본 논문에서는 에도시대 가부키교겐(歌舞伎狂言)을 전거로 제2차 세계대전 이후 영화로 재생산된 <요쓰야 괴담(四谷怪談)>과 1990년대 후반부터 등장한 재패니즈 호러를 중심으로 유령의 공포와 진혼의 코드를 살펴보았다. 본 논문의 유령은 사자(死者)에 대한 일본인의 세계관과 영혼관이 표상이다. 일본에는 원시 종교형태인 애니미즘을 바탕으로 하는 정령신앙과 조령신앙이 존재했다. 조령신앙은 조상의 영혼이 자손들을 수호해 준다는 믿음이다. 조령신앙은 씨족의 연대를 강화하기 위해 씨족신 개념으로 발전하였고, 씨족의 수장이 제사를 집행하였다. 고대국가 체제가 갖추어지면서 억울하게 죽은 왕족과 귀족의 영혼을 수호신이 아니라 재앙을 전하는 원령으로 인식했다. 위정자들은 원령을 제사지내고 위무하는 과정에서 유령을 정치적으로 이용했다. 중세가 되면 유령은 무사와 여성으로 확대된다. 하지만 유령에 대한 공포는 줄어들고 살아있는 사람이 유령을 승천시키는 주체로서 자리 잡게 된다. 근세에는 여성유령이 유령서사의 중심에 자리한다. 여성유령이 중심이 된 것은 전쟁시대에서 평화시대로 남성의 죽음이 여성의 죽음으로 대체되었기 때문이다. 출산과정에서 여성의 죽음은 남성 중심사회에서 공포의 대상이 되었다. 현대 영화에서 표상되는 유령은 여성과 아동으로까지 확대된다. 아동은 어른의 관점에서 타자이다. 유령이 전하는 공포를 극복하기 위해 일본인은 다양한 진혼방식을 채택했다. 고대에는 원령을 진혼하기 위해 종교적인 마쓰리와 신사를 건립하였고, 중세에는 문학작품과 진혼의 연극인 노(能, Noh)를 통해 원령을 진혼했다. 근세에도 가부키와 괴담(怪談)서사를 통해 유령을 기억함으로써 진혼하려고 했다. 현재까지도 유령서사물은 계승되고 있다. 하지만 현대의 대표적 유령서사는 공포영화이다. 근세 괴담을 제재로 한 <요쓰야 괴담> 속 유령과 현대 재패니즈 호러에 등장하는 유령은 공포를 연출하는 존재, 그리고 남성주인공의 욕망에 희생되어 배제되는 여성으로 등장한다. 일본의 고도경제성장 과정에서 상실된 인간성과 모자관계에서 비롯되는 왜소한 남성주인공을 효과적으로 표상하기 위한 도구로 캐릭터화된 여성유령이 존재할 뿐이다. 재패니즈 호러는 고도경제성장 과정에서 비롯된 핵가족화와 가정 붕괴가 배경이다. 영화 <링>에 등장하는 유령은 매스컴의 보도로 희생된 인물이다. 유령은 원한을 비디오에 투사하면서 불특정 다수에게 공포를 전한다. 비디오를 관람한 사람이 공포에서 벗어나는 방법, 즉 유령을 진혼하는 방법은 비디오의 복제를 통한 증식과 전파를 통해 가능하다. 1980년대 후반 사회적 현상이 되기도 했던 미야자키 쓰토무의 유아살인 사건은 폭력적이고 엽기적인 비디오에서 비롯되었다는 매스컴의 보도가 있었다. 하지만 비디오 관람이라는 개인적 문제가 아니라 방치된 채 비디오를 관람하는 소년을 양산한 사회적 구조 속에서 비극은 시작된 것이다. 그리고 ...
