이 연구는 최근 새로운 리더십이론으로 부각되고 있는 이슈 리더십과 전략적 리더십이론을 근거로 뉴 리더십의 평가모형을 정립하고, 이에 우리나라 공무원 중간관리자 리더십의 문제를 분석ㆍ적용하고자 하였다. 평가모형은 크게 목표지향성, 실천성, 대응성, 상황적응성 등 4개의 차원과 11개의 주요 행동 및 평가지표로 구성하였다. 우리나라 공무원 중간관리자 리더십의 문제점으로 최고관리자 리더십의 통념과 실체에 대한 갭의 문제, 중간관리자의 의사결정구조의 문제, 법적ㆍ제도적 문제, 행정문화의 문제, 환경적 문제, 그리고 역량강화를 위한 프로그램의 문제 등이 분석되었고, 이러한 문제점들을 뉴 리더십 평가모형에 적용하여 그 개선방안을 제시하였다. 연구의 함의는 다음 3가지로 요약된다. 첫째, 현대적 리더십 이론의 비교ㆍ분석을 통한 공무원 중간관리자의 뉴 리더십 평가모형을 정립한다. 둘째, 정립된 리더십 평가모형의 적용을 통해 공무원 중간관리자의 리더십에 대한 역할, 기능 및 성과에 대한 새로운 인식과 방향을 제시한다. 셋째, 중간관리자의 뉴 리더십 발휘는 리더의 창의성ㆍ전문성을 제고시킬 뿐만 아니라 행정조직의 효율성과 민주성도 함께 제고시킨다.
이 연구는 최근 새로운 리더십이론으로 부각되고 있는 이슈 리더십과 전략적 리더십이론을 근거로 뉴 리더십의 평가모형을 정립하고, 이에 우리나라 공무원 중간관리자 리더십의 문제를 분석ㆍ적용하고자 하였다. 평가모형은 크게 목표지향성, 실천성, 대응성, 상황적응성 등 4개의 차원과 11개의 주요 행동 및 평가지표로 구성하였다. 우리나라 공무원 중간관리자 리더십의 문제점으로 최고관리자 리더십의 통념과 실체에 대한 갭의 문제, 중간관리자의 의사결정구조의 문제, 법적ㆍ제도적 문제, 행정문화의 문제, 환경적 문제, 그리고 역량강화를 위한 프로그램의 문제 등이 분석되었고, 이러한 문제점들을 뉴 리더십 평가모형에 적용하여 그 개선방안을 제시하였다. 연구의 함의는 다음 3가지로 요약된다. 첫째, 현대적 리더십 이론의 비교ㆍ분석을 통한 공무원 중간관리자의 뉴 리더십 평가모형을 정립한다. 둘째, 정립된 리더십 평가모형의 적용을 통해 공무원 중간관리자의 리더십에 대한 역할, 기능 및 성과에 대한 새로운 인식과 방향을 제시한다. 셋째, 중간관리자의 뉴 리더십 발휘는 리더의 창의성ㆍ전문성을 제고시킬 뿐만 아니라 행정조직의 효율성과 민주성도 함께 제고시킨다.
This study is aimed at establishing an evaluation model of new leadership based on issue leadership and strategic leadership theories, which are recently emerging as new leadership theories, and analyzing and applying leadership issues involving middle managers in Korean government. The evaluation m...
This study is aimed at establishing an evaluation model of new leadership based on issue leadership and strategic leadership theories, which are recently emerging as new leadership theories, and analyzing and applying leadership issues involving middle managers in Korean government. The evaluation model largely consists of four dimensions including goal-oriented tendency, action-oriented tendency, responsiveness, and adaptability as well as eleven key action and evaluation indices. As leadership issues of middle managers among Korean civil servants, a gap between common notions of top managers" leadership and reality, decision making structure of middle managers, legal and institutional issues, administrative culture issues, environmental issues, and capability-strengthening programs, were analyzed. Meanwhile, such issues were applied to the new leadership evaluation model to present solutions. Implications of the study can be summarized as follows: First, a new leadership evaluation model for middle managers in civil service sector will be set through comparing and analyzing contemporary leadership theories. Second, new directions and concepts of roles, functions, and achievements for leadership of middle managers in the government service will be suggested through applying the newly-set leadership evaluation model. Third, middle managers" exercising of new leadership will actually improve not only creativity and speciality of leaders but also efficiency and democracy of administrative organizations.
This study is aimed at establishing an evaluation model of new leadership based on issue leadership and strategic leadership theories, which are recently emerging as new leadership theories, and analyzing and applying leadership issues involving middle managers in Korean government. The evaluation model largely consists of four dimensions including goal-oriented tendency, action-oriented tendency, responsiveness, and adaptability as well as eleven key action and evaluation indices. As leadership issues of middle managers among Korean civil servants, a gap between common notions of top managers" leadership and reality, decision making structure of middle managers, legal and institutional issues, administrative culture issues, environmental issues, and capability-strengthening programs, were analyzed. Meanwhile, such issues were applied to the new leadership evaluation model to present solutions. Implications of the study can be summarized as follows: First, a new leadership evaluation model for middle managers in civil service sector will be set through comparing and analyzing contemporary leadership theories. Second, new directions and concepts of roles, functions, and achievements for leadership of middle managers in the government service will be suggested through applying the newly-set leadership evaluation model. Third, middle managers" exercising of new leadership will actually improve not only creativity and speciality of leaders but also efficiency and democracy of administrative organizations.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.