본 연구는 노인요양시설 이용자의 인지된 서비스품질이 서비스만족과 시설선택에 어떻게 영향을 미치는가를 실증적으로 검증하였다. 검증을 통해서 시설선택모형을 제안했다. 검증을 위해서 전북지역의 20개 노인요양시설로부터 212명의 응답자에게 자료를 수집했고, 구조방정식을 이용해서 분석했다.
분석결과 연구모형에 포함된 부분매개모형 즉 서비스품질이 시설선택에 부분적으로 직접영향을 미칠 것이라는 가설이 통계적으로 유의하지 않아 기각하고 서비스품질은 서비스만족을 완전매개로 시설선택에 영향을 미친다는 완전매개모형을 제안했다. 제안된 완전매개모형에서 서비스품질에서 서비스만족 경로의 표준경로계수는 0.556(t=4.608, p<0.01)으로 나타났고, 서비스만족에서 시설선택 경로의 표준경로계수는 0.785(t=5.249, p<0.01)로 나타났다. 또한 부문매개모형과 완전매개모형의 간결적합지수는 부분매개모형의 PRATIO=0.897, 완전매개모형의 PRATIO=0.900으로 나타났다. 따라서 완전매개모형에서 제시하는 서비스품질은 서비스만족완전매개로 시설선택에 영향을 미친다는 가설이 지지되었다. 또한 서비스품질의 결정요인인 응답성, 신뢰성, 확신성, 공감성, 유형성이 검증되었고, 이들의 서비스품질결정 가중치는 제시된 순서임이 확인되었다.
연구결과는 서비스품질이 노인요양시설 이용자의 시설선택으로 이어지는 모델과 요인간의 역학관계를 제시하고 있으며, 관리자가 의사결정에서 서비스품질, 서비스만족, 그리고 시설선택과 관련된 고려할 요소를 시사하고 있다.
본 연구는 노인요양시설 이용자의 인지된 서비스품질이 서비스만족과 시설선택에 어떻게 영향을 미치는가를 실증적으로 검증하였다. 검증을 통해서 시설선택모형을 제안했다. 검증을 위해서 전북지역의 20개 노인요양시설로부터 212명의 응답자에게 자료를 수집했고, 구조방정식을 이용해서 분석했다.
분석결과 연구모형에 포함된 부분매개모형 즉 서비스품질이 시설선택에 부분적으로 직접영향을 미칠 것이라는 가설이 통계적으로 유의하지 않아 기각하고 서비스품질은 서비스만족을 완전매개로 시설선택에 영향을 미친다는 완전매개모형을 제안했다. 제안된 완전매개모형에서 서비스품질에서 서비스만족 경로의 표준경로계수는 0.556(t=4.608, p<0.01)으로 나타났고, 서비스만족에서 시설선택 경로의 표준경로계수는 0.785(t=5.249, p<0.01)로 나타났다. 또한 부문매개모형과 완전매개모형의 간결적합지수는 부분매개모형의 PRATIO=0.897, 완전매개모형의 PRATIO=0.900으로 나타났다. 따라서 완전매개모형에서 제시하는 서비스품질은 서비스만족완전매개로 시설선택에 영향을 미친다는 가설이 지지되었다. 또한 서비스품질의 결정요인인 응답성, 신뢰성, 확신성, 공감성, 유형성이 검증되었고, 이들의 서비스품질결정 가중치는 제시된 순서임이 확인되었다.
연구결과는 서비스품질이 노인요양시설 이용자의 시설선택으로 이어지는 모델과 요인간의 역학관계를 제시하고 있으며, 관리자가 의사결정에서 서비스품질, 서비스만족, 그리고 시설선택과 관련된 고려할 요소를 시사하고 있다.
This study aimed at identifying how perceived service quality affects to service satisfaction and selection in elderly care facility. To verify the hypothesis, data was collected from 212 residents from 20 facilities in Jeonbuk province, which was analyzed by using SEM (Structural equation modeling)...
This study aimed at identifying how perceived service quality affects to service satisfaction and selection in elderly care facility. To verify the hypothesis, data was collected from 212 residents from 20 facilities in Jeonbuk province, which was analyzed by using SEM (Structural equation modeling). The SEM study has revealed the original study model is not statistically significant. Therefore, we designed a modified model that is a complete mediated model depicting that the service quality does not directly affect the facility selection and service quality does affect the service satisfaction leading to facility selection. The standardized regression coefficient of the hypothesis that the service quality will affect the service satisfaction is equal to 0.556(t=4.608, p<0.01) and the coefficient that the service satisfaction will affect the facility selection is equal to 0.785(t=5.249, p<0.01). The original model and the modified model were absolute and comparatively fit. Parsimony fit index or PRATIO of the original model = 0.897 and PRATIO of the modified model = 0900, that is, the modified model is more parsimony than the orignal. Conclusively the model we built was acceptable and satisfactory in terms of absolute, comparative, and parsimony fit. The hypothesis that service quality affects to service satisfaction was supported. The hypothesis that service satisfaction affects to facility selection was also supported.
This study aimed at identifying how perceived service quality affects to service satisfaction and selection in elderly care facility. To verify the hypothesis, data was collected from 212 residents from 20 facilities in Jeonbuk province, which was analyzed by using SEM (Structural equation modeling). The SEM study has revealed the original study model is not statistically significant. Therefore, we designed a modified model that is a complete mediated model depicting that the service quality does not directly affect the facility selection and service quality does affect the service satisfaction leading to facility selection. The standardized regression coefficient of the hypothesis that the service quality will affect the service satisfaction is equal to 0.556(t=4.608, p<0.01) and the coefficient that the service satisfaction will affect the facility selection is equal to 0.785(t=5.249, p<0.01). The original model and the modified model were absolute and comparatively fit. Parsimony fit index or PRATIO of the original model = 0.897 and PRATIO of the modified model = 0900, that is, the modified model is more parsimony than the orignal. Conclusively the model we built was acceptable and satisfactory in terms of absolute, comparative, and parsimony fit. The hypothesis that service quality affects to service satisfaction was supported. The hypothesis that service satisfaction affects to facility selection was also supported.
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