??일본 근세시대의 대표 괴기 소설 『雨月物語』는 당시뿐만 아니라 시대를 초월하여 현대에 이르러서도 독자들에게 공감을 불러일으키게 하는 작품이라 할 수 있다. 『雨月物語』가 괴기소설로서 주는 매력을 살펴보기 위해 작품 속 괴담의 논리에 대해서 고찰해보았다. 특히 텍스트 속에서 사용되어진 ‘꿈’이라는 단어에 주목하여 꿈이 괴기소설 속에서 어떠한 의미로 활용되고 있으며, 어떠한 역할을 담당하고 있는지를 살펴보고자 했다. ??첫 번째, 꿈은 현실세계에서 비현실세계로 가는 통로로서의 공간이었다. 자신이 가진 성정과 본성 등의 욕망이 이끄는 대로 꿈을 꾸고, 욕망에 대한 집착이 괴기와 함께 나타나고 있음을 알 수 있었다. 또한, 꿈을 통하여 자신이 바라고 추구하는 자신의 존재를 꿈속에서 실현할 수 있었다. 한편, 마음 속 강한 욕망이 자신을 비현실세계(꿈)로 이끌고 가지만, 거기에는 운명과 숙명이 기다리고 있다는 점도 확인하였다. ??두 번째, 꿈은 현실을 부정하고 싶은 또 다른 현실이었다. 인간은 고통스럽고 끔찍한 현실세계에서 신음할 때에 자신 앞에 놓인 현실을 부정할 수 있도록 또 다른 현실을 꿈꾼다고 하는 것이다. ??세 번째, 꿈의 요소가 수반되는 괴이 문학에 등장하는 인간들에게는 운명이라는 것이 기다리고 있고, 운명과의 대립 가운데 갈등하고 신음하는 모습이 집착의 형태로 나타났다. ??이와 같이, 괴기와 꿈의 관계, 현실세계와 비현실세계의 공존, 운명과 이에 맞서는 주인공들의 자신의 성정과 본성에 집착하며 갈등하는 모습들이 괴담을 이야깃거리에 그치지 않고 문학으로 승화시키는 원동력이 되었다고 할 수 있다.
??일본 근세시대의 대표 괴기 소설 『雨月物語』는 당시뿐만 아니라 시대를 초월하여 현대에 이르러서도 독자들에게 공감을 불러일으키게 하는 작품이라 할 수 있다. 『雨月物語』가 괴기소설로서 주는 매력을 살펴보기 위해 작품 속 괴담의 논리에 대해서 고찰해보았다. 특히 텍스트 속에서 사용되어진 ‘꿈’이라는 단어에 주목하여 꿈이 괴기소설 속에서 어떠한 의미로 활용되고 있으며, 어떠한 역할을 담당하고 있는지를 살펴보고자 했다. ??첫 번째, 꿈은 현실세계에서 비현실세계로 가는 통로로서의 공간이었다. 자신이 가진 성정과 본성 등의 욕망이 이끄는 대로 꿈을 꾸고, 욕망에 대한 집착이 괴기와 함께 나타나고 있음을 알 수 있었다. 또한, 꿈을 통하여 자신이 바라고 추구하는 자신의 존재를 꿈속에서 실현할 수 있었다. 한편, 마음 속 강한 욕망이 자신을 비현실세계(꿈)로 이끌고 가지만, 거기에는 운명과 숙명이 기다리고 있다는 점도 확인하였다. ??두 번째, 꿈은 현실을 부정하고 싶은 또 다른 현실이었다. 인간은 고통스럽고 끔찍한 현실세계에서 신음할 때에 자신 앞에 놓인 현실을 부정할 수 있도록 또 다른 현실을 꿈꾼다고 하는 것이다. ??세 번째, 꿈의 요소가 수반되는 괴이 문학에 등장하는 인간들에게는 운명이라는 것이 기다리고 있고, 운명과의 대립 가운데 갈등하고 신음하는 모습이 집착의 형태로 나타났다. ??이와 같이, 괴기와 꿈의 관계, 현실세계와 비현실세계의 공존, 운명과 이에 맞서는 주인공들의 자신의 성정과 본성에 집착하며 갈등하는 모습들이 괴담을 이야깃거리에 그치지 않고 문학으로 승화시키는 원동력이 되었다고 할 수 있다.
A gothic novel written in Japanese modern era, “Ugetsumonogatari” has gathered continuous favors from readers throughout the ages from its day to now. To find novelistic charms in “Ugetsu-monogatari”, I chose to contemplate the logic of ghost story integrated in the work. Especially notifying the wo...
A gothic novel written in Japanese modern era, “Ugetsumonogatari” has gathered continuous favors from readers throughout the ages from its day to now. To find novelistic charms in “Ugetsu-monogatari”, I chose to contemplate the logic of ghost story integrated in the work. Especially notifying the word, ‘Dream’, I tried to observe carefully what meanings and roles the word was meant to have in ghost stories as followings. Firstly, ‘Dream’ is a passage connecting through from the real world to the non-real one. Guided by inner desires from human nature and deep instincts, characters dream dreams and their obsession on desires come out with grotesqueness. Secondly, ‘Dream’ is an alternative reality created for the necessity to negate the reality. Humans dream different worlds suffering terribly painful reality and trying to deny its realness. Lastly, Accompanying the ‘Dream’ factor in ghost stories, still fate is waiting human beings in the work, and conflicts and groans in their lives are narrated in the form of various obsessions. As aboves, relations between grotesqueness and dream, coexistence of reality and non-reality, and, characters trapped in their own natures and instincts coping with the fate and their unavoidable fate. are sublimating a ghost story to not a just passed-over story but an ever-lasting literature.
A gothic novel written in Japanese modern era, “Ugetsumonogatari” has gathered continuous favors from readers throughout the ages from its day to now. To find novelistic charms in “Ugetsu-monogatari”, I chose to contemplate the logic of ghost story integrated in the work. Especially notifying the word, ‘Dream’, I tried to observe carefully what meanings and roles the word was meant to have in ghost stories as followings. Firstly, ‘Dream’ is a passage connecting through from the real world to the non-real one. Guided by inner desires from human nature and deep instincts, characters dream dreams and their obsession on desires come out with grotesqueness. Secondly, ‘Dream’ is an alternative reality created for the necessity to negate the reality. Humans dream different worlds suffering terribly painful reality and trying to deny its realness. Lastly, Accompanying the ‘Dream’ factor in ghost stories, still fate is waiting human beings in the work, and conflicts and groans in their lives are narrated in the form of various obsessions. As aboves, relations between grotesqueness and dream, coexistence of reality and non-reality, and, characters trapped in their own natures and instincts coping with the fate and their unavoidable fate. are sublimating a ghost story to not a just passed-over story but an ever-lasting literature.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.