참여스포츠에서의 축구동호회 활동은 건강유지, 동료들 간의 일체감 향상, 스트레스를 해소시켜주는 청량제 역할을 하고 있다. 이렇게 참여스포츠는 대중문화 여가활동 있어서 현대인에게 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 대중에게 많은 영향력을 주고 있다. 따라서 본 연구는 생활체육 활동을 하고 있는 축구동호인들의 구매 성향을 파악하고 구매에 영향을 주는 중요요인들을 조명하고자 한다. 이에 본 연구는 축구동호인을 대상으로 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일과 구매행동에 관한 영향을 분석하였다. 측정방법으로는 설문지법이며, 조사대상은 경기지역에서 참여하고 있는 만 18세 이상의 축구 동호인 참가자를 대상으로 설문을 실시하여 265명을 자기평가기입법으로 응답하도록 하였다. 설문에 수집된 자료 분석은 spss12.0프로그램을 이용하여 신뢰도검정 (Cronbach"s α), 일원분산분석(One-way ANOVA)과 표준다중희귀분석(Standard Multiple Regression Analysis)의 방법을 사용하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일 중 초기선도 구매성향의 차이를 검증한 결과 결혼 여부, 연령, 월 소득에 따라 초기선도 구매성향은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일 중 품질/기능 중심성향의 차이를 검증한 결과 결혼여부, 연령, 월 소득, 직업, 참가빈도에 따라 품질/기능 중심성향은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 구매행동을 검증한 결과 참가한 시간에 따른 구매행동은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 라이프스타일(초기선도 구매성향, 품질/기능 중심성향)이 충동구매 행동에 미치는 영향을 분석한 결과 초기선도구매성향은 충동구매에 유의한 영향을 주며, 초기선도 구매성향이 높을수록 충동구매는 높은 것으로 나타났다.
다섯째, 라이프스타일(초기선도 구매성향, 품질/기능 중심성향)이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 초기선도 구매성향과 품질/기능 중심성향은 구매행동에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 초기선도 구매성향이 높을수록, 품질/기능 중심성향이 높을수록 구매행동은 높은 것으로 나타났다.
참여스포츠에서의 축구동호회 활동은 건강유지, 동료들 간의 일체감 향상, 스트레스를 해소시켜주는 청량제 역할을 하고 있다. 이렇게 참여스포츠는 대중문화 여가활동 있어서 현대인에게 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 대중에게 많은 영향력을 주고 있다. 따라서 본 연구는 생활체육 활동을 하고 있는 축구동호인들의 구매 성향을 파악하고 구매에 영향을 주는 중요요인들을 조명하고자 한다. 이에 본 연구는 축구동호인을 대상으로 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일과 구매행동에 관한 영향을 분석하였다. 측정방법으로는 설문지법이며, 조사대상은 경기지역에서 참여하고 있는 만 18세 이상의 축구 동호인 참가자를 대상으로 설문을 실시하여 265명을 자기평가기입법으로 응답하도록 하였다. 설문에 수집된 자료 분석은 spss12.0프로그램을 이용하여 신뢰도검정 (Cronbach"s α), 일원분산분석(One-way ANOVA)과 표준다중희귀분석(Standard Multiple Regression Analysis)의 방법을 사용하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일 중 초기선도 구매성향의 차이를 검증한 결과 결혼 여부, 연령, 월 소득에 따라 초기선도 구매성향은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 라이프스타일 중 품질/기능 중심성향의 차이를 검증한 결과 결혼여부, 연령, 월 소득, 직업, 참가빈도에 따라 품질/기능 중심성향은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 조사대상자의 인구통계적 변인에 따른 구매행동을 검증한 결과 참가한 시간에 따른 구매행동은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 라이프스타일(초기선도 구매성향, 품질/기능 중심성향)이 충동구매 행동에 미치는 영향을 분석한 결과 초기선도구매성향은 충동구매에 유의한 영향을 주며, 초기선도 구매성향이 높을수록 충동구매는 높은 것으로 나타났다.
