이 연구의 목적은 한국어교원의 의사소통유형을 밝히고 각 유형별 교수행동 간의 상관관계를 밝히려는데 있다. 이는 향후 한국어교원의 의사소통 유형에 적합한 교사교육 프로그램의 개발과 교사 재교육 프로그램에 활용하기 위함이다.
따라서 본 연구에서는 한국어교원의 의사소통 유형을 학자형, 사려형, 학원강사형으로 분류하고 각 유형과 효과적인 교수행동 간의 상관관계에 대해 알아보았다. 또한 한국어교원의 일반적 변인(성별, 교직경력, 자격사항, 전공유형, 성격유형)과 의사소통 유형ㆍ교수행동과의 상관관계에 대해서 살펴보았다.
한국어교원의 일반적 변인과 성격유형에서 한국어교원의 교직경력은 2년 이상에서 4년 미만 경력의 교사가 가장 많았고 대부분의 한국어교원들은 한국어를 가르칠 자격을 갖추고 있었으며 한국어교원 양성과정을 이수하거나 대학원에 진학한 것으로 나타났다.
한국어교원의 성격 유형에서는 ISTJ, ESTJ, ISTP 순서로 많았으며 대부분 감각형(S)과 사고형(T) 판단형(J)으로 나타났다. 한국어교원의 의사소통 유형은 학자형 교사가 62%로 가장 많았고, 다음으로 사려형 교사가 32%, 학원강사형 6%로 분류되었다.
한국어교원의 의사소통 유형과 교수행동과의 상관관계에서는 학자형의 교사가 가장 효과적인 인지적 교수행동을 하는 것으로 나타났으며 사려형의 교사가 가장 효과적인 정의적 교수행동을 하는 것으로 나타났다.
한국어교원의 의사소통 유형과 교수행동 간의 인과관계에서는 학자형과 사교형의 교사들이 인지적ㆍ정의적 영역 교수행동에 미치는 영향력을 분석한 결과 6개 하위요소 모두 긍정적인 영향관계에 있음으로 나타났다.
한국어교원의 성별, 교직경력, 자격사항, 전공유형과 의사소통 유형ㆍ교수행동 간의 상관관계에서는 교직경력이 가장 많은 상관관계를 나타냈으며 한국어교원의 성격유형과 의사소통유형 교수행동 간의 상관관계에서는 사교형이 외향성(E)과 유의미한 상관을 나타내고 학자형은 감정(F)에서 부정적 상관관계에 있음을 나타냈다.
현재 한국어교육 분야에서는 한국어교원의 의사소통 유형이나 교수행동, 개인적 변인에 대해서는 다루어지고 있지 않은 상황이다. 따라서 본 연구의 결과를 반영하여 ‘한국어교사론’과 같은 교사교육에 대한 과목을 한국어교원 자격 취득에 필요한 영역으로 포함시켜서 개설하는 것이 바람직할 것으로 보인다. 또한 한국어교원의 의사소통 유형을 고려하여 각각의 유형에 맞게 장점을 살리고 부족한 점은 보완하고 강화될 수 있도록 강의 실습을 지도해야 할 것이다. 아울러 한국어교육의 질적 제고를 위해서 한국어교원의 의사소통 유형과 성격, 교직경력에 대한 정보를 적극 활용하여 한국어교원의 특성에 맞는 교사교육이 이루어져야 할 것이다.
이 연구의 목적은 한국어교원의 의사소통유형을 밝히고 각 유형별 교수행동 간의 상관관계를 밝히려는데 있다. 이는 향후 한국어교원의 의사소통 유형에 적합한 교사교육 프로그램의 개발과 교사 재교육 프로그램에 활용하기 위함이다.
따라서 본 연구에서는 한국어교원의 의사소통 유형을 학자형, 사려형, 학원강사형으로 분류하고 각 유형과 효과적인 교수행동 간의 상관관계에 대해 알아보았다. 또한 한국어교원의 일반적 변인(성별, 교직경력, 자격사항, 전공유형, 성격유형)과 의사소통 유형ㆍ교수행동과의 상관관계에 대해서 살펴보았다.
한국어교원의 일반적 변인과 성격유형에서 한국어교원의 교직경력은 2년 이상에서 4년 미만 경력의 교사가 가장 많았고 대부분의 한국어교원들은 한국어를 가르칠 자격을 갖추고 있었으며 한국어교원 양성과정을 이수하거나 대학원에 진학한 것으로 나타났다.
한국어교원의 성격 유형에서는 ISTJ, ESTJ, ISTP 순서로 많았으며 대부분 감각형(S)과 사고형(T) 판단형(J)으로 나타났다. 한국어교원의 의사소통 유형은 학자형 교사가 62%로 가장 많았고, 다음으로 사려형 교사가 32%, 학원강사형 6%로 분류되었다.