본 논문에서는 에도시대 가부키교겐(歌舞伎狂言)을 전거로 제2차 세계대전 이후 영화로 재생산된 <요쓰야 괴담(四谷怪談)>과 1990년대 후반부터 등장한 재패니즈 호러를 중심으로 유령의 공포와 진혼의 코드를 살펴보았다. 본 논문의 유령은 사자(死者)에 대한 일본인의 세계관과 영혼관이 표상이다. 일본에는 원시 종교형태인 애니미즘을 바탕으로 하는 정령신앙과 조령신앙이 존재했다. 조령신앙은 조상의 영혼이 자손들을 수호해 준다는 믿음이다. 조령신앙은 씨족의 연대를 강화하기 위해 씨족신 개념으로 발전하였고, 씨족의 수장이 제사를 집행하였다. 고대국가 체제가 갖추어지면서 억울하게 죽은 왕족과 귀족의 영혼을 수호신이 아니라 재앙을 전하는 원령으로 인식했다. 위정자들은 원령을 제사지내고 위무하는 과정에서 유령을 정치적으로 이용했다. 중세가 되면 유령은 무사와 여성으로 확대된다. 하지만 유령에 대한 공포는 줄어들고 살아있는 사람이 유령을 승천시키는 주체로서 자리 잡게 된다. 근세에는 여성유령이 유령서사의 중심에 자리한다. 여성유령이 중심이 된 것은 전쟁시대에서 평화시대로 남성의 죽음이 여성의 죽음으로 대체되었기 때문이다. 출산과정에서 여성의 죽음은 남성 중심사회에서 공포의 대상이 되었다. 현대 영화에서 표상되는 유령은 여성과 아동으로까지 확대된다. 아동은 어른의 관점에서 타자이다. 유령이 전하는 공포를 극복하기 위해 일본인은 다양한 진혼방식을 채택했다. 고대에는 원령을 진혼하기 위해 종교적인 마쓰리와 신사를 건립하였고, 중세에는 문학작품과 진혼의 연극인 노(能, Noh)를 통해 원령을 진혼했다. 근세에도 가부키와 괴담(怪談)서사를 통해 유령을 기억함으로써 진혼하려고 했다. 현재까지도 유령서사물은 계승되고 있다. 하지만 현대의 대표적 유령서사는 공포영화이다. 근세 괴담을 제재로 한 <요쓰야 괴담> 속 유령과 현대 재패니즈 호러에 등장하는 유령은 공포를 연출하는 존재, 그리고 남성주인공의 욕망에 희생되어 배제되는 여성으로 등장한다. 일본의 고도경제성장 과정에서 상실된 인간성과 모자관계에서 비롯되는 왜소한 남성주인공을 효과적으로 표상하기 위한 도구로 캐릭터화된 여성유령이 존재할 뿐이다. 재패니즈 호러는 고도경제성장 과정에서 비롯된 핵가족화와 가정 붕괴가 배경이다. 영화 <링>에 등장하는 유령은 매스컴의 보도로 희생된 인물이다. 유령은 원한을 비디오에 투사하면서 불특정 다수에게 공포를 전한다. 비디오를 관람한 사람이 공포에서 벗어나는 방법, 즉 유령을 진혼하는 방법은 비디오의 복제를 통한 증식과 전파를 통해 가능하다. 1980년대 후반 사회적 현상이 되기도 했던 미야자키 쓰토무의 유아살인 사건은 폭력적이고 엽기적인 비디오에서 비롯되었다는 매스컴의 보도가 있었다. 하지만 비디오 관람이라는 개인적 문제가 아니라 방치된 채 비디오를 관람하는 소년을 양산한 사회적 구조 속에서 비극은 시작된 것이다. 그리고 가정폭력에 의해 희생된 <주온>의 여성유령과 아동유령은 가정폭력이라는 당대의 현상을 영화 속에서 은유한다. 정상적 가족과 비정상적 가족의 경계에 유령이 등장한다. 친숙한 ‘가정’이라는 공간은 두려운 공간으로 변화하고, ‘가족’의 해체를 통해 유령은 발생하고 공포가 발생한다. 유령의 발생은 ‘가족’의 해체에서 비롯된다. 그리고 공포가 발생하는 주요 무대는 ‘집’이 된다. 이처럼 현대 일본의 유령은 외부로부터 침입하는 존재가 아니라 내부에서 발생하는 존재이다. 일본영화 속 유령은 남성중심사회에서의 타자인 여성은 물론이고 어른사회의 타자인 아동들이다. 이런 유령들은 놀라움과 혐오만이 아니라 기괴하고 그로테스크한 형상과 몸짓, 소리 등으로 일상에서 접할 수 없는 공포를 제공한다. 이런 그로테스크함은 유령의 모습에서 차즘 요괴적 모습이 부가된 것이다. 요괴적 모습은 고대시대의 원령에 대한 공포와 유사하고, 사적공포로 제한되었던 유령이 공적공포로 확대되는 역할을 담당한다.
