본 연구의 목적은 영향력이 점점 커지고 있는 새로운 뉴스 매체인 인터넷이 전반적인 뉴스 매체의 신뢰도 회복을 위해 어떤 역할을 할 수 있는지를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 인터넷 뉴스 미디어의 신뢰도는 어떤 요소들로 구성되어 있는지 알아보고 기존 뉴스 미디어의 신뢰도 요인과는 어떻게 다른지 비교분석 하였다. 더 나아가서 인터넷의 매체적 특징인 쌍방향성이 인터넷 뉴스 미디어 사용자들의 신뢰도에 어떤 영향을 미칠 것인가를 살펴보았다. 이를 위해 본 논문은 가상의 인터넷 뉴스 사이트를 가지고 실험연구를 실시하였다.
연구 결과는 인터넷 뉴스 미디어의 신뢰도는 크게 4가지 구성요소인 뉴스 가치성, 공공성, 선정성, 그리고 공정성 영역으로 이루어졌음을 보여주었다. 반면, 기존 뉴스 미디어의 신뢰도 구성요인들을 뉴스가치성을 중심으로 공공성과 상업성으로 이루어졌다. 종합하면, 새로운 매체인 인터넷이 뉴스 미디어로써 신뢰도를 구성하는데 전통적 뉴스 미디어와는 달리 상대적으로 다양한 요인들을 반영하는 반면 기존 뉴스 미디어의 경우 전통적인 뉴스 가치를 중심으로 신뢰도가 형성된다는 것을 알 수 있었다. 한편, 인터넷 뉴스 사이트의 쌍방향과 이용자들의 신뢰도 사이에는 유의미한 관계가 발견되지 않았다. 그 이유를 다각적인 측면에서 논의하였다.
본 연구의 목적은 영향력이 점점 커지고 있는 새로운 뉴스 매체인 인터넷이 전반적인 뉴스 매체의 신뢰도 회복을 위해 어떤 역할을 할 수 있는지를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 인터넷 뉴스 미디어의 신뢰도는 어떤 요소들로 구성되어 있는지 알아보고 기존 뉴스 미디어의 신뢰도 요인과는 어떻게 다른지 비교분석 하였다. 더 나아가서 인터넷의 매체적 특징인 쌍방향성이 인터넷 뉴스 미디어 사용자들의 신뢰도에 어떤 영향을 미칠 것인가를 살펴보았다. 이를 위해 본 논문은 가상의 인터넷 뉴스 사이트를 가지고 실험연구를 실시하였다.
연구 결과는 인터넷 뉴스 미디어의 신뢰도는 크게 4가지 구성요소인 뉴스 가치성, 공공성, 선정성, 그리고 공정성 영역으로 이루어졌음을 보여주었다. 반면, 기존 뉴스 미디어의 신뢰도 구성요인들을 뉴스가치성을 중심으로 공공성과 상업성으로 이루어졌다. 종합하면, 새로운 매체인 인터넷이 뉴스 미디어로써 신뢰도를 구성하는데 전통적 뉴스 미디어와는 달리 상대적으로 다양한 요인들을 반영하는 반면 기존 뉴스 미디어의 경우 전통적인 뉴스 가치를 중심으로 신뢰도가 형성된다는 것을 알 수 있었다. 한편, 인터넷 뉴스 사이트의 쌍방향과 이용자들의 신뢰도 사이에는 유의미한 관계가 발견되지 않았다. 그 이유를 다각적인 측면에서 논의하였다.
The purpose of the study is to examine a causal relationship between interactivity and users" credibility in Internet news media. To achieve the purpose, the study examined the factors influencing the credibility. And, the credibility factors of traditional news media were analyzed and compared. Fin...
The purpose of the study is to examine a causal relationship between interactivity and users" credibility in Internet news media. To achieve the purpose, the study examined the factors influencing the credibility. And, the credibility factors of traditional news media were analyzed and compared. Finally, this study was interested in examining a causal relationship between interactivity and Internet news credibility. An experiment was conducted to measure Internet news credibility under two different conditions. One news site has a higher level of interactive features, such as a search engine, e-mails to individual reporters, opinion forum, and so on. The other has a Lower level of interactivity, only including an e-mail to webmaster. A total of 12 credibility items were measured for this study. The study found four major factors explain the credibility of Internet news media. They ares journalistic value, public responsibility, sensationalism, and fairness. On the other hand, three factors which affect on the credibility of traditional news media were journalistic value, public responsibility, and market-oriented journalism. This implies that while more various factors explain the Internet news credibility, mainly traditional journalistic value plays a significant role in the formation of traditional new credibility. Finally, given that no significant relationship was found between interactivity of Internet news media and credibility, this study discusses some reasons: first, interactivity might not be an important predictor variable on Internet news credibility; second, the experimental design of the study has some methodological limitations, such as being restricted to one exposure or not having much difference in two levels of experimental treatment.
The purpose of the study is to examine a causal relationship between interactivity and users" credibility in Internet news media. To achieve the purpose, the study examined the factors influencing the credibility. And, the credibility factors of traditional news media were analyzed and compared. Finally, this study was interested in examining a causal relationship between interactivity and Internet news credibility. An experiment was conducted to measure Internet news credibility under two different conditions. One news site has a higher level of interactive features, such as a search engine, e-mails to individual reporters, opinion forum, and so on. The other has a Lower level of interactivity, only including an e-mail to webmaster. A total of 12 credibility items were measured for this study. The study found four major factors explain the credibility of Internet news media. They ares journalistic value, public responsibility, sensationalism, and fairness. On the other hand, three factors which affect on the credibility of traditional news media were journalistic value, public responsibility, and market-oriented journalism. This implies that while more various factors explain the Internet news credibility, mainly traditional journalistic value plays a significant role in the formation of traditional new credibility. Finally, given that no significant relationship was found between interactivity of Internet news media and credibility, this study discusses some reasons: first, interactivity might not be an important predictor variable on Internet news credibility; second, the experimental design of the study has some methodological limitations, such as being restricted to one exposure or not having much difference in two levels of experimental treatment.
Keyword
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.