본 연구의 목적은 유치원교육활동지도서에 나타난 언어교육 활동의 내용적인 측면을 분석하는 것에 있다. 분석대상은 2007 개정 유치원 교육과정에 근거하여 2009년도에 발행한 ‘유치원교육활동지도서’의 생활주제별로 11권에 제시되어 있는 언어교육 활동 558개이다. 분석 기준은 언어교육의 내용적 측면인 내용체계별 하위영역 구성, 하위내용별 생활주제 구성, 생활주제별 언어학적 범주 구성, 생활주제별 통합 활동 구성에 따라 분석하였다. 분석결과, 첫째, 내용체계별 하위영역에 따라서는 말하기, 듣기, 쓰기, 읽기 순으로 언어교육 활동을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 하위내용별 생활주제에 따라서는 ‘환경과 생활’에서 언어교육 활동을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 생활주제별 언어학적 범주에서는 구문론, 의미론, 음운론, 화용론, 형태론 순으로 언어교육 활동을 하는 것으로 나타났다. 넷째, 생활주제별 통합적 활동은 사회생활, 탐구생활, 표현생활, 건강생활 순으로 나타났다. 본 연구의 결과를 기초로 우리나라 유아 언어교육의 현 상황을 점검해 보고, 더 나아가 보다 나은 유아 언어교육의 실현을 위한 교육 방향을 설정하는데 기초 자료로 활용하고자 한다.
본 연구의 목적은 유치원교육활동지도서에 나타난 언어교육 활동의 내용적인 측면을 분석하는 것에 있다. 분석대상은 2007 개정 유치원 교육과정에 근거하여 2009년도에 발행한 ‘유치원교육활동지도서’의 생활주제별로 11권에 제시되어 있는 언어교육 활동 558개이다. 분석 기준은 언어교육의 내용적 측면인 내용체계별 하위영역 구성, 하위내용별 생활주제 구성, 생활주제별 언어학적 범주 구성, 생활주제별 통합 활동 구성에 따라 분석하였다. 분석결과, 첫째, 내용체계별 하위영역에 따라서는 말하기, 듣기, 쓰기, 읽기 순으로 언어교육 활동을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 하위내용별 생활주제에 따라서는 ‘환경과 생활’에서 언어교육 활동을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 생활주제별 언어학적 범주에서는 구문론, 의미론, 음운론, 화용론, 형태론 순으로 언어교육 활동을 하는 것으로 나타났다. 넷째, 생활주제별 통합적 활동은 사회생활, 탐구생활, 표현생활, 건강생활 순으로 나타났다. 본 연구의 결과를 기초로 우리나라 유아 언어교육의 현 상황을 점검해 보고, 더 나아가 보다 나은 유아 언어교육의 실현을 위한 교육 방향을 설정하는데 기초 자료로 활용하고자 한다.
The purpose of this study was to analyze the content of language instruction, which was covered in the kindergarten education guidebooks according to the nationally revised kindergarten educational curriculum of 2007. For this, the investigator examined 558 teaching activities, which were presente...
The purpose of this study was to analyze the content of language instruction, which was covered in the kindergarten education guidebooks according to the nationally revised kindergarten educational curriculum of 2007. For this, the investigator examined 558 teaching activities, which were presented at 11 education guidebooks. The findings of this study were as follows: First, the content analysis results showed that speaking-related activities made up the greatest part of instruction, followed by listening and having interest in writing and reading. Second, the language instruction activity was carried out most frequently when discussing ‘environment and living’. Third, the order of the frequent language instruction type is by syntax, semantics, phonology, pragmatics and morphemics. Fourth, as for integration with other life topics, social life was most widely integrated with activities, followed by inquiry, expression and health life.
The purpose of this study was to analyze the content of language instruction, which was covered in the kindergarten education guidebooks according to the nationally revised kindergarten educational curriculum of 2007. For this, the investigator examined 558 teaching activities, which were presented at 11 education guidebooks. The findings of this study were as follows: First, the content analysis results showed that speaking-related activities made up the greatest part of instruction, followed by listening and having interest in writing and reading. Second, the language instruction activity was carried out most frequently when discussing ‘environment and living’. Third, the order of the frequent language instruction type is by syntax, semantics, phonology, pragmatics and morphemics. Fourth, as for integration with other life topics, social life was most widely integrated with activities, followed by inquiry, expression and health life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.