본 논문에서는 에도시대 가부키교겐(歌舞伎狂言)을 전거로 제2차 세계대전 이후 영화로 재생산된 <요쓰야 괴담(四谷怪談)>과 1990년대 후반부터 등장한 재패니즈 호러를 중심으로 유령의 공포와 진혼의 코드를 살펴보았다. 본 논문의 유령은 사자(死者)에 대한 일본인의 세계관과 영혼관이 표상이다. 일본에는 원시 종교형태인 애니미즘을 바탕으로 하는 정령신앙과 조령신앙이 존재했다. 조령신앙은 조상의 영혼이 자손들을 수호해 준다는 믿음이다. 조령신앙은 씨족의 연대를 강화하기 위해 씨족신 개념으로 발전하였고, 씨족의 수장이 제사를 집행하였다. 고대국가 체제가 갖추어지면서 억울하게 죽은 왕족과 귀족의 영혼을 수호신이 아니라 재앙을 전하는 원령으로 인식했다. 위정자들은 원령을 제사지내고 위무하는 과정에서 유령을 정치적으로 이용했다. 중세가 되면 유령은 무사와 여성으로 확대된다. 하지만 유령에 대한 공포는 줄어들고 살아있는 사람이 유령을 승천시키는 주체로서 자리 잡게 된다. 근세에는 여성유령이 유령서사의 중심에 자리한다. 여성유령이 중심이 된 것은 전쟁시대에서 평화시대로 남성의 죽음이 여성의 죽음으로 대체되었기 때문이다. 출산과정에서 여성의 죽음은 남성 중심사회에서 공포의 대상이 되었다. 현대 영화에서 표상되는 유령은 여성과 아동으로까지 확대된다. 아동은 어른의 관점에서 타자이다. 유령이 전하는 공포를 극복하기 위해 일본인은 다양한 진혼방식을 채택했다. 고대에는 원령을 진혼하기 위해 종교적인 마쓰리와 신사를 건립하였고, 중세에는 문학작품과 진혼의 연극인 노(能, Noh)를 통해 원령을 진혼했다. 근세에도 가부키와 괴담(怪談)서사를 통해 유령을 기억함으로써 진혼하려고 했다. 현재까지도 유령서사물은 계승되고 있다. 하지만 현대의 대표적 유령서사는 공포영화이다. 근세 괴담을 제재로 한 <요쓰야 괴담> 속 유령과 현대 재패니즈 호러에 등장하는 유령은 공포를 연출하는 존재, 그리고 남성주인공의 욕망에 희생되어 배제되는 여성으로 등장한다. 일본의 고도경제성장 과정에서 상실된 인간성과 모자관계에서 비롯되는 왜소한 남성주인공을 효과적으로 표상하기 위한 도구로 캐릭터화된 여성유령이 존재할 뿐이다. 재패니즈 호러는 고도경제성장 과정에서 비롯된 핵가족화와 가정 붕괴가 배경이다. 영화 <링>에 등장하는 유령은 매스컴의 보도로 희생된 인물이다. 유령은 원한을 비디오에 투사하면서 불특정 다수에게 공포를 전한다. 비디오를 관람한 사람이 공포에서 벗어나는 방법, 즉 유령을 진혼하는 방법은 비디오의 복제를 통한 증식과 전파를 통해 가능하다. 1980년대 후반 사회적 현상이 되기도 했던 미야자키 쓰토무의 유아살인 사건은 폭력적이고 엽기적인 비디오에서 비롯되었다는 매스컴의 보도가 있었다. 하지만 비디오 관람이라는 개인적 문제가 아니라 방치된 채 비디오를 관람하는 소년을 양산한 사회적 구조 속에서 비극은 시작된 것이다. 그리고 가정폭력에 의해 희생된 <주온>의 여성유령과 아동유령은 가정폭력이라는 당대의 현상을 영화 속에서 은유한다. 정상적 가족과 비정상적 가족의 경계에 유령이 등장한다. 친숙한 ‘가정’이라는 공간은 두려운 공간으로 변화하고, ‘가족’의 해체를 통해 유령은 발생하고 공포가 발생한다. 유령의 발생은 ‘가족’의 해체에서 비롯된다. 그리고 공포가 발생하는 주요 무대는 ‘집’이 된다. 이처럼 현대 일본의 유령은 외부로부터 침입하는 존재가 아니라 내부에서 발생하는 존재이다. 일본영화 속 유령은 남성중심사회에서의 타자인 여성은 물론이고 어른사회의 타자인 아동들이다. 이런 유령들은 놀라움과 혐오만이 아니라 기괴하고 그로테스크한 형상과 몸짓, 소리 등으로 일상에서 접할 수 없는 공포를 제공한다. 이런 그로테스크함은 유령의 모습에서 차즘 요괴적 모습이 부가된 것이다. 요괴적 모습은 고대시대의 원령에 대한 공포와 유사하고, 사적공포로 제한되었던 유령이 공적공포로 확대되는 역할을 담당한다.
