본 연구는 예비교사 66명과 현직교사 191 명을 대상으로 그들이 생각하는 좋은 유아교사의 자질에 대한 생각을 개방형 질문응답방식을 통해 알아보았다. 자료분석 과정에서 예비교사들과 현직교사들은 좋은 유아교사의 자질에 대해 다양하게 응답하였으며, 응답의 내용을 범주화 한 결과 개인적 자질과 전문적 자질로 나눌 수 있었다. 연구결과는 첫째, 좋은 유아교사가 갖추어야 할 개인적 자질로는 긍정적인 성격, 인내심, 공평함, 유아를 사랑하는 마음, 최선을 다하는 열정, 신체적 건강의 6가지를 제시하였다. 둘째, 전문적 자질로는 유아발달 및 유아교육에 대한 전문적 지식, 교육적 신념, 권위 있는 훈육, 자기계발을 위한 노력, 상호작용능력, 눈높이 친구의 6가지를 제시하였다. 좋은 교사를 양성하고 확보하는 것은 유아교육의 핵심적 과제이며, 시대가 요구하는 교사자질이 교사 양성교육의 핵심이어야 한다. 본 연구의 결과는 유아교사의 자질에 대하여 깊이 있게 생각해 볼 수 있는 기회를 제공하고 교사 교육에서 어떠한 부분을 더 강조하고 보완해야 하는 지에 대한 기초 자료를 제공해 줄 수 있다는 점에 연구의 의의가 있다.
본 연구는 예비교사 66명과 현직교사 191 명을 대상으로 그들이 생각하는 좋은 유아교사의 자질에 대한 생각을 개방형 질문응답방식을 통해 알아보았다. 자료분석 과정에서 예비교사들과 현직교사들은 좋은 유아교사의 자질에 대해 다양하게 응답하였으며, 응답의 내용을 범주화 한 결과 개인적 자질과 전문적 자질로 나눌 수 있었다. 연구결과는 첫째, 좋은 유아교사가 갖추어야 할 개인적 자질로는 긍정적인 성격, 인내심, 공평함, 유아를 사랑하는 마음, 최선을 다하는 열정, 신체적 건강의 6가지를 제시하였다. 둘째, 전문적 자질로는 유아발달 및 유아교육에 대한 전문적 지식, 교육적 신념, 권위 있는 훈육, 자기계발을 위한 노력, 상호작용능력, 눈높이 친구의 6가지를 제시하였다. 좋은 교사를 양성하고 확보하는 것은 유아교육의 핵심적 과제이며, 시대가 요구하는 교사자질이 교사 양성교육의 핵심이어야 한다. 본 연구의 결과는 유아교사의 자질에 대하여 깊이 있게 생각해 볼 수 있는 기회를 제공하고 교사 교육에서 어떠한 부분을 더 강조하고 보완해야 하는 지에 대한 기초 자료를 제공해 줄 수 있다는 점에 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study was to explore the qualities of good early childhood teachers considered by pre-service and in-service teachers. This study was conducted on 66 pre-service teachers and 191 in-service teachers through an open ended questionary. Based on the result of the data analysis, the ...
The purpose of this study was to explore the qualities of good early childhood teachers considered by pre-service and in-service teachers. This study was conducted on 66 pre-service teachers and 191 in-service teachers through an open ended questionary. Based on the result of the data analysis, the qualities of good early childhood teachers were categorized and analyzed personal and professional qualities. The major results were as follows: First, personal qualities of good early childhood teachers were positive mind, patience, fairness, love for children, passion, and physical healthiness. Second, professional qualities of good early childhood teachers were the knowledge of child development and education, educational philosophy, authoritative instruction, an effort for self-development, interaction with children, and being a friend to set to the eye level of children.
The purpose of this study was to explore the qualities of good early childhood teachers considered by pre-service and in-service teachers. This study was conducted on 66 pre-service teachers and 191 in-service teachers through an open ended questionary. Based on the result of the data analysis, the qualities of good early childhood teachers were categorized and analyzed personal and professional qualities. The major results were as follows: First, personal qualities of good early childhood teachers were positive mind, patience, fairness, love for children, passion, and physical healthiness. Second, professional qualities of good early childhood teachers were the knowledge of child development and education, educational philosophy, authoritative instruction, an effort for self-development, interaction with children, and being a friend to set to the eye level of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.