다섯째, 라이프스타일(초기선도 구매성향, 품질/기능 중심성향)이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 초기선도 구매성향과 품질/기능 중심성향은 구매행동에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 초기선도 구매성향이 높을수록, 품질/기능 중심성향이 높을수록 구매행동은 높은 것으로 나타났다.
Participating in sports activities associated with soccer lover"s clubs plays a role of refreshment for the people which helps maintaining health, increases unity among the participants and gets rid of stress. In this manner, participating sports not only plays an important role in the leisure activ...
Participating in sports activities associated with soccer lover"s clubs plays a role of refreshment for the people which helps maintaining health, increases unity among the participants and gets rid of stress. In this manner, participating sports not only plays an important role in the leisure activities of pop culture for the modern people, but also has a significant influence on the public at large. On the subject of the people who are interested in soccer, the study analyzed the life styles and purchasing behaviors according to the demographical change factors. The method of measurement is by a written survey subject to participants above the age of 18 in soccer lovers" clubs in Gyeonggi area, and the results are as follows. First, after verifying the differences on the product preference propensity among the life styles based on the general characteristics of the subjects, the products preference propensity according to marriage status, age and monthly income showed the significant differences. Second, on the differences on the quality/functional propensity among the life styles based on the general characteristics of the subjects, the quality/functional propensity according to marriage status, age, monthly income, occupation and participating frequency showed the significant differences which deserves our attention. Third, on the differences on the purchasing behavior based on the general characteristics of the subjects, the purchasing behavior per the hours of participation showed the significant differences. Fourth, after a multi regression analysis on the influence of the life styles(Product Preference Propensity, Quality/Functional Propensity) on the impulse buying behaviors, the product preference propensity significantly influences the impulse buying behaviors, and as the product preference propensity gets higher, the impulse buying behaviors tend to get higher. Fifth, after a multi regression analysis on the influence of the life styles(Product Preference Propensity, Quality/Functional Propensity) on the purchasing behaviors, the life styles significantly influences the purchasing behaviors, and as the product preference propensity gets higher and the quality/functional propensity gets higher, the purchasing behaviors tend to get higher as well.
Participating in sports activities associated with soccer lover"s clubs plays a role of refreshment for the people which helps maintaining health, increases unity among the participants and gets rid of stress. In this manner, participating sports not only plays an important role in the leisure activities of pop culture for the modern people, but also has a significant influence on the public at large. On the subject of the people who are interested in soccer, the study analyzed the life styles and purchasing behaviors according to the demographical change factors. The method of measurement is by a written survey subject to participants above the age of 18 in soccer lovers" clubs in Gyeonggi area, and the results are as follows. First, after verifying the differences on the product preference propensity among the life styles based on the general characteristics of the subjects, the products preference propensity according to marriage status, age and monthly income showed the significant differences. Second, on the differences on the quality/functional propensity among the life styles based on the general characteristics of the subjects, the quality/functional propensity according to marriage status, age, monthly income, occupation and participating frequency showed the significant differences which deserves our attention. Third, on the differences on the purchasing behavior based on the general characteristics of the subjects, the purchasing behavior per the hours of participation showed the significant differences. Fourth, after a multi regression analysis on the influence of the life styles(Product Preference Propensity, Quality/Functional Propensity) on the impulse buying behaviors, the product preference propensity significantly influences the impulse buying behaviors, and as the product preference propensity gets higher, the impulse buying behaviors tend to get higher. Fifth, after a multi regression analysis on the influence of the life styles(Product Preference Propensity, Quality/Functional Propensity) on the purchasing behaviors, the life styles significantly influences the purchasing behaviors, and as the product preference propensity gets higher and the quality/functional propensity gets higher, the purchasing behaviors tend to get higher as well.
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