커뮤니케이션 미디어의 발달은 단선적인 발전의 역사라기보다는, 미디어 간의 관계가 보다 복잡해지면서 새로운 국면을 형성하는 진화의 과정이라고 볼 수 있다. 구술은 가장 오래된 커뮤니케이션 형식으로서, 뉴미디어의 발달과 함께 대체되거나 부정되는 대신 지속적으로 ‘잔존’하거나 변화해 왔다. 이 글은 월터옹(Walter Ong)의 구술성, 문자성, 제2의 구술성 개념 등을 기반으로 웹 2.0 시대‘뉴 뉴미디어’의 커뮤니케이션특성을 논의해 보고자 한다. 멀티미디어성, 상호 작용적 연결성, 이용자가 생산한 마이크로 콘텐츠 등에 기초한 ‘뉴 뉴미디어’의 커뮤니케이션 양식은 제1의 구술성과 문자성 그리고 제2의 구술성의 연장선상에서 살펴볼 수 있지만, 이들보다 복합적인 성격을 갖는다. 이 글은‘뉴 뉴미디어’ 시대에 ‘말’이 현존하는 방식을 제3의 구술성의 개념으로 이해해 보고자 한다. 이를 위해 뉴 뉴미디어를 통해 이루어지는 말의 매개 방식, 감각 체계, 텍스트성, 시간성, ‘나와 너’의 현존성, 상호 작용의 방식 등을 기존의 커뮤니케이션 양식과의 관계 속에서 살펴보았다. 또한 뉴 뉴미디어 이용자가 다양한 말의 형태를 다루고 읽고 저작할 수 있게 되면서 갖게 되는 소위 ‘트랜스 리터러시(transliteracy)’라는 미디어 이용 양식의 흔성적 성격을 주목해 보았다.
커뮤니케이션 미디어의 발달은 단선적인 발전의 역사라기보다는, 미디어 간의 관계가 보다 복잡해지면서 새로운 국면을 형성하는 진화의 과정이라고 볼 수 있다. 구술은 가장 오래된 커뮤니케이션 형식으로서, 뉴미디어의 발달과 함께 대체되거나 부정되는 대신 지속적으로 ‘잔존’하거나 변화해 왔다. 이 글은 월터옹(Walter Ong)의 구술성, 문자성, 제2의 구술성 개념 등을 기반으로 웹 2.0 시대‘뉴 뉴미디어’의 커뮤니케이션특성을 논의해 보고자 한다. 멀티미디어성, 상호 작용적 연결성, 이용자가 생산한 마이크로 콘텐츠 등에 기초한 ‘뉴 뉴미디어’의 커뮤니케이션 양식은 제1의 구술성과 문자성 그리고 제2의 구술성의 연장선상에서 살펴볼 수 있지만, 이들보다 복합적인 성격을 갖는다. 이 글은‘뉴 뉴미디어’ 시대에 ‘말’이 현존하는 방식을 제3의 구술성의 개념으로 이해해 보고자 한다. 이를 위해 뉴 뉴미디어를 통해 이루어지는 말의 매개 방식, 감각 체계, 텍스트성, 시간성, ‘나와 너’의 현존성, 상호 작용의 방식 등을 기존의 커뮤니케이션 양식과의 관계 속에서 살펴보았다. 또한 뉴 뉴미디어 이용자가 다양한 말의 형태를 다루고 읽고 저작할 수 있게 되면서 갖게 되는 소위 ‘트랜스 리터러시(transliteracy)’라는 미디어 이용 양식의 흔성적 성격을 주목해 보았다.
The historical progression of communication media is not a unilinear but a compound evolutionary process where the inter-relationship between media has become more complicated. The spoken word, as the oldest form of communication, has continued to exist as a "residue" or to transform, rather than to...
The historical progression of communication media is not a unilinear but a compound evolutionary process where the inter-relationship between media has become more complicated. The spoken word, as the oldest form of communication, has continued to exist as a "residue" or to transform, rather than to be replaced by the advent of new media. This study attempts to discuss the characteristics of "new new media" communication in the age of Web 2.0 through the notions of Walter Ong"s primary orality, literacy, and the secondary orality. The communication modes of "new new media," based on multimedia, interactive connectivity, and the user-generated micro-contents, can be construed as an extension of primary orality, literacy, and the secondary orality -with both similarities and differences. This study makes an effort to explore the modes of the presence of the word through the notion of" tertiary orality." For this exploration, it examines the forms of words mediated via "new new media," the sensory system, textuality, temporality, the I-you relationship, and interactivity, in relation to the existent communication modes. In addition, it focuses on the hybridized characteristics of speaking and listening via "new new media", through which users move across media and become transliterate.
The historical progression of communication media is not a unilinear but a compound evolutionary process where the inter-relationship between media has become more complicated. The spoken word, as the oldest form of communication, has continued to exist as a "residue" or to transform, rather than to be replaced by the advent of new media. This study attempts to discuss the characteristics of "new new media" communication in the age of Web 2.0 through the notions of Walter Ong"s primary orality, literacy, and the secondary orality. The communication modes of "new new media," based on multimedia, interactive connectivity, and the user-generated micro-contents, can be construed as an extension of primary orality, literacy, and the secondary orality -with both similarities and differences. This study makes an effort to explore the modes of the presence of the word through the notion of" tertiary orality." For this exploration, it examines the forms of words mediated via "new new media," the sensory system, textuality, temporality, the I-you relationship, and interactivity, in relation to the existent communication modes. In addition, it focuses on the hybridized characteristics of speaking and listening via "new new media", through which users move across media and become transliterate.
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