한국사회에서 21세기 디지털 문화 시대를 이끌어갈 우수한 디지털 콘텐츠 전문 인력을 육성하는 문제는 새삼 중요성을 강조할 필요가 없다. 디지털 콘텐츠 전문가는 문화적 식견과 창조적 능력, IT 분야와 CT 분야 첨단 기술에 대한 전문적 식견과 활용 능력, 그리고 콘텐츠 비즈니스 능력을 지닌 인재로 상정된다. 이 연구는 미국, 일본, 그리고 우리나라 대학에서의 대표적인 디지털 콘텐츠 교육 프로그램 사례분석을 통해 이러한 전문 인력 양성을 위한 교육시스템 구축의 현황 및 개선방안 등을 점검해 보았다. 보다 구체적으로 이 연구는 미국 남가주대 애넌버그 스쿨, 일본 동경대 대학원 정보학환ㆍ학제정보학부의 콘텐츠창조과학 산학연계 교육프로그램, 그리고 KAIST 문화기술대학원을 사례 분석하였다. 이 각각의 교육프로그램 사례들은 기관의 목표, 역사, 운영방식 등에서 많은 차이점을 지니고 있다. 이를 염두에 이 연구는 이 각각의 사례들이 제공하는 시사점을 분석하고, 이를 통해 바람직한 디지털 콘텐츠 전문인력 양성 교육프로그램의 체계는 무엇인지 논의하였다.
한국사회에서 21세기 디지털 문화 시대를 이끌어갈 우수한 디지털 콘텐츠 전문 인력을 육성하는 문제는 새삼 중요성을 강조할 필요가 없다. 디지털 콘텐츠 전문가는 문화적 식견과 창조적 능력, IT 분야와 CT 분야 첨단 기술에 대한 전문적 식견과 활용 능력, 그리고 콘텐츠 비즈니스 능력을 지닌 인재로 상정된다. 이 연구는 미국, 일본, 그리고 우리나라 대학에서의 대표적인 디지털 콘텐츠 교육 프로그램 사례분석을 통해 이러한 전문 인력 양성을 위한 교육시스템 구축의 현황 및 개선방안 등을 점검해 보았다. 보다 구체적으로 이 연구는 미국 남가주대 애넌버그 스쿨, 일본 동경대 대학원 정보학환ㆍ학제정보학부의 콘텐츠창조과학 산학연계 교육프로그램, 그리고 KAIST 문화기술대학원을 사례 분석하였다. 이 각각의 교육프로그램 사례들은 기관의 목표, 역사, 운영방식 등에서 많은 차이점을 지니고 있다. 이를 염두에 이 연구는 이 각각의 사례들이 제공하는 시사점을 분석하고, 이를 통해 바람직한 디지털 콘텐츠 전문인력 양성 교육프로그램의 체계는 무엇인지 논의하였다.
We cannot emphasize the importance of nurturing professional human resources in digital contents who can lead the era of the 21th century digital culture too much. Professional human resources in digital contents indicate those who hold cultural insight, creativity, expertise in state of the art IT ...
We cannot emphasize the importance of nurturing professional human resources in digital contents who can lead the era of the 21th century digital culture too much. Professional human resources in digital contents indicate those who hold cultural insight, creativity, expertise in state of the art IT and CT technology, and at the same time the content business ability, all together. This study examines the present state of the prototype educational systems in universities that aim to foster these professional experts via analyzing the outstanding cases of the US, Japan, and Korea. More specifically, this study analyzed the digital content related educational systems of Annenberg School for Communication at University of Southern California, USA, the Content Creation Science Program of Interfaculty Initiative in Information Studies (IIIS) at Tokyo University, Japan, and the Graduate School of Culture Technology at KAIST, Korea. These cases reveal quite some differences in terms of the purposes, histories, and operational systems of institutions. Considering these differences, this study tries to induce the implications of each cases and discusses the desirable instructional model of nurturing professional human resources in digital contents.
We cannot emphasize the importance of nurturing professional human resources in digital contents who can lead the era of the 21th century digital culture too much. Professional human resources in digital contents indicate those who hold cultural insight, creativity, expertise in state of the art IT and CT technology, and at the same time the content business ability, all together. This study examines the present state of the prototype educational systems in universities that aim to foster these professional experts via analyzing the outstanding cases of the US, Japan, and Korea. More specifically, this study analyzed the digital content related educational systems of Annenberg School for Communication at University of Southern California, USA, the Content Creation Science Program of Interfaculty Initiative in Information Studies (IIIS) at Tokyo University, Japan, and the Graduate School of Culture Technology at KAIST, Korea. These cases reveal quite some differences in terms of the purposes, histories, and operational systems of institutions. Considering these differences, this study tries to induce the implications of each cases and discusses the desirable instructional model of nurturing professional human resources in digital contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.