본 연구는 예비유아교사가 유치원의 교육실습 경험을 통하여 실습지도 교사, 유아, 원장, 교육과정, 식사 및 간식, 그리고 실습기관의 실내ㆍ외 환경, 청결, 안전에 대하여 어떤 이미지를 형성하였는지, 그리고 교육실습 전ㆍ후의 이미지 변화 양상의 특징은 어떠한지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 유치원 교육실습을 경험한 부산과 창원지역의 유아교육과 학생 137명을 대상으로 설문지를 사용하여 분석하였다. 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사의 교사에 대한 이미지 내용은 친절하고 엄격한, 유아는 활발하고 자연스런, 원장은 친절하고 바쁜, 교육과정은 적절하거나 빠듯한, 식사 및 간식은 맛있거나 부실한, 실내외 환경은 깨끗하거나 빈약한, 그리고 청결과 안전에 대해서는 대부분이 깨끗하고 안전하다는 이미지가 가장 많이 나타났다. 그리고 이미지를 평가하는 기준적 특성으로 교사는 교사중심 대 아동중심, 유아는 눈치보는 대 명랑한, 원장은 권위적 대친절한, 교육과정은 빠듯한 대 여유있는, 식사 및 간식은 부실한 대 충분한, 실내외 환경은 빈약한 대 풍부한, 청결은 불결한 대 깨끗한, 안전은 위험한 대 안전한으로 가장 많았다. 둘째, 교육실습 경험 전ㆍ후의 이미지 변화는 ‘자기 반성적 내용’ 및 ‘실습현장에 대한 내용’으로 구분되어 나타났고, 긍정에서 부정적 이미지로의 변화가 가장 많았다. 또한 부정적 이미지로의 변화와 긍정적 이미지로의 변화에 따른 각 하위요소와 실습경험 이미지를 차이 검증한 결과 교사, 유아, 교육과정, 안전지도, 실습경험에서 유의한 차이가 있었다.
본 연구는 예비유아교사가 유치원의 교육실습 경험을 통하여 실습지도 교사, 유아, 원장, 교육과정, 식사 및 간식, 그리고 실습기관의 실내ㆍ외 환경, 청결, 안전에 대하여 어떤 이미지를 형성하였는지, 그리고 교육실습 전ㆍ후의 이미지 변화 양상의 특징은 어떠한지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 유치원 교육실습을 경험한 부산과 창원지역의 유아교육과 학생 137명을 대상으로 설문지를 사용하여 분석하였다. 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사의 교사에 대한 이미지 내용은 친절하고 엄격한, 유아는 활발하고 자연스런, 원장은 친절하고 바쁜, 교육과정은 적절하거나 빠듯한, 식사 및 간식은 맛있거나 부실한, 실내외 환경은 깨끗하거나 빈약한, 그리고 청결과 안전에 대해서는 대부분이 깨끗하고 안전하다는 이미지가 가장 많이 나타났다. 그리고 이미지를 평가하는 기준적 특성으로 교사는 교사중심 대 아동중심, 유아는 눈치보는 대 명랑한, 원장은 권위적 대친절한, 교육과정은 빠듯한 대 여유있는, 식사 및 간식은 부실한 대 충분한, 실내외 환경은 빈약한 대 풍부한, 청결은 불결한 대 깨끗한, 안전은 위험한 대 안전한으로 가장 많았다. 둘째, 교육실습 경험 전ㆍ후의 이미지 변화는 ‘자기 반성적 내용’ 및 ‘실습현장에 대한 내용’으로 구분되어 나타났고, 긍정에서 부정적 이미지로의 변화가 가장 많았다. 또한 부정적 이미지로의 변화와 긍정적 이미지로의 변화에 따른 각 하위요소와 실습경험 이미지를 차이 검증한 결과 교사, 유아, 교육과정, 안전지도, 실습경험에서 유의한 차이가 있었다.
This study aimed to investigate how early childhood student teacher (ECST) form images through the practicum experience. For this purpose, we asked 137 ECSTs in Busan and Changwon to describe and rate their images not only on practicum experience including the ‘teachers’, the ‘children’, the ‘princi...
