본고는 조선후기 가곡 향유 정도가 어느 정도나 일반적이었는지를 드러내고, 이를 통해 최종적으로 오늘날 가곡 계승의 방향 발견을 목표로 하였다. 그 결과 다음과 같은 사실을 발견하였다.
조선후기 가곡 연행에는 세 가지 특징이 발견된다. 첫 번째, 가곡은 본디 여항노래였지만 실제 연행에서는 ‘여항 가객과 관아소속 음악인’들이 함께 공연했다. 두번째는 이러한 현상이 약 사백년간 고정되어 있던 관아 음악을 가곡으로 바꾸는 혁신을 가져왔다. 세 번째는 앞의 두 가지 현상들이 서울과 지방에서 고르게 나타났다. 이는, 가곡이 특수 음악이 아니라, 당시 사람들 일반 생활 속에 깊숙이 자리잡은 보편음악이었기 때문이다.
오늘날 가곡은 최고급 성악곡으로 인식되고 있다. 그래서 가곡은 일상생활과는 완전 분리되었고, 공연조차도 타 음악장르와 분리하여 단독으로 진행될 뿐이다. 가곡은 예술을 위한 예술이 되었다. 그 결과 가곡은 듣는 것조차 배워야하는 더욱 더 낯선 장르가 되었다. 오늘날 조선후기 가곡을 올바로 계승하기 위해서는, 가곡을 전문화시키는 작업보다 더 중요한 것은 오히려 오늘날 일상 안에 자리 잡을 수 있는 방법의 모색이 되어야 할 것이다.
본고는 조선후기 가곡 향유 정도가 어느 정도나 일반적이었는지를 드러내고, 이를 통해 최종적으로 오늘날 가곡 계승의 방향 발견을 목표로 하였다. 그 결과 다음과 같은 사실을 발견하였다.
조선후기 가곡 연행에는 세 가지 특징이 발견된다. 첫 번째, 가곡은 본디 여항노래였지만 실제 연행에서는 ‘여항 가객과 관아소속 음악인’들이 함께 공연했다. 두번째는 이러한 현상이 약 사백년간 고정되어 있던 관아 음악을 가곡으로 바꾸는 혁신을 가져왔다. 세 번째는 앞의 두 가지 현상들이 서울과 지방에서 고르게 나타났다. 이는, 가곡이 특수 음악이 아니라, 당시 사람들 일반 생활 속에 깊숙이 자리잡은 보편음악이었기 때문이다.
오늘날 가곡은 최고급 성악곡으로 인식되고 있다. 그래서 가곡은 일상생활과는 완전 분리되었고, 공연조차도 타 음악장르와 분리하여 단독으로 진행될 뿐이다. 가곡은 예술을 위한 예술이 되었다. 그 결과 가곡은 듣는 것조차 배워야하는 더욱 더 낯선 장르가 되었다. 오늘날 조선후기 가곡을 올바로 계승하기 위해서는, 가곡을 전문화시키는 작업보다 더 중요한 것은 오히려 오늘날 일상 안에 자리 잡을 수 있는 방법의 모색이 되어야 할 것이다.
In this thesis I tried to reveal the enjoyment scope of Gagok(歌曲) in Late Period of Chosun Dynasty and find out the way of inherit of Gagok today. I show the results as follows. I find out three distinct features of Gagok Performance in Late Period of Chosun Dynasty. First, Gagok was originally Yeoh...
In this thesis I tried to reveal the enjoyment scope of Gagok(歌曲) in Late Period of Chosun Dynasty and find out the way of inherit of Gagok today. I show the results as follows. I find out three distinct features of Gagok Performance in Late Period of Chosun Dynasty. First, Gagok was originally Yeohang(閭巷)-songs but in practical performance Yeohang-singer and musicians of the government performed together. Second, this situation changed the government music that was fixed for about 400 years into Gagok. Third, these two situation was evenly found in Seoul and the province. This is because Gagok was not a special music, but rather a common music. Gogok is now recognized as the finest vocal music. As a result, Gagok become separated from our daily lives and it performs separately, from a different genre of music. Gagok became Art for art"s sake, which is an unfamiliar genre that requires learning to listen. To inherit Gogok in Late Period of Chosun Dynasty properly, we need to settle it into our daily lives, not specializes it.
In this thesis I tried to reveal the enjoyment scope of Gagok(歌曲) in Late Period of Chosun Dynasty and find out the way of inherit of Gagok today. I show the results as follows. I find out three distinct features of Gagok Performance in Late Period of Chosun Dynasty. First, Gagok was originally Yeohang(閭巷)-songs but in practical performance Yeohang-singer and musicians of the government performed together. Second, this situation changed the government music that was fixed for about 400 years into Gagok. Third, these two situation was evenly found in Seoul and the province. This is because Gagok was not a special music, but rather a common music. Gogok is now recognized as the finest vocal music. As a result, Gagok become separated from our daily lives and it performs separately, from a different genre of music. Gagok became Art for art"s sake, which is an unfamiliar genre that requires learning to listen. To inherit Gogok in Late Period of Chosun Dynasty properly, we need to settle it into our daily lives, not specializes it.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.