이 글은 2007년 ‘신정아 사건’의 발생을 계기로 하여, 오늘날 한국 사회에서 학벌이 생산, 유지, 재생산 되는 구조가 일으킨 폐해를 분석하고자 하였다. 학력 위조사건은 학벌 구조로 인해 피폐화된 환경과 그 환경 속에서 길들여진 개인의 비정상적 행위가 만나 발생하는 것이기 때문이다. 이를 위해 구체적으로 우선 학력 위조사건의 역사적 흐름을 개관하였다. 그 다음 ‘2007년 신정아 사건’을 통해 오늘날 한국 사회에 학벌 구조적 병폐가 고질화, 만연화 되었음을 드러내었다. 즉, 오늘날 한국사회에는 차별적이고 위선적인 학벌 체제가 구축됨으로써 첫째, 다양하고 창조적인 사회적 동력이 저하되었고, 둘째, 인격의 가치를 고양하는 교육적 기능이 소멸되었으며, 셋째, 가족 간의 사랑이 왜곡ㆍ단절되었음을 지적하였다. 그리고 이는 결국 인간 자신의 황폐화를 초래하게 되었음을 고발하였다.
이 글은 2007년 ‘신정아 사건’의 발생을 계기로 하여, 오늘날 한국 사회에서 학벌이 생산, 유지, 재생산 되는 구조가 일으킨 폐해를 분석하고자 하였다. 학력 위조사건은 학벌 구조로 인해 피폐화된 환경과 그 환경 속에서 길들여진 개인의 비정상적 행위가 만나 발생하는 것이기 때문이다. 이를 위해 구체적으로 우선 학력 위조사건의 역사적 흐름을 개관하였다. 그 다음 ‘2007년 신정아 사건’을 통해 오늘날 한국 사회에 학벌 구조적 병폐가 고질화, 만연화 되었음을 드러내었다. 즉, 오늘날 한국사회에는 차별적이고 위선적인 학벌 체제가 구축됨으로써 첫째, 다양하고 창조적인 사회적 동력이 저하되었고, 둘째, 인격의 가치를 고양하는 교육적 기능이 소멸되었으며, 셋째, 가족 간의 사랑이 왜곡ㆍ단절되었음을 지적하였다. 그리고 이는 결국 인간 자신의 황폐화를 초래하게 되었음을 고발하였다.
This research intends to analyze the harmful effects of the Korean academic clique structure that it is produced, maintained, and re-produced through the prism of an educational background forgery accident, ‘Shin Jeong-ah case’. Educational background forgery accidents occur through the mixture of t...
This research intends to analyze the harmful effects of the Korean academic clique structure that it is produced, maintained, and re-produced through the prism of an educational background forgery accident, ‘Shin Jeong-ah case’. Educational background forgery accidents occur through the mixture of the environment devastated by a perpetuated academic clique system and of the abnormal behavior of an individual tamed by the environment. Concretely, this paper overviews the historical flow of educational background forgery accidents, and then, it analyzes Shin Jeong-ah case in 2007. Through the analysis, it shows the harmful effects of the academic clique structure constructed by the Korean society, such as devastation of the Korean society, education, home background, and people. In other words, this paper reports that the discriminating and hypocritical academic clique system was constructed in the Korean society and this system created a few harmful effects that: educational power monopolizes the national power so various creative social powers are forcibly killed; personality value disappears, which results in the devastation of education; and feelings among family members become distorted or broken off and further, home gets devastated, which is continued to the devastation of human beings.
This research intends to analyze the harmful effects of the Korean academic clique structure that it is produced, maintained, and re-produced through the prism of an educational background forgery accident, ‘Shin Jeong-ah case’. Educational background forgery accidents occur through the mixture of the environment devastated by a perpetuated academic clique system and of the abnormal behavior of an individual tamed by the environment. Concretely, this paper overviews the historical flow of educational background forgery accidents, and then, it analyzes Shin Jeong-ah case in 2007. Through the analysis, it shows the harmful effects of the academic clique structure constructed by the Korean society, such as devastation of the Korean society, education, home background, and people. In other words, this paper reports that the discriminating and hypocritical academic clique system was constructed in the Korean society and this system created a few harmful effects that: educational power monopolizes the national power so various creative social powers are forcibly killed; personality value disappears, which results in the devastation of education; and feelings among family members become distorted or broken off and further, home gets devastated, which is continued to the devastation of human beings.
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