한국어교원의 의사소통 유형과 교수행동과의 상관관계에서는 학자형의 교사가 가장 효과적인 인지적 교수행동을 하는 것으로 나타났으며 사려형의 교사가 가장 효과적인 정의적 교수행동을 하는 것으로 나타났다.
한국어교원의 의사소통 유형과 교수행동 간의 인과관계에서는 학자형과 사교형의 교사들이 인지적ㆍ정의적 영역 교수행동에 미치는 영향력을 분석한 결과 6개 하위요소 모두 긍정적인 영향관계에 있음으로 나타났다.
한국어교원의 성별, 교직경력, 자격사항, 전공유형과 의사소통 유형ㆍ교수행동 간의 상관관계에서는 교직경력이 가장 많은 상관관계를 나타냈으며 한국어교원의 성격유형과 의사소통유형 교수행동 간의 상관관계에서는 사교형이 외향성(E)과 유의미한 상관을 나타내고 학자형은 감정(F)에서 부정적 상관관계에 있음을 나타냈다.
현재 한국어교육 분야에서는 한국어교원의 의사소통 유형이나 교수행동, 개인적 변인에 대해서는 다루어지고 있지 않은 상황이다. 따라서 본 연구의 결과를 반영하여 ‘한국어교사론’과 같은 교사교육에 대한 과목을 한국어교원 자격 취득에 필요한 영역으로 포함시켜서 개설하는 것이 바람직할 것으로 보인다. 또한 한국어교원의 의사소통 유형을 고려하여 각각의 유형에 맞게 장점을 살리고 부족한 점은 보완하고 강화될 수 있도록 강의 실습을 지도해야 할 것이다. 아울러 한국어교육의 질적 제고를 위해서 한국어교원의 의사소통 유형과 성격, 교직경력에 대한 정보를 적극 활용하여 한국어교원의 특성에 맞는 교사교육이 이루어져야 할 것이다.
This study classifies the type of communication of korean teacher into scholarly style, Social style, Classroom lecturer style and try to verify the correlation between each types and the effective teaching behavior. this study also try to identify the correlation between general variables and commu...
This study classifies the type of communication of korean teacher into scholarly style, Social style, Classroom lecturer style and try to verify the correlation between each types and the effective teaching behavior. this study also try to identify the correlation between general variables and communication type&teaching behavior. In general variables and personal characteristics, the teachers who have 2~4years of careers shows the highest teaching careers as korean teacher and most of the korean teachers are qualified for teaching korean or completes the korean teacher education program or proceed their study to the graduate school. In types of personal characteristics of korean teachers most of them proved to be Sensing(S), Thinking(T) and Judging(J) type. in communication types of the korean teacher, 62% of them is proved to be the scholarly style, 32% is proved to be the reflective style and 6% is proved to be the academy instructor style. In correlation between communication type and teaching behavior, the scholarly teacher shows the highest correlation level in cognitive area and the influential teacher shows the high correlation level in affective area. In the correlation among sex, teaching career, qualifications, major, communication types & teaching behavior of the korean teacher, the teaching career turned out to have the most correlation with them. It"s recommended that the new teacher education curriculum such as "the theory of korean teacher" should be developed as a part of necessary qualification of the korean teacher by applying the result of this study. also, the education for the teachers is needed by utilizing these information about their communication types, personal characteristics and teaching careers. and all this for the proper education of teachers to reconsider the whole quality of korean education.
This study classifies the type of communication of korean teacher into scholarly style, Social style, Classroom lecturer style and try to verify the correlation between each types and the effective teaching behavior. this study also try to identify the correlation between general variables and communication type&teaching behavior. In general variables and personal characteristics, the teachers who have 2~4years of careers shows the highest teaching careers as korean teacher and most of the korean teachers are qualified for teaching korean or completes the korean teacher education program or proceed their study to the graduate school. In types of personal characteristics of korean teachers most of them proved to be Sensing(S), Thinking(T) and Judging(J) type. in communication types of the korean teacher, 62% of them is proved to be the scholarly style, 32% is proved to be the reflective style and 6% is proved to be the academy instructor style. In correlation between communication type and teaching behavior, the scholarly teacher shows the highest correlation level in cognitive area and the influential teacher shows the high correlation level in affective area. In the correlation among sex, teaching career, qualifications, major, communication types & teaching behavior of the korean teacher, the teaching career turned out to have the most correlation with them. It"s recommended that the new teacher education curriculum such as "the theory of korean teacher" should be developed as a part of necessary qualification of the korean teacher by applying the result of this study. also, the education for the teachers is needed by utilizing these information about their communication types, personal characteristics and teaching careers. and all this for the proper education of teachers to reconsider the whole quality of korean education.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.