바탕으로 하여 화상회의의 기업내 중요성을 인식시키고 화상회의 불만족 요인과 만족요인을 밝혀내며, 글로벌 기업 내 화상회의 활용을 위한 방안을 제시하는데 그 의의를 찾을 수 있다.
21세기는 정보통신 산업이 발달하여 1인 1PC의 유비쿼터스 시대가 되었고, 기업은 글로벌화와 더불어 빠른 의사결정과 비용절감이라는 과제를 동시에 해결할 수 있는 화상회의를 도입하였다. 국내에서는 LG, 삼성, 포스코, 현대 등 제조업, 기간산업 중심으로 화상회의를 도입하여 글로벌 업무효율 극대화를 추구하고 있으나 화상회의 자체에 대한 학문적 연구가 전무하여 화상회의에 대한 기초연구가 요구된다.
본 연구의 연구 문제는 세 가지로, 첫째 글로벌 기업의 화상회의 인식과 사용실태의 조사, 둘째, 국외 국내간의 기업 내외적인 회의 수단으로서 화상회의의 만족요인 및 불만족 요인 파악, 셋째, 글로벌 기업들의 전 세계와 국내에 퍼져있는 각 지점 간 의사소통 수단으로서 화상회의의 국외 및 국내의 효율적인 활용안 제시를 기초로 한다. 연구 대상은 LG그룹과 삼성그룹의 임직원 300명을 대상으로 설문조사 및 심층 면대면 인터뷰를 실시하였다.
연구결과로는 첫째, 화상회의의 사용 실태 파악으로 현재 시설 수가 부족하며, 시설의 수준 또한 글로벌 수준에 미치지 못하는 것으로 나타난다. 또한 국내/국외 회의에서는 국내 회의보다 국외 회의에 화성회의가 활용되고 있다. 둘째, 국내/국외간 화상회의의 만족요인과 불만족요인은 거의 동일하게 나타났다. 셋째, 효율적인 활용방안의 제안 분석결과는 국내/국외 화상회의에서 네 가지 요인의 개선으로 나타났다. 즉 화상회의 설비관련, 화상회의 품질관련, 화상회의에 관한 홍보/교육관련, 전사적 차원 관련으로 나뉜다.
본 연구는 글로별 기업의 화상회의 활용 연구에 대한 기초 자료로서 국내 글로벌 기업의 화상회의 활용 실태를 바탕으로 하여 화상회의의 기업내 중요성을 인식시키고 화상회의 불만족 요인과 만족요인을 밝혀내며, 글로벌 기업 내 화상회의 활용을 위한 방안을 제시하는데 그 의의를 찾을 수 있다.
Globalization has driven business across international boundaries. As such cross-nation business requires communication, video conference has become a core business tool in the global business world. However, research on video conference usage is scarce, yet video conference is a mandatory communica...
Globalization has driven business across international boundaries. As such cross-nation business requires communication, video conference has become a core business tool in the global business world. However, research on video conference usage is scarce, yet video conference is a mandatory communication tool in the global companies in Korea. The purposes of this study are as follows. Firstly, to identify current video conference usage in global companies of Korea. Secondly, to identify the satisfaction and dissatisfaction factors of video conference usages. Thirdly, to propose feasible solutions to enhance the effective video conference usage in global companies. Surveys and focus group interviews are used as research tools. To recognize the validity of qualitative research methods, focus group interviews were conducted with 12 employees who have experienced video conference in global companies. Also, open-ended questions were answered by 120 respondents in survey. Firstly, current video conference usage is perceived poor in its usage rate and equipment. Secondly, the quality of video conference is perceived as the most serious dissatisfaction factor with 60.00% in international video conference usage of global conference. Thirdly, based on the answers from interviewees, four solutions were obtained to enhance the video conference usage in both international and national. Eventually, the video conference is doing the core role in global companies as a communication tool. This study can provide global companies with the right direction to enhance their video conference competency to take a leading role in the global business world.
Globalization has driven business across international boundaries. As such cross-nation business requires communication, video conference has become a core business tool in the global business world. However, research on video conference usage is scarce, yet video conference is a mandatory communication tool in the global companies in Korea. The purposes of this study are as follows. Firstly, to identify current video conference usage in global companies of Korea. Secondly, to identify the satisfaction and dissatisfaction factors of video conference usages. Thirdly, to propose feasible solutions to enhance the effective video conference usage in global companies. Surveys and focus group interviews are used as research tools. To recognize the validity of qualitative research methods, focus group interviews were conducted with 12 employees who have experienced video conference in global companies. Also, open-ended questions were answered by 120 respondents in survey. Firstly, current video conference usage is perceived poor in its usage rate and equipment. Secondly, the quality of video conference is perceived as the most serious dissatisfaction factor with 60.00% in international video conference usage of global conference. Thirdly, based on the answers from interviewees, four solutions were obtained to enhance the video conference usage in both international and national. Eventually, the video conference is doing the core role in global companies as a communication tool. This study can provide global companies with the right direction to enhance their video conference competency to take a leading role in the global business world.
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