동영상 UCC 이용과 정치 행태에 관한 연구 - 대학생들의 UCC 이용과 정치 뉴스 이용을 중심으로 A Study of Relationship between UCC Usage and Political Behavior: Focus on College Student Voters" Usage of UCC and Political News
본 연구는 정치 정보를 얻는 데 있어 미디어의 영향력이 중요하다는 기존 연구의 연장선상에서 새로운 기술의 등장으로 인해 동영상 이미지를 정치 커뮤니케이션에 활용시킨 UCC가 뉴스 미디어로서 정치 행태에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 이를 위해 본 연구는 20대 대학생 282명을 대상으로 동영상 이용과 정치 행태에 관한 설문을 하였다. 연구 결과, 동영상 UCC를 통해 정치 정보와 뉴스를 많이 이용하는 그룹은 기존 매체를 통해 정치 정보와 뉴스를 많이 이용하는 그룹과 마찬가지로 정치관여도와 정치효능감이 높다는 것을 알 수 있었다. 그러나 동영상 UCC 이용경험이 있는 그룹과 이용하지 않는 그룹에 띠라 정치관여도와 정치효능감의 관계를 살펴본 결과, 정치관여도에는 유의미하지 않은 결과를 보이고 정치효능감에는 유의미한 결과가 나타났다. 특히 동영상 UCC의 이용과 선거 참여라는 선거 행위로 직접적 연관관계를 살필 수 없다는 결과는 정치인을 중심으로 한 정치 과정에는 별 관심이 없는 20대 정치 냉소주의가 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 이와 같은 점은 2006년 미국 중간 선거에도 동영상 UCC가 상대방 후보의 선거 캠페인을 일일이 감시하고 비난하기 위한 감시적 역할과 네거티브 선거 전락에 활용되었다는 점에서 우리도 주목해야 할 것이다. 즉, 동영상 UCC가 갖고 있는 사용자 중심의 능동적 참여로서 정치인들과 유권자간의 쌍방향적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 미디어로서 참기능을 할 수 있을 것인지, 아니면 상대방 후보를 비방하기 위해 사용되는 도구로만 활용되어 정치 냉소주의를 야기시킬 가능성도 있는 것이다.
본 연구는 정치 정보를 얻는 데 있어 미디어의 영향력이 중요하다는 기존 연구의 연장선상에서 새로운 기술의 등장으로 인해 동영상 이미지를 정치 커뮤니케이션에 활용시킨 UCC가 뉴스 미디어로서 정치 행태에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 이를 위해 본 연구는 20대 대학생 282명을 대상으로 동영상 이용과 정치 행태에 관한 설문을 하였다. 연구 결과, 동영상 UCC를 통해 정치 정보와 뉴스를 많이 이용하는 그룹은 기존 매체를 통해 정치 정보와 뉴스를 많이 이용하는 그룹과 마찬가지로 정치관여도와 정치효능감이 높다는 것을 알 수 있었다. 그러나 동영상 UCC 이용경험이 있는 그룹과 이용하지 않는 그룹에 띠라 정치관여도와 정치효능감의 관계를 살펴본 결과, 정치관여도에는 유의미하지 않은 결과를 보이고 정치효능감에는 유의미한 결과가 나타났다. 특히 동영상 UCC의 이용과 선거 참여라는 선거 행위로 직접적 연관관계를 살필 수 없다는 결과는 정치인을 중심으로 한 정치 과정에는 별 관심이 없는 20대 정치 냉소주의가 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 이와 같은 점은 2006년 미국 중간 선거에도 동영상 UCC가 상대방 후보의 선거 캠페인을 일일이 감시하고 비난하기 위한 감시적 역할과 네거티브 선거 전락에 활용되었다는 점에서 우리도 주목해야 할 것이다. 즉, 동영상 UCC가 갖고 있는 사용자 중심의 능동적 참여로서 정치인들과 유권자간의 쌍방향적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 미디어로서 참기능을 할 수 있을 것인지, 아니면 상대방 후보를 비방하기 위해 사용되는 도구로만 활용되어 정치 냉소주의를 야기시킬 가능성도 있는 것이다.
Assuming that, in the political communication, the media play a significant role in acquiring political information, the study examined "the effects of UCC as a new medium on voters" political behaviors, including political involvement, political efficacy, and voting behaviors. To achieve the goal, ...
Assuming that, in the political communication, the media play a significant role in acquiring political information, the study examined "the effects of UCC as a new medium on voters" political behaviors, including political involvement, political efficacy, and voting behaviors. To achieve the goal, a survey was conducted among 282 college students, who have been known as the heaviest UCC users. The results suggest that those who consumed heavily political news through UCC are high in their political involvement and efficacy as much as those who consumed from traditional media. Furthermore, as comparing UCC users and non - users, there is only significant difference between two groups in terns of political efficacy. Specifically, there is no significant relationship between UCC usage and voting behavior. That is, cynicism among 20s has involved in the relationship. UCC has two faces: one is in positive side, which activates users" participation and, in tum, plays a interactive media role between political candidates and voters; the other is in negative side, which, as in the 2006 election in U.S., can be used as a political campaign tool in order to criticize the counterpart and, consequently, may cause political cynicism.
Assuming that, in the political communication, the media play a significant role in acquiring political information, the study examined "the effects of UCC as a new medium on voters" political behaviors, including political involvement, political efficacy, and voting behaviors. To achieve the goal, a survey was conducted among 282 college students, who have been known as the heaviest UCC users. The results suggest that those who consumed heavily political news through UCC are high in their political involvement and efficacy as much as those who consumed from traditional media. Furthermore, as comparing UCC users and non - users, there is only significant difference between two groups in terns of political efficacy. Specifically, there is no significant relationship between UCC usage and voting behavior. That is, cynicism among 20s has involved in the relationship. UCC has two faces: one is in positive side, which activates users" participation and, in tum, plays a interactive media role between political candidates and voters; the other is in negative side, which, as in the 2006 election in U.S., can be used as a political campaign tool in order to criticize the counterpart and, consequently, may cause political cynicism.
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