[국내논문]국내은행의 지식경영 운영현황, 문제점 및 개선방안에 관한 연구 A Study on the Present Situation, Problems, and Improvement Plan for the Knowledge Management Operation by Korean Banks
본 논문은 국내은행들 중에서 지식경영을 도입하여 시행하고 있는 신한은행, 국민은행, 기업은행, 우리은행, 대구은행들의 운영현황을 검토한 후에 종합적인 측면에서 지식경영운영상의 문제점 (계속적인 지식창출과 효율적인 지식검색 방안부재, 마일리지에만 관심을 둔 품질 낮은 지식 등록문제와 활용도 높은 지식 pool 확대, KM참여도 낮은 직원들에 대한 문제, 콘텐츠 측면에서 지식코너간 구분모호 및 지식검색 활용미흡, 운영면에서 지식경영관리, 동기, 스폰서 쉽, 타운미팅의 전행확산 미흡, 조직면에서 부점별 커뮤니케이션 활성화 미흡, 성과측정 체제의 고도화 문제)을 적출한 후에 그에 대한 개선방안(지식창조형 KM, 전략적 KM 추진, 지식전문가 양성 및 교육을 통한 고도 지식 등록 촉구, KM마인드 제고를 위한 교육 및 홍보강화, 콘텐츠의 중복부분 통합화, 검색의 통합화 추진, 현장지식 발굴, 등록지식 패키징, 지식코너별 스크리닝 강화, 지식경영 매뉴얼 제작, 고도화되고 세분화된 체계적인 성과평가지표 개발과 시스템 구축)을 제시함으로써 국내 기존연구에서 전혀 다루지 못한 부분을 확장시켰다. 본 논문의 정책적인 함의는 금융감독원, 한국은행 동의 은행관련 기관, 그리고 지식경영을 시행하고, 앞으로 시행하려고 하는 은행들은 본 논문에서 제시하고 있는 문제점과 개선방안을 참고하여 시행하는 것도 좋은 방안이 될 수 있다는 점이다.
본 논문은 국내은행들 중에서 지식경영을 도입하여 시행하고 있는 신한은행, 국민은행, 기업은행, 우리은행, 대구은행들의 운영현황을 검토한 후에 종합적인 측면에서 지식경영운영상의 문제점 (계속적인 지식창출과 효율적인 지식검색 방안부재, 마일리지에만 관심을 둔 품질 낮은 지식 등록문제와 활용도 높은 지식 pool 확대, KM참여도 낮은 직원들에 대한 문제, 콘텐츠 측면에서 지식코너간 구분모호 및 지식검색 활용미흡, 운영면에서 지식경영관리, 동기, 스폰서 쉽, 타운미팅의 전행확산 미흡, 조직면에서 부점별 커뮤니케이션 활성화 미흡, 성과측정 체제의 고도화 문제)을 적출한 후에 그에 대한 개선방안(지식창조형 KM, 전략적 KM 추진, 지식전문가 양성 및 교육을 통한 고도 지식 등록 촉구, KM마인드 제고를 위한 교육 및 홍보강화, 콘텐츠의 중복부분 통합화, 검색의 통합화 추진, 현장지식 발굴, 등록지식 패키징, 지식코너별 스크리닝 강화, 지식경영 매뉴얼 제작, 고도화되고 세분화된 체계적인 성과평가지표 개발과 시스템 구축)을 제시함으로써 국내 기존연구에서 전혀 다루지 못한 부분을 확장시켰다. 본 논문의 정책적인 함의는 금융감독원, 한국은행 동의 은행관련 기관, 그리고 지식경영을 시행하고, 앞으로 시행하려고 하는 은행들은 본 논문에서 제시하고 있는 문제점과 개선방안을 참고하여 시행하는 것도 좋은 방안이 될 수 있다는 점이다.
The purpose of this study is to show the present situation, problems and to suggest the improvement plan for the knowledge management operation by Korean banks (Shinhan Bank, Kookmin Bank, Industrial Bank of Korea, and Woori Bank). The problems of 4 Korean banks in operating KM (Knowledge Management...
The purpose of this study is to show the present situation, problems and to suggest the improvement plan for the knowledge management operation by Korean banks (Shinhan Bank, Kookmin Bank, Industrial Bank of Korea, and Woori Bank). The problems of 4 Korean banks in operating KM (Knowledge Management) are as follows. First, no plan for creating the knowledge continuously, low quality knowledge suggestions and registrations, the need for pool expansion for the valuable knowledge, strengthening the information on KM for the members of passive participation to the KM, Second, in terms of operation, poor management of KM, motivation, sponsorship, town meeting, revitalization of communication between headquarter and branches, lack of sponsorship, the need for the high level of compensation system. Improvement plans are as follows. First, introducing the knowledge creative KM, and strategic KM. Second, registrating the high quality knowledge by 양성 and education for knowledge experts, integrating the KM corners and searching system of contents. Third, improving the present system for the high level, specific and systematic evaluation system for KM. The policy implication from this study is that Financial Supervisory Service, The Bank of Korea and the related financial institutions should consider the problems and introduce the improvement plans suggested by this paper when they supervise and guide the banks and other financial institutions on KM operations.
The purpose of this study is to show the present situation, problems and to suggest the improvement plan for the knowledge management operation by Korean banks (Shinhan Bank, Kookmin Bank, Industrial Bank of Korea, and Woori Bank). The problems of 4 Korean banks in operating KM (Knowledge Management) are as follows. First, no plan for creating the knowledge continuously, low quality knowledge suggestions and registrations, the need for pool expansion for the valuable knowledge, strengthening the information on KM for the members of passive participation to the KM, Second, in terms of operation, poor management of KM, motivation, sponsorship, town meeting, revitalization of communication between headquarter and branches, lack of sponsorship, the need for the high level of compensation system. Improvement plans are as follows. First, introducing the knowledge creative KM, and strategic KM. Second, registrating the high quality knowledge by 양성 and education for knowledge experts, integrating the KM corners and searching system of contents. Third, improving the present system for the high level, specific and systematic evaluation system for KM. The policy implication from this study is that Financial Supervisory Service, The Bank of Korea and the related financial institutions should consider the problems and introduce the improvement plans suggested by this paper when they supervise and guide the banks and other financial institutions on KM operations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.