본 연구는 경주 불국사의 석가탑에서 황금비율을 찾아내고 그들의 적용방식을 논의하였다. 이런 연구에는 석탑의 각 부분별 규격을 알아야 하는데, 이를 위하여 국립문화재연구소가 제공하는 동업면도를 포토샵으로 측정하는 방법을 사용하였다. 발견된 황금비율은 다음 세 가지이다.
첫째, 석가탑은 황금분할된 6개 수직부위로 구성되어 있다. 상분:하분의 비율은 1층 탑신이 1:φ, 나머지는 φ:1이다(φ≒1.618). 둘째, 각 수직부위의 하분은 주로 φ²:1 구형(직사각형)인데, 이것은 φ:l 구형과 함께 정사각형을 황금분할하여 얻게 되는 황금구형들이다. 상층기단의 면석도 φ²:1 구형인데 그 속에 있는 우주와 탱주, 그리고, 이들 사이의 면석(간면)들도 황금구형이거나 그 변화형이다. 셋째, 각층 옥개의 윤곽은 우동, 전각, 앙선의 3종 사선으로 구성되는데 이들의 각도는 황금사선 즉 황금구형들의 대각선과 같다.
이상의 발견을 기초로 다음 세 가지 결론에 도달하였다. 첫째, 석가탑은 황금비율의 원리에 따라 건설되었다. 세 가지 황금비율(황금분할, 황금구형, 황금사선)은 석가탑의 각 부분에 두루 존재하며 그 오차는 매우 작다. 둘째, 석가탑의 황금비율은 정사각형 구도와 관련된다. 6개 수직부위의 기본 구도는 정사각형인데 이들은 황금분할된 후 하분은 황금구형으로 남고 상분은 황금사선 등으로 변화하였다. 셋째, 석가탑의 황금비율은 동양적 음양원리와 공존한다. 수량적으로 황금분할된 6개 수직부위는 上下, 明暗, 철요(凸凹), 動靜 등 비수량적 속성에서도 음양설과 잘 부합한다. 그러므로 석가탑은 ‘음양의 황금비율’의 좋은 사례로 기록될 수 있을 것이다.
본 연구는 경주 불국사의 석가탑에서 황금비율을 찾아내고 그들의 적용방식을 논의하였다. 이런 연구에는 석탑의 각 부분별 규격을 알아야 하는데, 이를 위하여 국립문화재연구소가 제공하는 동업면도를 포토샵으로 측정하는 방법을 사용하였다. 발견된 황금비율은 다음 세 가지이다.
첫째, 석가탑은 황금분할된 6개 수직부위로 구성되어 있다. 상분:하분의 비율은 1층 탑신이 1:φ, 나머지는 φ:1이다(φ≒1.618). 둘째, 각 수직부위의 하분은 주로 φ²:1 구형(직사각형)인데, 이것은 φ:l 구형과 함께 정사각형을 황금분할하여 얻게 되는 황금구형들이다. 상층기단의 면석도 φ²:1 구형인데 그 속에 있는 우주와 탱주, 그리고, 이들 사이의 면석(간면)들도 황금구형이거나 그 변화형이다. 셋째, 각층 옥개의 윤곽은 우동, 전각, 앙선의 3종 사선으로 구성되는데 이들의 각도는 황금사선 즉 황금구형들의 대각선과 같다.
이상의 발견을 기초로 다음 세 가지 결론에 도달하였다. 첫째, 석가탑은 황금비율의 원리에 따라 건설되었다. 세 가지 황금비율(황금분할, 황금구형, 황금사선)은 석가탑의 각 부분에 두루 존재하며 그 오차는 매우 작다. 둘째, 석가탑의 황금비율은 정사각형 구도와 관련된다. 6개 수직부위의 기본 구도는 정사각형인데 이들은 황금분할된 후 하분은 황금구형으로 남고 상분은 황금사선 등으로 변화하였다. 셋째, 석가탑의 황금비율은 동양적 음양원리와 공존한다. 수량적으로 황금분할된 6개 수직부위는 上下, 明暗, 철요(凸凹), 動靜 등 비수량적 속성에서도 음양설과 잘 부합한다. 그러므로 석가탑은 ‘음양의 황금비율’의 좋은 사례로 기록될 수 있을 것이다.