This paper looked into the horror of a ghost and code of repose of souls around reproduced into a movie after World War II and Japanese horror which appeared from the late 1990s with Kabuki Kyogen during the Edo Period as a source. The ghost symbol of this paper is the Japanese people's outlook...
This paper looked into the horror of a ghost and code of repose of souls around reproduced into a movie after World War II and Japanese horror which appeared from the late 1990s with Kabuki Kyogen during the Edo Period as a source. The ghost symbol of this paper is the Japanese people's outlook on the work and view of souls about the dead. There have existed the spirit faith and ancestral spirit faith on the basis of the primitive religion form, i.e. animism. The ancestral spirit faith is the belief in 'Souls of Ancestors' Defense of Descendants.' The ancestral spirit faith developed into the concept of a patron saint of a clan in order to reinforce the solidarity of a clan, and a chief of a clan performed rites. With an ancient country system established, people of the days perceived a soul of royal families and aristocrats who died under a false accusation as not a patron saint but as a vengeful spirit which conveyed a disaster. Administrators were politically exploiting a ghost in the process of performing rites for and soothing a vengeful spirit. As the world entered the Middle Ages, a ghost was expanded into a warrior and a woman. However, the horror of a ghost reduced but a living person got to be established as a main entity who got a ghost to ascend to Heaven. In early modern times, a female ghost got established in the center of ghost narration. A female ghost's becoming the center was because men's death was replaced by women's death as the era of wars switched to the era of peace. Women's death in the process of childbirth became the terror of the male-dominated society. The ghost represented in modern movies is expanded into a woman and even a child. Children are others from an adult's perspective. In order to surmount the horror imparted by a ghost, Japanese adopted various methods of repose of souls. In ancient times, they constructed religious Matsuri and Shrine in order to soothe vengeful spirits, and in the Medieval days, they did repose of vengeful spirits through literary works and Noh(能) which was the play of repose of souls. Even in early modern times, Japanese people tried to do repose of souls by memorizing ghosts through Kabuki and ghost story narrative. Even up to the present, ghost narrative is being handed down. However, the representative ghost narrative in modern times is a horror movie. The ghost in created with the ghost story in early modern times as a material, and the ghost turning up in modern Japanese horror appears as an existence creating horror, and a woman who is excluded after becoming a victim of a hero's desires. There exists only a female ghost who is characterized as a tool for effectively representing the humanity lost in the process of a high-level of economic growth of Japan, and undersized hero stemming from the mother-child relationship. The background of Japanese horror is family nuclearization and family down which began with the high-level economic growth. The ghost appearing in a suspense thriller is the character victimized by the mass media coverage. The ghost imparts horror to unspecified masses while projecting its deep grudge onto the video. The only available way for a person, who watches the video, to get away from the horror, i.e. the way of soothing the ghost soul, is through the spread and propagation by copying videos. There was the coverage of the mass media that the Miyajaki Stomu's infant murder case, which was once a social phenomenon in the late 1990s, stemmed from a violent, grotesque video. However, the tragedy began with the social structure which mass-produced boys who watched videos while being left alone other than a personal matter of video watching. In addition, the female ghost and child ghost of who was victimized by domestic violence does metaphor of the phenomenon of the days. There appears a ghost on the boundary between a norma family and an abnormal family. The space of a familiar 'family' changes into a dreadful space, and a ghost and horror come into existence through family dissolution. Occurrence of a ghost starts with dissolution of a 'family.' In addition, the major arena where horror comes about becomes a 'home.' Like this, the Japanese ghost in modern times is not the existence which breaks into a house from outside but the existence occurring inside. The ghosts in Japanese movies are children who are others of the adult society, not to mention women who are others of the male-dominated society. Such ghosts provide horror, which people can hardly contact in daily routines, through not only a surprise and hatred but also strange, grotesque shapes, gestures, sound, etc. Such grotesqueness is added to the appearance of a ghost gradually by a spectral appearance. The spectral appearance is similar to the horror of a vengeful spirit of the ancient period, and plays a part in expanding the ghost, which was limited to private horror, into public horror.
