활히중에 의해 유발되는 응력범위의 누적에 기인하는 피로현상은 강교량의 수명을 지배하는 주요 요인이다. 20년 이상의 공용수명을 갖는 강교가 증가하고 있으며, 산업화에 따른 중차량의 증가에 의해 피로에 대한 관심이 높아가는 추세이다. 피로설계에 대한 규정이 명확한 국외의 주요 설계기준과는 달리 국내의 도로교 설계기준은 피로설계하중, 재하방법 및 충격계수 등에 관해 별도로 규정하고 있지 않아 일반 구조설계기준에 준하고 있다. 그러나, 강교의 피로현상은 일반적인 공용조건 하에서 유발되므로 최대 동하중 효과를 고려하기 위한 정적설계의 충격계수를 피로설계시에도 준용하는 것은 과다한 안전측 설계가 될 가능성이 크다. 따라서 본 연구에서는 매개변수해석을 통해 강합성교량의 이동히중에 의한 동적거동 특성을 검토하고, 이로부터 강합성교량의 피로설계용 충격계수를 제안하였다. 이동하중에 의한 매개변수해석에 고려된 해석변수는 교량 강성, 차량의 모형화 방법 및 통행특성 그리고 교량의 노면조도 등이다. 또한, 매개변수해석을 통해 제안된 피로설계용 충격 계수의 적정성을 검증하기 위해 다수의 교량에 대한 실측충격계수와 비교, 검토하였다.
활히중에 의해 유발되는 응력범위의 누적에 기인하는 피로현상은 강교량의 수명을 지배하는 주요 요인이다. 20년 이상의 공용수명을 갖는 강교가 증가하고 있으며, 산업화에 따른 중차량의 증가에 의해 피로에 대한 관심이 높아가는 추세이다. 피로설계에 대한 규정이 명확한 국외의 주요 설계기준과는 달리 국내의 도로교 설계기준은 피로설계하중, 재하방법 및 충격계수 등에 관해 별도로 규정하고 있지 않아 일반 구조설계기준에 준하고 있다. 그러나, 강교의 피로현상은 일반적인 공용조건 하에서 유발되므로 최대 동하중 효과를 고려하기 위한 정적설계의 충격계수를 피로설계시에도 준용하는 것은 과다한 안전측 설계가 될 가능성이 크다. 따라서 본 연구에서는 매개변수해석을 통해 강합성교량의 이동히중에 의한 동적거동 특성을 검토하고, 이로부터 강합성교량의 피로설계용 충격계수를 제안하였다. 이동하중에 의한 매개변수해석에 고려된 해석변수는 교량 강성, 차량의 모형화 방법 및 통행특성 그리고 교량의 노면조도 등이다. 또한, 매개변수해석을 통해 제안된 피로설계용 충격 계수의 적정성을 검증하기 위해 다수의 교량에 대한 실측충격계수와 비교, 검토하였다.
The fatigue phenomenon, which is caused from accumulation of live load stress, is one of the main factors controlling the life of the steel bridge. In recent, increasing of the serviced year of the steel bridge and that of vehicle weight make the phenomenon as a primary concern to them. Korean code ...
The fatigue phenomenon, which is caused from accumulation of live load stress, is one of the main factors controlling the life of the steel bridge. In recent, increasing of the serviced year of the steel bridge and that of vehicle weight make the phenomenon as a primary concern to them. Korean code on the highway bridge design does not specify the detailed items such as design load, loading method and impact factor for fatigue. Therefore, fatigue design of the steel bridge is done as the same manner as the ordinary static design. By the way, if we think about design impact factor, the factor had been decided under extreme traffic condition, not by general condition. However, fatigue is induced under general traffic condition. Therefore, if we use the same impact factor for fatigue design, it can lead to over-design in terms of fatigue. In this paper, appropriate impact factor for fatigue design is presented from the parametric study on the dynamic behavior of the steel girder bridge. The parameters considered in this paper are bridge stiffness, vehicle model, traffic flow, and roughness of bridge surface etc. In addition, the feasibility of the proposed impact factor for fatigue design is substantiated through the comparison with measured impact factor.
The fatigue phenomenon, which is caused from accumulation of live load stress, is one of the main factors controlling the life of the steel bridge. In recent, increasing of the serviced year of the steel bridge and that of vehicle weight make the phenomenon as a primary concern to them. Korean code on the highway bridge design does not specify the detailed items such as design load, loading method and impact factor for fatigue. Therefore, fatigue design of the steel bridge is done as the same manner as the ordinary static design. By the way, if we think about design impact factor, the factor had been decided under extreme traffic condition, not by general condition. However, fatigue is induced under general traffic condition. Therefore, if we use the same impact factor for fatigue design, it can lead to over-design in terms of fatigue. In this paper, appropriate impact factor for fatigue design is presented from the parametric study on the dynamic behavior of the steel girder bridge. The parameters considered in this paper are bridge stiffness, vehicle model, traffic flow, and roughness of bridge surface etc. In addition, the feasibility of the proposed impact factor for fatigue design is substantiated through the comparison with measured impact factor.
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