The Sakyamuni Pagoda(or "Seokgatap" in Korean) is a three story stone pagoda of the Bulguksa temple built in the 8th century. This study tried to find golden ratios in the original part of the pagoda by checking an eastern side drawing with the photoshop 7.0. At first, the pagoda was found to be div...
The Sakyamuni Pagoda(or "Seokgatap" in Korean) is a three story stone pagoda of the Bulguksa temple built in the 8th century. This study tried to find golden ratios in the original part of the pagoda by checking an eastern side drawing with the photoshop 7.0. At first, the pagoda was found to be divided in six vertical parts, of which their upper and lower parts are cur in golden ratio. One of them is cur in 1:φ and others are in φ:1. Secondly, the lower parts of the six were found to be rectangles in the ratio of φ²:1 which we may get along with φ²:1 rectangles by golden cut of squares. The front of the upper basement is a φ²:1 rectangle divided into four of φ⁻³:1 and three of φ⁻¹:1 rectangles. Thirdly, there are three kinds of diagonals on a roof of each story. And their slopes were found to be the same as the diagonals of φ:1 and φ²:1 rectangles or their reciprocals. As the above three kinds of golden ratios(golden sections, golden rectangles and golden diagonals) are found in every part of the drawing and their errors are very small, we can safely conclude that the pagoda was designed and constructed on the principle of golden ratio. The golden ratios of the pagoda originated from squares. The basic outlines of the six vertical parts are squares and they are golden cur in φ:1 and φ²:1 rectangles. And the upper parts have been transshaped mainly with the diagonals which came from the two rectangles while the lower parts remained in the φ²: 1 rectangles. Golden ratio is a term for quantitative comparison. However, "yin and yang" is a term of the East Asian philosophy for non-quantitative comparison. If we take the φ:1 rectangles as yang(+) and the φ²:1 rectangles as yin(-), the golden curs of the six divisions match the yin and yang principle from the view points of "top and bottom", "prominence and depression", "change and constancy" and "light and darkness". Consequently the pagoda might be noted as a case for "golden ratios of the yin and yang".
The Sakyamuni Pagoda(or "Seokgatap" in Korean) is a three story stone pagoda of the Bulguksa temple built in the 8th century. This study tried to find golden ratios in the original part of the pagoda by checking an eastern side drawing with the photoshop 7.0. At first, the pagoda was found to be divided in six vertical parts, of which their upper and lower parts are cur in golden ratio. One of them is cur in 1:φ and others are in φ:1. Secondly, the lower parts of the six were found to be rectangles in the ratio of φ²:1 which we may get along with φ²:1 rectangles by golden cut of squares. The front of the upper basement is a φ²:1 rectangle divided into four of φ⁻³:1 and three of φ⁻¹:1 rectangles. Thirdly, there are three kinds of diagonals on a roof of each story. And their slopes were found to be the same as the diagonals of φ:1 and φ²:1 rectangles or their reciprocals. As the above three kinds of golden ratios(golden sections, golden rectangles and golden diagonals) are found in every part of the drawing and their errors are very small, we can safely conclude that the pagoda was designed and constructed on the principle of golden ratio. The golden ratios of the pagoda originated from squares. The basic outlines of the six vertical parts are squares and they are golden cur in φ:1 and φ²:1 rectangles. And the upper parts have been transshaped mainly with the diagonals which came from the two rectangles while the lower parts remained in the φ²: 1 rectangles. Golden ratio is a term for quantitative comparison. However, "yin and yang" is a term of the East Asian philosophy for non-quantitative comparison. If we take the φ:1 rectangles as yang(+) and the φ²:1 rectangles as yin(-), the golden curs of the six divisions match the yin and yang principle from the view points of "top and bottom", "prominence and depression", "change and constancy" and "light and darkness". Consequently the pagoda might be noted as a case for "golden ratios of the yin and yang".
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.