이 연구는 텔레비전 프로그램에서 나타나는 장르별 의사사회협작용(parasocial interaction)의 차원별 폭, 중복, 우위를 측정한 연구이다. 시청자가 인식하는 텔레비전 프로그램 장르에 따른 인지적(cognitive), 정서적(affective), 행위적(behavioral) 요인을 측정하였다. 의사사회상호작용의 요인은 감성, 연결성, 반영, 사회성의 4요인으로 추출되었으며 이를 바탕으로 개별 프로그램 장르들의 관계를 살펴본 결과, 보도와 교양을 거의 유사한 장르로 인식하였고, 교양은 ‘감성적’인 측면에서 다른 장르들보다 우위에 있었다. 일회성이 강한 교양과 보도 프로그램은 ‘연결성’에서 낮은 우위를 보인 반면, 드라마, 스포츠, 쇼 프로그램은 높은 우위를 보였다. ‘반영’에 관한 요인에서는 교양 프로그램과 광고에서 높은 우위를 보여 시청자가 교양 프로그램을 통해 실생활에 높은 ‘반영성’을 갖는 것으로 나타났다. 또한, 시청자들은 보도와 드라마의 시청에 있어서 주위 사람이나 환경으로부터 ‘소외’되지 않기 위한 측면이 높다고 보인다. 이 연구는 프로그램 제작의 품질향상과 시청자 미디어 교육 및 복지향상에 기여할 수 있을 것으로 보인다.
이 연구는 텔레비전 프로그램에서 나타나는 장르별 의사사회협작용(parasocial interaction)의 차원별 폭, 중복, 우위를 측정한 연구이다. 시청자가 인식하는 텔레비전 프로그램 장르에 따른 인지적(cognitive), 정서적(affective), 행위적(behavioral) 요인을 측정하였다. 의사사회상호작용의 요인은 감성, 연결성, 반영, 사회성의 4요인으로 추출되었으며 이를 바탕으로 개별 프로그램 장르들의 관계를 살펴본 결과, 보도와 교양을 거의 유사한 장르로 인식하였고, 교양은 ‘감성적’인 측면에서 다른 장르들보다 우위에 있었다. 일회성이 강한 교양과 보도 프로그램은 ‘연결성’에서 낮은 우위를 보인 반면, 드라마, 스포츠, 쇼 프로그램은 높은 우위를 보였다. ‘반영’에 관한 요인에서는 교양 프로그램과 광고에서 높은 우위를 보여 시청자가 교양 프로그램을 통해 실생활에 높은 ‘반영성’을 갖는 것으로 나타났다. 또한, 시청자들은 보도와 드라마의 시청에 있어서 주위 사람이나 환경으로부터 ‘소외’되지 않기 위한 측면이 높다고 보인다. 이 연구는 프로그램 제작의 품질향상과 시청자 미디어 교육 및 복지향상에 기여할 수 있을 것으로 보인다.
This study explores the types of parasocial interation in TV genre programs. The researchers design to measure the audiences" perception of parasocial interation level in the TV programs. Through the random sampling, this study analyzed the 462 respondents. The study is operationalized define progra...
This study explores the types of parasocial interation in TV genre programs. The researchers design to measure the audiences" perception of parasocial interation level in the TV programs. Through the random sampling, this study analyzed the 462 respondents. The study is operationalized define program genre as reporting, culture, comedy, drama, sports, shows and advertising. The result shows that there are four(4) factor of parasocial interation levels: affective, connection, reflection, and socialization. There are similar social interation levels in the genre of reporting and culture, whereas culture has the highest score in the affective factor; culture and reporting have low score in the factor of connectivity. In the reflection factor, culture and advertising have high score with the audience"s daily life reflection. Moreover, the respondents are consuming reporting and drama to avoid isolation from their surround people. Therefore, this study could contribute to improve program quality in the production aspect and to enhance in the program education and audience welfare in the audience aspect.
This study explores the types of parasocial interation in TV genre programs. The researchers design to measure the audiences" perception of parasocial interation level in the TV programs. Through the random sampling, this study analyzed the 462 respondents. The study is operationalized define program genre as reporting, culture, comedy, drama, sports, shows and advertising. The result shows that there are four(4) factor of parasocial interation levels: affective, connection, reflection, and socialization. There are similar social interation levels in the genre of reporting and culture, whereas culture has the highest score in the affective factor; culture and reporting have low score in the factor of connectivity. In the reflection factor, culture and advertising have high score with the audience"s daily life reflection. Moreover, the respondents are consuming reporting and drama to avoid isolation from their surround people. Therefore, this study could contribute to improve program quality in the production aspect and to enhance in the program education and audience welfare in the audience aspect.
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