본 연구는 유아교육기관의 교직문화가 기관유형과 대상 특성(근무지역, 지역 소득수준, 교사의 학력수준)에 따라 어떠한 차이가 있는가를 구체적으로 밝혀보려는 것이다. 이러한 연구의 의도를 달성하기 위하여 서울시 지역과 경기도 지역에 있는 유치원 164기관과 어린이집 128기관을 대상으로 교직문화에 관한 설문을 조사 분석하였다. 연구도구로 사용된 설문지는 유아교육기관의 교직문화를 분석하기 위해 제작된 김재환(2003)의 설문지를 그대로 사용하였다. 그 결과, 유아교육기관의 교직문화는 기관 유형과 근무지역, 소득수준, 학력수준에 따라 부분적으로 차이가 보였다. 기관유형과 근무지역간 상호작용 효과에서 유치원은 경기지역이, 어린이집은 서울지역에서 핵심적 문화수준에서 현저히 높게 나타났다. 또한 기관 유형과 지역소득수준 차이에서 주효과결과, 저소득층보다 중상류층이 핵심적, 상징적, 실천적 문화 수준이 높았으며, 기관유형과 학력수준 차이에서 주효과 결과, 4년제 이상 학력 소지자가 2년제 학력 소지자들보다 핵심적 문화와 실천적 문화 수준이 높게 나타났다. 이러한 연구결과와 관련하여 교직문화 수준을 높일 수 있는 다양한 실시방안이 강구되어야 할 것이다.
본 연구는 유아교육기관의 교직문화가 기관유형과 대상 특성(근무지역, 지역 소득수준, 교사의 학력수준)에 따라 어떠한 차이가 있는가를 구체적으로 밝혀보려는 것이다. 이러한 연구의 의도를 달성하기 위하여 서울시 지역과 경기도 지역에 있는 유치원 164기관과 어린이집 128기관을 대상으로 교직문화에 관한 설문을 조사 분석하였다. 연구도구로 사용된 설문지는 유아교육기관의 교직문화를 분석하기 위해 제작된 김재환(2003)의 설문지를 그대로 사용하였다. 그 결과, 유아교육기관의 교직문화는 기관 유형과 근무지역, 소득수준, 학력수준에 따라 부분적으로 차이가 보였다. 기관유형과 근무지역간 상호작용 효과에서 유치원은 경기지역이, 어린이집은 서울지역에서 핵심적 문화수준에서 현저히 높게 나타났다. 또한 기관 유형과 지역소득수준 차이에서 주효과결과, 저소득층보다 중상류층이 핵심적, 상징적, 실천적 문화 수준이 높았으며, 기관유형과 학력수준 차이에서 주효과 결과, 4년제 이상 학력 소지자가 2년제 학력 소지자들보다 핵심적 문화와 실천적 문화 수준이 높게 나타났다. 이러한 연구결과와 관련하여 교직문화 수준을 높일 수 있는 다양한 실시방안이 강구되어야 할 것이다.
The purpose of this reaserch is that how different pedagogical cultures are depend on the types of childrens" institutes and their characters based on teachers" working areas, incomes and educational background. In order to accomplish this, we did surveys to teachers of 164 of kindergartens and of 1...
The purpose of this reaserch is that how different pedagogical cultures are depend on the types of childrens" institutes and their characters based on teachers" working areas, incomes and educational background. In order to accomplish this, we did surveys to teachers of 164 of kindergartens and of 128 of daycare centers in Seoul and Kyunggi province and we studied on that. We used the survey questions which was made by Kim, Jaewhan and she made this in 2003 to do a reaserch on pedagogical culture of children"s educational institues. The result shows that there are partial differences in pedagogical cultures of children"s educational institutes depend on teachers" working areas, incomes and ducational background. In terms of the mutual effect on the types of childrens" institues and working ares, kindergartens in Kyunggi porvince are higher than Seoul and in terms of the core cultural standard, daycare centers in Seoul are much higher than Kyunggi province. In terms of the types of childrens" institutes and the incomes of different working ares, upper-middle class are higher than lower-income class in core, iconic and practical cultural standards and four-year college background people are higher than two-year college people in core and practical cultural standards. In releted to this result, there must be some kind of various preparetions to upgrade pedagogicl cultural standard.
The purpose of this reaserch is that how different pedagogical cultures are depend on the types of childrens" institutes and their characters based on teachers" working areas, incomes and educational background. In order to accomplish this, we did surveys to teachers of 164 of kindergartens and of 128 of daycare centers in Seoul and Kyunggi province and we studied on that. We used the survey questions which was made by Kim, Jaewhan and she made this in 2003 to do a reaserch on pedagogical culture of children"s educational institues. The result shows that there are partial differences in pedagogical cultures of children"s educational institutes depend on teachers" working areas, incomes and ducational background. In terms of the mutual effect on the types of childrens" institues and working ares, kindergartens in Kyunggi porvince are higher than Seoul and in terms of the core cultural standard, daycare centers in Seoul are much higher than Kyunggi province. In terms of the types of childrens" institutes and the incomes of different working ares, upper-middle class are higher than lower-income class in core, iconic and practical cultural standards and four-year college background people are higher than two-year college people in core and practical cultural standards. In releted to this result, there must be some kind of various preparetions to upgrade pedagogicl cultural standard.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.