유아 언어 평가 루브릭 개발 연구 - 만 5, 6세 유아들의 듣기ㆍ말하기를 중심으로 A study on the development of a rubric for language assessment on young children: focused on the listening and speaking of 5, 6 year old children원문보기
유아의 듣기, 말하기 평가는 형식적 검사가 어려우며 듣기, 말하기 행동을 직접적으로 관찰하여 평가할 수밖에 없다. 따라서 유아의 듣기, 말하기 수행능력을 평가하는데 필요한 루브릭이 필요하다. 본 연구에서는 현장 교사들이 간편하게 사용할 수 있는 듣기, 말하기 루브릭을 개발하는 것이 목적이었다. 본 연구는 두 단계로 이루어졌으며 첫 단계는 언어교육 관련 문헌들과 교육과정을 참고하여 평가범주, 평가문항, 평점기준을 마련하였고, 두 번째 단계에서는 개발한 평가문항의 신뢰도와 타당도를 구했다. 신뢰도를 위하여 문항 내적 합치도를 구했으며, 타당도를 위해서는 내용타당도, 구인타당도, MLPP와의 공인타당도를 구했다. 그 결과 개발한 루브릭은 듣기의 태도, 이해, 반응의 하위 영역별로 3, 4, 3 문항, 말하기의 문법, 사회언어학, 담화구성, 전략적 언어사용 능력 등 하위 영역별로 3, 3, 3, 3 문항 등 모두 22개의 문항으로 구성된 유아의 듣기, 말하기 루브릭을 개발했다.
유아의 듣기, 말하기 평가는 형식적 검사가 어려우며 듣기, 말하기 행동을 직접적으로 관찰하여 평가할 수밖에 없다. 따라서 유아의 듣기, 말하기 수행능력을 평가하는데 필요한 루브릭이 필요하다. 본 연구에서는 현장 교사들이 간편하게 사용할 수 있는 듣기, 말하기 루브릭을 개발하는 것이 목적이었다. 본 연구는 두 단계로 이루어졌으며 첫 단계는 언어교육 관련 문헌들과 교육과정을 참고하여 평가범주, 평가문항, 평점기준을 마련하였고, 두 번째 단계에서는 개발한 평가문항의 신뢰도와 타당도를 구했다. 신뢰도를 위하여 문항 내적 합치도를 구했으며, 타당도를 위해서는 내용타당도, 구인타당도, MLPP와의 공인타당도를 구했다. 그 결과 개발한 루브릭은 듣기의 태도, 이해, 반응의 하위 영역별로 3, 4, 3 문항, 말하기의 문법, 사회언어학, 담화구성, 전략적 언어사용 능력 등 하위 영역별로 3, 3, 3, 3 문항 등 모두 22개의 문항으로 구성된 유아의 듣기, 말하기 루브릭을 개발했다.
The purpose of this study was to develop a rubric to assess the level of listening and speaking ability of 5, 6 year old children. The rubric was developed in two steps. First, the evaluating categories, items, and criteria were described based on related theoretical reviews and the 7th nation wide ...
The purpose of this study was to develop a rubric to assess the level of listening and speaking ability of 5, 6 year old children. The rubric was developed in two steps. First, the evaluating categories, items, and criteria were described based on related theoretical reviews and the 7th nation wide kindergarten curriculum. The rubric consists of 3 listening and 4 speaking evaluating categories with items describing each categories. Second, In order to verify the reliability and validity of the rubric, internal consistency, content, construct, and concurrent validity to MLPP were examined. As a result of the test, the reliability and validity were found to be relatively high. So the researcher concluded that the rubric with all of the items except just one item of attitude in listening was appropriate and suitable to assess the level of 5, 6 year old children"s listening and speaking ability.
The purpose of this study was to develop a rubric to assess the level of listening and speaking ability of 5, 6 year old children. The rubric was developed in two steps. First, the evaluating categories, items, and criteria were described based on related theoretical reviews and the 7th nation wide kindergarten curriculum. The rubric consists of 3 listening and 4 speaking evaluating categories with items describing each categories. Second, In order to verify the reliability and validity of the rubric, internal consistency, content, construct, and concurrent validity to MLPP were examined. As a result of the test, the reliability and validity were found to be relatively high. So the researcher concluded that the rubric with all of the items except just one item of attitude in listening was appropriate and suitable to assess the level of 5, 6 year old children"s listening and speaking ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.