This paper looked into the horror of a ghost and code of repose of souls around reproduced into a movie after World War II and Japanese horror which appeared from the late 1990s with Kabuki Kyogen during the Edo Period as a source. The ghost symbol of this paper is the Japanese people's outlook on the work and view of souls about the dead. There have existed the spirit faith and ancestral spirit faith on the basis of the primitive religion form, i.e. animism. The ancestral spirit faith is the belief in 'Souls of Ancestors' Defense of Descendants.' The ancestral spirit faith developed into the concept of a patron saint of a clan in order to reinforce the solidarity of a clan, and a chief of a clan performed rites. With an ancient country system established, people of the days perceived a soul of royal families and aristocrats who died under a false accusation as not a patron saint but as a vengeful spirit which conveyed a disaster. Administrators were politically exploiting a ghost in the process of performing rites for and soothing a vengeful spirit. As the world entered the Middle Ages, a ghost was expanded into a warrior and a woman. However, the horror of a ghost reduced but a living person got to be established as a main entity who got a ghost to ascend to Heaven. In early modern times, a female ghost got established in the center of ghost narration. A female ghost's becoming the center was because men's death was replaced by women's death as the era of wars switched to the era of peace. Women's death in the process of childbirth became the terror of the male-dominated society. The ghost represented in modern movies is expanded into a woman and even a child. Children are others from an adult's perspective. In order to surmount the horror imparted by a ghost, Japanese adopted various methods of repose of souls. In ancient times, they constructed religious Matsuri and Shrine in order to soothe vengeful spirits, and in the Medieval days, they did repose of vengeful spirits through literary works and Noh(能) which was the play of repose of souls. Even in early modern times, Japanese people tried to do repose of souls by memorizing ghosts through Kabuki and ghost story narrative. Even up to the present, ghost narrative is being handed down. However, the representative ghost narrative in modern times is a horror movie. The ghost in created with the ghost story in early modern times as a material, and the ghost turning up in modern Japanese horror appears as an existence creating horror, and a woman who is excluded after becoming a victim of a hero's desires. There exists only a female ghost who is characterized as a tool for effectively representing the humanity lost in the process of a high-level of economic growth of Japan, and undersized hero stemming from the mother-child relationship. The background of Japanese horror is family nuclearization and family down which began with the high-level economic growth. The ghost appearing in a suspense thriller is the character victimized by the mass media coverage. The ghost imparts horror to unspecified masses while projecting its deep grudge onto the video. The only available way for a person, who watches the video, to get away from the horror, i.e. the way of soothing the ghost soul, is through the spread and propagation by copying videos. There was the coverage of the mass media that the Miyajaki Stomu's infant murder case, which was once a social phenomenon in the late 1990s, stemmed from a violent, grotesque video. However, the tragedy began with the social structure which mass-produced boys who watched videos while being left alone other than a personal matter of video watching. In addition, the female ghost and child ghost of who was victimized by domestic violence does metaphor of the phenomenon of the days. There appears a ghost on the boundary between a norma family and an abnormal family. The space of a familiar 'family' changes into a dreadful space, and a ghost and horror come into existence through family dissolution. Occurrence of a ghost starts with dissolution of a 'family.' In addition, the major arena where horror comes about becomes a 'home.' Like this, the Japanese ghost in modern times is not the existence which breaks into a house from outside but the existence occurring inside. The ghosts in Japanese movies are children who are others of the adult society, not to mention women who are others of the male-dominated society. Such ghosts provide horror, which people can hardly contact in daily routines, through not only a surprise and hatred but also strange, grotesque shapes, gestures, sound, etc. Such grotesqueness is added to the appearance of a ghost gradually by a spectral appearance. The spectral appearance is similar to the horror of a vengeful spirit of the ancient period, and plays a part in expanding the ghost, which was limited to private horror, into public horror.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.