본 연구는 부르디외와 피터슨이 발전시킨 문화사회학적 논의를 기초로, 우리 사회에서 개인의 영화소비가 어떤 요인들에 의해 구조적으로 규정되는지 검토한 것이다. 구체적으로 성별, 연령과 같은 인구학적 요인, 소득, 학력, 사회관계적 요인의 네 가지 차원을 크게 구분하고, 이러한 요인들이 영화장르의 소비패턴에 어떠한 영향을 미치는지 분석해보고자 했다. 문화자본과 경제자본의 차이에 따른 영화장르 소비 결정요인을 검토하기 위한 요인별 다항로짓 분석 결과, 전체적으로 영화관람객들의 영화장르 소비는 성별 및 연령별 차이와 같은 인구사회학적 속성 그리고 관람동행자 특성에 따라 구분되는 것으로 나타났다. 다음으로, 장르 소비의 폭을 살펴보기 위한 분석 결과, 대학 재학 이상의 학력으로 문화자본이 많은 층의 경우, 인구학적 요인이나 경제자본, 그리고 사회관계적 요인 등에 따라 소비가 분화되는 현상을 드러냈다. 반면, 문화자본이 적은 층의 영화장르 소비는 대체로 동질화되어 있는 것으로 나타났다. 또 경제자본이 많은 층의 경우, 문화자본이 많은 층과 마찬가지로 인구학적 요인이나 문화자본, 그리고 사회관계적 요인 등의 차이에 따라 소비패턴이 부분적으로 구분되지만, 반면, 경제자본이 비교적 적은 계층에서는 영화장르 소비에 있어 상당히 동질적인 패턴이 드러났다. 이러한 연구결과는 문화자본이나 경제자본 등의 자본 총량이 많은 집단들은 영화장르 선호가 서로 이질적인 데 비해, 자본총량이 적은 집단들은 영화장르선호가 대부분 유사하다는 의미로 피터슨의 ‘잡식성-편식성’ 가설물 논리적으로 뒷받침하는 결과이다.
본 연구는 부르디외와 피터슨이 발전시킨 문화사회학적 논의를 기초로, 우리 사회에서 개인의 영화소비가 어떤 요인들에 의해 구조적으로 규정되는지 검토한 것이다. 구체적으로 성별, 연령과 같은 인구학적 요인, 소득, 학력, 사회관계적 요인의 네 가지 차원을 크게 구분하고, 이러한 요인들이 영화장르의 소비패턴에 어떠한 영향을 미치는지 분석해보고자 했다. 문화자본과 경제자본의 차이에 따른 영화장르 소비 결정요인을 검토하기 위한 요인별 다항로짓 분석 결과, 전체적으로 영화관람객들의 영화장르 소비는 성별 및 연령별 차이와 같은 인구사회학적 속성 그리고 관람동행자 특성에 따라 구분되는 것으로 나타났다. 다음으로, 장르 소비의 폭을 살펴보기 위한 분석 결과, 대학 재학 이상의 학력으로 문화자본이 많은 층의 경우, 인구학적 요인이나 경제자본, 그리고 사회관계적 요인 등에 따라 소비가 분화되는 현상을 드러냈다. 반면, 문화자본이 적은 층의 영화장르 소비는 대체로 동질화되어 있는 것으로 나타났다. 또 경제자본이 많은 층의 경우, 문화자본이 많은 층과 마찬가지로 인구학적 요인이나 문화자본, 그리고 사회관계적 요인 등의 차이에 따라 소비패턴이 부분적으로 구분되지만, 반면, 경제자본이 비교적 적은 계층에서는 영화장르 소비에 있어 상당히 동질적인 패턴이 드러났다. 이러한 연구결과는 문화자본이나 경제자본 등의 자본 총량이 많은 집단들은 영화장르 선호가 서로 이질적인 데 비해, 자본총량이 적은 집단들은 영화장르선호가 대부분 유사하다는 의미로 피터슨의 ‘잡식성-편식성’ 가설물 논리적으로 뒷받침하는 결과이다.
Based on Peterson"s omnivore theory, the paper examined patterns of movie genre choice among moviegoers. The theory suggests that the breadth of cultural taste can be explained by social stratification. That is, cultural taste patterns is divided by differences in social status. In this context, thi...
Based on Peterson"s omnivore theory, the paper examined patterns of movie genre choice among moviegoers. The theory suggests that the breadth of cultural taste can be explained by social stratification. That is, cultural taste patterns is divided by differences in social status. In this context, this paper explores socio-cultural and economic factors such as demographic, economic, cultural and relational factors in shaping movie genre consumption patterns. Data were from the Korean Film Commission"s study, a survey of 1600 adults representative of the population in 2002. Using a multinomial logistic regression, the paper examined associations between movie genre consumption and socio-cultural and economic factors. The analysis suggests that the variables such as age, gender and social relationship partly discriminated among the six types of movie genres. The findings indicate that demographic differences in movie consumption are considerable and that social networks among moviegoers are noticeable. But this paper found weak evidence for cultural and economic factors in explaining movie genre consumption. Next, there was strong evidence supporting Peterson"s omnivore theory that although moviegoers from the higher status group tends to have the omnivore taste pattern, the lower status group has univorous movie genre preferences.
Based on Peterson"s omnivore theory, the paper examined patterns of movie genre choice among moviegoers. The theory suggests that the breadth of cultural taste can be explained by social stratification. That is, cultural taste patterns is divided by differences in social status. In this context, this paper explores socio-cultural and economic factors such as demographic, economic, cultural and relational factors in shaping movie genre consumption patterns. Data were from the Korean Film Commission"s study, a survey of 1600 adults representative of the population in 2002. Using a multinomial logistic regression, the paper examined associations between movie genre consumption and socio-cultural and economic factors. The analysis suggests that the variables such as age, gender and social relationship partly discriminated among the six types of movie genres. The findings indicate that demographic differences in movie consumption are considerable and that social networks among moviegoers are noticeable. But this paper found weak evidence for cultural and economic factors in explaining movie genre consumption. Next, there was strong evidence supporting Peterson"s omnivore theory that although moviegoers from the higher status group tends to have the omnivore taste pattern, the lower status group has univorous movie genre preferences.
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