This study aimed to investigate how early childhood student teacher (ECST) form images through the practicum experience. For this purpose, we asked 137 ECSTs in Busan and Changwon to describe and rate their images not only on practicum experience including the ‘teachers’, the ‘children’, the ‘principals’, the ‘curriculums’, the ‘meals and snacks’, the ‘indoor and outdoor environments’, and the ‘cleanness and safety’ in the kindergarten, but also on the ‘overall practicum experience before and after teaching’. The results are as follows: First, most of the ECST had following image: the ‘teachers’ in the kindergarten were ‘kind and strict’, the ‘children’ were ‘active and naturalistic’, the ‘principals’ were ‘kind and busy’, the ‘curriculums’ were ‘appropriate or tight’, the ‘meals’ were ‘delicious or poor’, the ‘indoor and outdoor environments’ were ‘clean and poor’, and the ‘cleanness and safety’ were ‘clean and safe’. The most frequent frames of image to evaluate positive or negative attitudes are as follows: the ‘teachers’ were ‘teacher-centric vs. child-centric’, the ‘children’ were ‘to grasp a situation vs. joyful’, the ‘principals’ were ‘authoritative vs. kind’, the ‘meals’ were ‘poor vs. sufficient’, the ‘environments’ were ‘poor vs. rich’, the ‘cleanness’ were ‘unsanitary vs. clean’, and the ‘safety’ were ‘dangerous vs. safe’. Second, the transition of image on their practicum experience before and after teaching is classified into ‘self-reflectional content’ and ‘practical field content’. The patterns of image on their practicum experience before and after teaching showed the significant changes from positive images to negative ones. The most frequent patterns of image were ‘the transitions into negative image’ about the kindergarten. The results of t-test between ‘changes to negative image’ and ‘those to positive image’ proved to be different according to the ‘teachers’, the ‘children’, the ‘curriculums’, the ‘cleanness and safety’ in the kindergarten, and the ‘overall practicum experience after teaching’.
This study aimed to investigate how early childhood student teacher (ECST) form images through the practicum experience. For this purpose, we asked 137 ECSTs in Busan and Changwon to describe and rate their images not only on practicum experience including the ‘teachers’, the ‘children’, the ‘principals’, the ‘curriculums’, the ‘meals and snacks’, the ‘indoor and outdoor environments’, and the ‘cleanness and safety’ in the kindergarten, but also on the ‘overall practicum experience before and after teaching’. The results are as follows: First, most of the ECST had following image: the ‘teachers’ in the kindergarten were ‘kind and strict’, the ‘children’ were ‘active and naturalistic’, the ‘principals’ were ‘kind and busy’, the ‘curriculums’ were ‘appropriate or tight’, the ‘meals’ were ‘delicious or poor’, the ‘indoor and outdoor environments’ were ‘clean and poor’, and the ‘cleanness and safety’ were ‘clean and safe’. The most frequent frames of image to evaluate positive or negative attitudes are as follows: the ‘teachers’ were ‘teacher-centric vs. child-centric’, the ‘children’ were ‘to grasp a situation vs. joyful’, the ‘principals’ were ‘authoritative vs. kind’, the ‘meals’ were ‘poor vs. sufficient’, the ‘environments’ were ‘poor vs. rich’, the ‘cleanness’ were ‘unsanitary vs. clean’, and the ‘safety’ were ‘dangerous vs. safe’. Second, the transition of image on their practicum experience before and after teaching is classified into ‘self-reflectional content’ and ‘practical field content’. The patterns of image on their practicum experience before and after teaching showed the significant changes from positive images to negative ones. The most frequent patterns of image were ‘the transitions into negative image’ about the kindergarten. The results of t-test between ‘changes to negative image’ and ‘those to positive image’ proved to be different according to the ‘teachers’, the ‘children’, the ‘curriculums’, the ‘cleanness and safety’ in the kindergarten, and the ‘overall practicum experience after teaching’.
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