페데리꼬 가르시아 로르까의 생애 마지막 극작품인 『베르나르다 알바의 집』은 그동안 여러 학자들에 의해 로르까 연극의 최고봉으로 평가되어 왔다. 본 논문에서는 로르까의 『베르나르다 알바의 집』을 그리스 비극적 비전을 토대로 스페인의 전통 테마를 접목시킨 로르까의 대표적 비극이라는 관점을 가지고 분석하고자 한다. 이를 위하여 우선이 작품이 갖는 스페인적 요소들을 관찰할 필요가 있는데, 이 작품의 진정한 스페인적 요소는 연극에서 보이는 스페인 특유의 전원적 분위기보다는 이 작품에 반영된 스페인적 테마에서 발견될 수 있을 것이다. 즉, 스페인의 문학사에서 면면히 흐르는 전통적 테마인 신의 섭리와 인간의 자유의지에 대한 대립구도가 바로 그것인데, 이 전통적 테마는 연극에서 어머니 베르나르다로 상징되는 ‘권력의 법칙’과 그녀의 다섯 딸들로 상징되는 ‘자유의 법칙’이라는 두 거대세력 간의 대립이라는 구체적인 모습으로 나타난다. 로르까는 그리스 비극적 비전이라는 방식을 통해 이러한 스페인적 테마를 전개시키고 있는데, ‘인간 정신의 숭고함’과 ‘인간의 자유의지’ 그리고 ‘하마르티아’라는 그리스 비극의 핵심적 개념들을 통해 막내딸 아델라의 자살이라는 비극적 최후를 조명하고 있는 것이다. 그리고 아델라의 자살 후에도 어머니 베르나르다의 전횡과 독재는 변함이 없다는 사실을 통해 로르까는 인간의 자유의지가 배제된 신의 섭리가 변함없이 이 세상을 지배한다면 세상은 비극적일 수밖에 없다는 점을 일깨워주고 있는 것이다. 이점이야 말로 일찍이 스페인문학사에서 어떤 극작가도 온전히 이루어내지 못한 업적이라 할 수 있으며, 아울러 이 연극을 스페인적 그리스 비극의 전형으로 평가할 수 있는 가장 중요한 요인이 되는 것이다.
페데리꼬 가르시아 로르까의 생애 마지막 극작품인 『베르나르다 알바의 집』은 그동안 여러 학자들에 의해 로르까 연극의 최고봉으로 평가되어 왔다. 본 논문에서는 로르까의 『베르나르다 알바의 집』을 그리스 비극적 비전을 토대로 스페인의 전통 테마를 접목시킨 로르까의 대표적 비극이라는 관점을 가지고 분석하고자 한다. 이를 위하여 우선이 작품이 갖는 스페인적 요소들을 관찰할 필요가 있는데, 이 작품의 진정한 스페인적 요소는 연극에서 보이는 스페인 특유의 전원적 분위기보다는 이 작품에 반영된 스페인적 테마에서 발견될 수 있을 것이다. 즉, 스페인의 문학사에서 면면히 흐르는 전통적 테마인 신의 섭리와 인간의 자유의지에 대한 대립구도가 바로 그것인데, 이 전통적 테마는 연극에서 어머니 베르나르다로 상징되는 ‘권력의 법칙’과 그녀의 다섯 딸들로 상징되는 ‘자유의 법칙’이라는 두 거대세력 간의 대립이라는 구체적인 모습으로 나타난다. 로르까는 그리스 비극적 비전이라는 방식을 통해 이러한 스페인적 테마를 전개시키고 있는데, ‘인간 정신의 숭고함’과 ‘인간의 자유의지’ 그리고 ‘하마르티아’라는 그리스 비극의 핵심적 개념들을 통해 막내딸 아델라의 자살이라는 비극적 최후를 조명하고 있는 것이다. 그리고 아델라의 자살 후에도 어머니 베르나르다의 전횡과 독재는 변함이 없다는 사실을 통해 로르까는 인간의 자유의지가 배제된 신의 섭리가 변함없이 이 세상을 지배한다면 세상은 비극적일 수밖에 없다는 점을 일깨워주고 있는 것이다. 이점이야 말로 일찍이 스페인문학사에서 어떤 극작가도 온전히 이루어내지 못한 업적이라 할 수 있으며, 아울러 이 연극을 스페인적 그리스 비극의 전형으로 평가할 수 있는 가장 중요한 요인이 되는 것이다.
Federico Garcia Lorca’s swan song of his lifetime called La Casa de Bernarda Alba has been appraised by many scholars up to now as the greatest of Lorca’s play. In this paper, I am to analyze Lorca’s La casa de Bernarda Alba with a perspective that it is a representative tragedy of Lorca, which inte...
Federico Garcia Lorca’s swan song of his lifetime called La Casa de Bernarda Alba has been appraised by many scholars up to now as the greatest of Lorca’s play. In this paper, I am to analyze Lorca’s La casa de Bernarda Alba with a perspective that it is a representative tragedy of Lorca, which integrated Spanish traditional theme basing on Greek tragedy vision. First of all, Spanish elements included in the play need to be observed. A true Spanish element in the play is not the specific idyllic atmosphere of Spain, but it is in fact the Spanish theme reflected in the play. In other words, it is a confrontational composition about providential affairs and free will of humans, which are traditional themes that constantly flow through the history of Spanish literature. This traditional theme appears as specific figures of the confrontation between two large powers, which are ‘Power Laws’ that is symbolized as Bernarda, the mother, in the play and ‘Freedom Laws’ that is symbolized as her five daughters. Lorca develops this Spanish theme through Greek tragic vision by illuminating the tragic end of the youngest daughter named Adela’s suicide, using core concepts of Greek tragedy such as ‘sublime of human spirit’, ‘free will of humans’, and ‘Hamartia’. In addition, Bernarda, mother of Adela, constantly acts despotic and dictatorial even after the suicide of Adela. Through this fact, Lorca enlightens us that the world will remain tragic if providential affairs without free will of humans continuously dominate the world. This is truly an achievement that no other play writers fully accomplished earlier in the history of Spanish literature. Moreover, it is the most significant element that appraises this play as a model of Spanish Greek tragedy.
Federico Garcia Lorca’s swan song of his lifetime called La Casa de Bernarda Alba has been appraised by many scholars up to now as the greatest of Lorca’s play. In this paper, I am to analyze Lorca’s La casa de Bernarda Alba with a perspective that it is a representative tragedy of Lorca, which integrated Spanish traditional theme basing on Greek tragedy vision. First of all, Spanish elements included in the play need to be observed. A true Spanish element in the play is not the specific idyllic atmosphere of Spain, but it is in fact the Spanish theme reflected in the play. In other words, it is a confrontational composition about providential affairs and free will of humans, which are traditional themes that constantly flow through the history of Spanish literature. This traditional theme appears as specific figures of the confrontation between two large powers, which are ‘Power Laws’ that is symbolized as Bernarda, the mother, in the play and ‘Freedom Laws’ that is symbolized as her five daughters. Lorca develops this Spanish theme through Greek tragic vision by illuminating the tragic end of the youngest daughter named Adela’s suicide, using core concepts of Greek tragedy such as ‘sublime of human spirit’, ‘free will of humans’, and ‘Hamartia’. In addition, Bernarda, mother of Adela, constantly acts despotic and dictatorial even after the suicide of Adela. Through this fact, Lorca enlightens us that the world will remain tragic if providential affairs without free will of humans continuously dominate the world. This is truly an achievement that no other play writers fully accomplished earlier in the history of Spanish literature. Moreover, it is the most significant element that appraises this play as a model of Spanish Greek tragedy.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.