이 연구는 환경교육 교사를 위한 체계적인 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 개발하기 위하여, 먼저 초등학교 교사를 대상으로 하는 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 설계하고 개발하는데 목적이 있었다. 연구 목적의 달성을 위해 먼저 개발 모형을 정립하기 위하여 e-Learning 프로그램의 개발에 활발하게 활용되고 있는 모형들을 분석하였으며, 이를 통해 ① 분석, ② 기획, ③ 설계, ④ 제작, ⑤ 평가의 5단계로 구분하였다.
분석단계에서는 국내 정책자료, 관련 문헌 및 연구보고서 등을 통해 국내 초등학교 교사 대상 환경관련 연수 실태를 분석하였으며, 연구진 협의 및 전문가 검토를 거쳐 초등학교 교사를 위한 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 기획설계제작하였다.
콘텐츠의 목적은 ‘초등학교 교사의 환경교육 전문성 제고’로 설정하였으며, 내용을 ① 환경교육의 기초, ② 환경의 이해, ③ 학교 환경교육 전략의 3개 대영역으로 구분하여 각각의 목적 및 세부목표를 설정하고, 이에 따라 콘텐츠의 내용을 결정하고, 시수는 총 62시간으로 결정되었다. 콘텐츠의 개발 구조는 크게 ① 열기, ② 키우기, ③ 다지기, ④ 더하기로 나누어, 각각의 내용 및 구현방법을 결정하였다. 이러한 기획 및 설계 과정을 통해 화면 및 스토리보드를 작성하고 최종적으로는 총 62차시의 초등학교 교사용 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 개발하였다.
개발된 콘텐츠는 8명의 초등학교 환경교육 전문가에 의해 10개 항목으로 평가되었는데, 그 결과 콘텐츠의 수준 및 내용의 타당성에 있어 대체적으로 양호한 것으로 평가되었다.
이 연구는 환경교육 교사를 위한 체계적인 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 개발하기 위하여, 먼저 초등학교 교사를 대상으로 하는 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 설계하고 개발하는데 목적이 있었다. 연구 목적의 달성을 위해 먼저 개발 모형을 정립하기 위하여 e-Learning 프로그램의 개발에 활발하게 활용되고 있는 모형들을 분석하였으며, 이를 통해 ① 분석, ② 기획, ③ 설계, ④ 제작, ⑤ 평가의 5단계로 구분하였다.
분석단계에서는 국내 정책자료, 관련 문헌 및 연구보고서 등을 통해 국내 초등학교 교사 대상 환경관련 연수 실태를 분석하였으며, 연구진 협의 및 전문가 검토를 거쳐 초등학교 교사를 위한 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 기획설계제작하였다.
콘텐츠의 목적은 ‘초등학교 교사의 환경교육 전문성 제고’로 설정하였으며, 내용을 ① 환경교육의 기초, ② 환경의 이해, ③ 학교 환경교육 전략의 3개 대영역으로 구분하여 각각의 목적 및 세부목표를 설정하고, 이에 따라 콘텐츠의 내용을 결정하고, 시수는 총 62시간으로 결정되었다. 콘텐츠의 개발 구조는 크게 ① 열기, ② 키우기, ③ 다지기, ④ 더하기로 나누어, 각각의 내용 및 구현방법을 결정하였다. 이러한 기획 및 설계 과정을 통해 화면 및 스토리보드를 작성하고 최종적으로는 총 62차시의 초등학교 교사용 환경교육 사이버 연수 콘텐츠를 개발하였다.
개발된 콘텐츠는 8명의 초등학교 환경교육 전문가에 의해 10개 항목으로 평가되었는데, 그 결과 콘텐츠의 수준 및 내용의 타당성에 있어 대체적으로 양호한 것으로 평가되었다.
The purpose of the study was to develop an environmental cyber inservice education contents for elementary school teacher. The blended environmental cyber inservice education contents were developed, through reviewing literatures, analyzing domestic and foreign"s environmental inservice education pr...
The purpose of the study was to develop an environmental cyber inservice education contents for elementary school teacher. The blended environmental cyber inservice education contents were developed, through reviewing literatures, analyzing domestic and foreign"s environmental inservice education programs and e-Learning contents, and experts conference. And, Contents validity was evaluated by environmental education experts. Contents development stage was confirmed five stage: ① foundational analysis, ② planning, ③ design, ④ production, and ⑤ evaluation. The goal of Environmental cyber inservice education contents for elementary school teacher was stated "environmental professionality uplift of elementary school teacher", and developed contents for elementary school teachers were consisted of 3 domains : (1) Foundation of Environmental Education, (2) Understanding about Environment, (3) Strategy for School Environmental Education. The contents of each sessions were selected considering synthetically objectives, themes and components of environmental education and structured of 62hours Course totally. Developed Contents evaluated by 8 environmental education experts according to 10 evaluation item of total contents and contents development structure. In result, it evaluated comparatively high score. Based on the results, some recommendations were suggested.
The purpose of the study was to develop an environmental cyber inservice education contents for elementary school teacher. The blended environmental cyber inservice education contents were developed, through reviewing literatures, analyzing domestic and foreign"s environmental inservice education programs and e-Learning contents, and experts conference. And, Contents validity was evaluated by environmental education experts. Contents development stage was confirmed five stage: ① foundational analysis, ② planning, ③ design, ④ production, and ⑤ evaluation. The goal of Environmental cyber inservice education contents for elementary school teacher was stated "environmental professionality uplift of elementary school teacher", and developed contents for elementary school teachers were consisted of 3 domains : (1) Foundation of Environmental Education, (2) Understanding about Environment, (3) Strategy for School Environmental Education. The contents of each sessions were selected considering synthetically objectives, themes and components of environmental education and structured of 62hours Course totally. Developed Contents evaluated by 8 environmental education experts according to 10 evaluation item of total contents and contents development structure. In result, it evaluated comparatively high score. Based on the results, some recommendations were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.