본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 특성이 고객만족에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 이를 위해 대학생 568명을 대상으로 4개의 인터넷 쇼핑몰에 대한 과제 수행을 하도록 한후 방문 쇼핑몰에 대한 지각을 측정하였다. 그 결과 첫째, 인터넷 쇼핑몰의 특성을 측정하기 위한 문항들에 대한 요인분석 결과, 상품정보/전반적 구매절차 명확성, 시스템의 성능 및 안정성, 웹 사이트의 사용성, 보안 및 개인정보 보호, 디자인, 사업자정보의 명시성, 결제수단의 다양성 및 확인, 그리고 고객서비스의 8개 요인이 추출되었다. 둘째, 쇼핑몰의 특성 8개요인과 쇼핑몰에 대한 평판요인을 독립변수로, 쇼핑몰의 만족도 및 행동의도 각각을 종속변수로 한 회귀분석 결과, 3개의 종속변수 모두에서 공히 쇼핑몰 평판의 설명력이 가장 높았고, 쇼핑몰의 특성에서는 쇼핑몰 디자인, 쇼핑몰의 사용성, 보안 및 개인정보보호, 고객서비스 요인이 유의하게 나타났다. 이러한 결과를 기초로 쇼핑몰 운영에 있어서의 시사점을 논의하였다.
본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 특성이 고객만족에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 이를 위해 대학생 568명을 대상으로 4개의 인터넷 쇼핑몰에 대한 과제 수행을 하도록 한후 방문 쇼핑몰에 대한 지각을 측정하였다. 그 결과 첫째, 인터넷 쇼핑몰의 특성을 측정하기 위한 문항들에 대한 요인분석 결과, 상품정보/전반적 구매절차 명확성, 시스템의 성능 및 안정성, 웹 사이트의 사용성, 보안 및 개인정보 보호, 디자인, 사업자정보의 명시성, 결제수단의 다양성 및 확인, 그리고 고객서비스의 8개 요인이 추출되었다. 둘째, 쇼핑몰의 특성 8개요인과 쇼핑몰에 대한 평판요인을 독립변수로, 쇼핑몰의 만족도 및 행동의도 각각을 종속변수로 한 회귀분석 결과, 3개의 종속변수 모두에서 공히 쇼핑몰 평판의 설명력이 가장 높았고, 쇼핑몰의 특성에서는 쇼핑몰 디자인, 쇼핑몰의 사용성, 보안 및 개인정보보호, 고객서비스 요인이 유의하게 나타났다. 이러한 결과를 기초로 쇼핑몰 운영에 있어서의 시사점을 논의하였다.
The main objective of this study is to investigate the effects of factors of internet shopping malls on customer satisfaction in electronic commerce. It examines the following research questions: What dimensions are consisted of shopping mall site and what specific Web site cues are associated with ...
The main objective of this study is to investigate the effects of factors of internet shopping malls on customer satisfaction in electronic commerce. It examines the following research questions: What dimensions are consisted of shopping mall site and what specific Web site cues are associated with customer satisfaction, and behavioral intention? We test our hypothesis in a empirical data from 568 consumers across 4 Web sites. By factor analysis, the results show that Web site characteristics are such as information of product and purchase process, system stability, navigation, privacy and security, design, information of seller, pay methods, and customer service. We also find that brand and Web site characteristics such as Web site design, navigation, privacy and security, and customer service can explain over 60% in satisfaction and 45% in behavioral intention. The results offer important implication for Web site strategies that include the manipulation of factors influencing customer satisfaction . And the future directions of the present research are discussed.
The main objective of this study is to investigate the effects of factors of internet shopping malls on customer satisfaction in electronic commerce. It examines the following research questions: What dimensions are consisted of shopping mall site and what specific Web site cues are associated with customer satisfaction, and behavioral intention? We test our hypothesis in a empirical data from 568 consumers across 4 Web sites. By factor analysis, the results show that Web site characteristics are such as information of product and purchase process, system stability, navigation, privacy and security, design, information of seller, pay methods, and customer service. We also find that brand and Web site characteristics such as Web site design, navigation, privacy and security, and customer service can explain over 60% in satisfaction and 45% in behavioral intention. The results offer important implication for Web site strategies that include the manipulation of factors influencing customer satisfaction . And the future directions of the present research are discussed.
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