지역 스포츠이벤트가 지방자치단체의 중요한 지역개발 수단으로 인식되고 있는 현 상황에 비추어 본 연구는 지역에서 개최된 스포츠이벤트 소비자의 소비특성을 분석하고 스포츠이벤트 소비자의 소비지출에 의한 경제적 파급효과를 분석하기 위해 실행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 설문조사를 실시하였으며 연구의 대상은 2005년 지역에서 개최된 아마추어 골프대회에 참가한 스포츠 소비자 500명을 대상으로 편의추출법에 의해 실시하였다. 조사도구는 Turco & Kelsey(1992)와 Crompton(1995)이 개발한 스포츠이벤트의 경제적 파급효과 측정 설문지를 본 연구의 특성에 맞게 수정 보완하였다. 설문지의 타당도는 스포츠마케팅 전문가가 각 설문문항에 대한 대표성과 적합성을 검증하는 내용타당도를 통해 검증하였다. 최종 분석에 사용된 450부의 설문지는 기술통계를 통해 스포츠이벤트 소비자의 소비특성을 분석하였으며 경제적 파급효과의 산출은 미국 National Association for Sport Commissioners(2001)가 제안한 산출 공식을 적용하여 분석하였다. 이러한 연구절차를 통해 도출된 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠이벤트 소비자의 평균 채류일은 3.49일이었으며 평균 동행인수는 244명이었다. 둘째, 스포츠이벤트 소비자의 일인당 평균 소비 지출액은 151,483원이었다. 셋째, 스포츠이벤트 소비자의 직접소비지출 총액은 1,057,354,899원이었다. 마지막으로 스포츠이벤트 소비자의 직접 소비지출에 의한 생산유발효과는 2,741,471,127원, 소득유발효과는 622,875,032원 그리고 고용유발효과는 60.75명이었다.
지역 스포츠이벤트가 지방자치단체의 중요한 지역개발 수단으로 인식되고 있는 현 상황에 비추어 본 연구는 지역에서 개최된 스포츠이벤트 소비자의 소비특성을 분석하고 스포츠이벤트 소비자의 소비지출에 의한 경제적 파급효과를 분석하기 위해 실행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 설문조사를 실시하였으며 연구의 대상은 2005년 지역에서 개최된 아마추어 골프대회에 참가한 스포츠 소비자 500명을 대상으로 편의추출법에 의해 실시하였다. 조사도구는 Turco & Kelsey(1992)와 Crompton(1995)이 개발한 스포츠이벤트의 경제적 파급효과 측정 설문지를 본 연구의 특성에 맞게 수정 보완하였다. 설문지의 타당도는 스포츠마케팅 전문가가 각 설문문항에 대한 대표성과 적합성을 검증하는 내용타당도를 통해 검증하였다. 최종 분석에 사용된 450부의 설문지는 기술통계를 통해 스포츠이벤트 소비자의 소비특성을 분석하였으며 경제적 파급효과의 산출은 미국 National Association for Sport Commissioners(2001)가 제안한 산출 공식을 적용하여 분석하였다. 이러한 연구절차를 통해 도출된 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠이벤트 소비자의 평균 채류일은 3.49일이었으며 평균 동행인수는 244명이었다. 둘째, 스포츠이벤트 소비자의 일인당 평균 소비 지출액은 151,483원이었다. 셋째, 스포츠이벤트 소비자의 직접소비지출 총액은 1,057,354,899원이었다. 마지막으로 스포츠이벤트 소비자의 직접 소비지출에 의한 생산유발효과는 2,741,471,127원, 소득유발효과는 622,875,032원 그리고 고용유발효과는 60.75명이었다.
The purpose of this study was to examine the sport event participants" consumption characteristics and thus to estimate the economic impact of their direct spendings on a host region To this end, a survey methodology was applied using a total of 500 sport event participants in an amateur gold champi...
The purpose of this study was to examine the sport event participants" consumption characteristics and thus to estimate the economic impact of their direct spendings on a host region To this end, a survey methodology was applied using a total of 500 sport event participants in an amateur gold championship. An orignal questionnaire developed by Turco & Kelsey(1992) and Crompton(1995) was slightly modified to reflect the context of this study and confirmed to be valid using a panel of sport marketing experts who checked for representativeness and appropriateness of each item of the instrument. A descriptive statistics was used to examine the consumption characteristics and also multipliers" effects, which recommended by NASC(2001), were calculated to estimate the aforementioned economic impact. Accordingly, following findings were derived from this study. First, average stay of sport event consumers 3.49 days and average number of accompany was 2.44 persons. Second, average spending per day by person was 151,483 Won. Third, direct spending by sport event consumers was about 1,057,354,899Won. Finally, economic impact derived from direct spending included production effect of 2,741,471,147 Won, income effect of 622,875,032 Won and Employment Effect of 60.75 persons.
The purpose of this study was to examine the sport event participants" consumption characteristics and thus to estimate the economic impact of their direct spendings on a host region To this end, a survey methodology was applied using a total of 500 sport event participants in an amateur gold championship. An orignal questionnaire developed by Turco & Kelsey(1992) and Crompton(1995) was slightly modified to reflect the context of this study and confirmed to be valid using a panel of sport marketing experts who checked for representativeness and appropriateness of each item of the instrument. A descriptive statistics was used to examine the consumption characteristics and also multipliers" effects, which recommended by NASC(2001), were calculated to estimate the aforementioned economic impact. Accordingly, following findings were derived from this study. First, average stay of sport event consumers 3.49 days and average number of accompany was 2.44 persons. Second, average spending per day by person was 151,483 Won. Third, direct spending by sport event consumers was about 1,057,354,899Won. Finally, economic impact derived from direct spending included production effect of 2,741,471,147 Won, income effect of 622,875,032 Won and Employment Effect of 60.75 persons.
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