유아기에 적합한 다문화교육 - 유아교육기관의 다문화교육활동 사례 Appropriate Multicultural Education for children : Exemplary case of multicultural education in the kindergarten institution
현대사회가 다양화되고 국제결혼가정이 늘어남에 따라 다문화 교육에 요구가 증가하였다. 유아교사들은 유아교육기관에서의 다문화교육에 대한 필요성과 중요성에 대해서 인식하고는 있으나 다문화교육을 실천하는 데 있어서 교수자료의 부족, 교수방법과 그에 적절한 교사역할 이해 부족, 다문화교육에 대한 이론적 개념 확립 부족으로 인해 오는 자신감 상실이 수업에 임할 때 큰 부담감으로 작용하고 있는 실정이다.
따라서 본 연구에서는 유아교육기관에 있는 일반유아들을 대상으로 하는 다문화교육의 교육방법에 대해 제시하고 그와 관련된 실제 사례를 보여줌으로써 유아기의 적절한 다문화교육에 대한 방향 모색에 기여하고자 하였다.
다문화교육은 한 사회 내에 존재하는 다양한 문화를 인정하고 구성원들 간의 차별 없는 공존을 돕는 교육이 되어야 한다. 교사는 유아들로 하여금 흥미위주의 활동을 경험하는 것에만 그치는 것이 아니라 ‘왜 그렇게 되었는지’에 대해 사고해보게 함으로써 타인과 타문화를 이해하는데 비판적인 사고능력을 기르도록 하는 것이 중요하다.
유아기의 다문화교육은 직접 접할 수 있는 인적, 물적 자원을 통해 시작해야한다. 다른 나라 사람들을 보아도 신기해하거나 특별한 존재라고 인식하기보다는 자연스럽게 여기고 지나가는 것이 다문화교육이라고 할 수 있겠다. 그러나 이러한 다문화교육이 효과를 얻기 위해서는 유아를 가르치는 교사와 학부모가 다문화교육을 얼마만큼 알고 있는지에 대한 지식의 정도와 다문화 교육에 대한 긍정적인 태도에 따라서도 다문화교육의 효과는 달라질 수 있다.
따라서 다문화교육에 대한 학부모 및 교사대상의 교육이 활발하게 이루어져야 할 것이며, 다문화교육을 하나의 특별한 프로그램으로 여겨 특별 교육으로 여겨서는 안 될 것이다.
현대사회가 다양화되고 국제결혼가정이 늘어남에 따라 다문화 교육에 요구가 증가하였다. 유아교사들은 유아교육기관에서의 다문화교육에 대한 필요성과 중요성에 대해서 인식하고는 있으나 다문화교육을 실천하는 데 있어서 교수자료의 부족, 교수방법과 그에 적절한 교사역할 이해 부족, 다문화교육에 대한 이론적 개념 확립 부족으로 인해 오는 자신감 상실이 수업에 임할 때 큰 부담감으로 작용하고 있는 실정이다.
따라서 본 연구에서는 유아교육기관에 있는 일반유아들을 대상으로 하는 다문화교육의 교육방법에 대해 제시하고 그와 관련된 실제 사례를 보여줌으로써 유아기의 적절한 다문화교육에 대한 방향 모색에 기여하고자 하였다.
다문화교육은 한 사회 내에 존재하는 다양한 문화를 인정하고 구성원들 간의 차별 없는 공존을 돕는 교육이 되어야 한다. 교사는 유아들로 하여금 흥미위주의 활동을 경험하는 것에만 그치는 것이 아니라 ‘왜 그렇게 되었는지’에 대해 사고해보게 함으로써 타인과 타문화를 이해하는데 비판적인 사고능력을 기르도록 하는 것이 중요하다.
유아기의 다문화교육은 직접 접할 수 있는 인적, 물적 자원을 통해 시작해야한다. 다른 나라 사람들을 보아도 신기해하거나 특별한 존재라고 인식하기보다는 자연스럽게 여기고 지나가는 것이 다문화교육이라고 할 수 있겠다. 그러나 이러한 다문화교육이 효과를 얻기 위해서는 유아를 가르치는 교사와 학부모가 다문화교육을 얼마만큼 알고 있는지에 대한 지식의 정도와 다문화 교육에 대한 긍정적인 태도에 따라서도 다문화교육의 효과는 달라질 수 있다.
따라서 다문화교육에 대한 학부모 및 교사대상의 교육이 활발하게 이루어져야 할 것이며, 다문화교육을 하나의 특별한 프로그램으로 여겨 특별 교육으로 여겨서는 안 될 것이다.
As the modern society becomes diversified and international marriage families are increasing, the demand of multicultural education is also growing. Although teachers of children already recognized the necessity and the importance of multicultural education, it is the reality that the loss of self-c...
As the modern society becomes diversified and international marriage families are increasing, the demand of multicultural education is also growing. Although teachers of children already recognized the necessity and the importance of multicultural education, it is the reality that the loss of self-confidence of the teachers caused by lack of teaching material, teaching methods, understanding of proper teacher’s role, and theoretical concept of multicultural education imposes heavy burden to teachers in practicing multicultural education, Therefore, this study intends to help finding direction for proper multicultural education of children by suggesting multicultural education teaching method and showing relevant results. The multicultural education has to promote coexistence among members without discrimination recognizing variety of cultures existing within society. It is important for teachers not only to provide children with activities for fun but also to raise ability of critical thinking by making them think why it resulted to as such. Multicultural education for children should be started from the human and material resources with which children make contacts directly. It is the role of multicultural education, when seeing the foreign people, to make them pass by casually without considering them as strange or someone special. However, the effect of multicultural education depends on the knowledge level of parents and the teachers, who are teaching children, and their attitude for multicultural education. Therefore, it needs to educate actively teachers and parents about the multicultural education and it should not be considered as one special program.
As the modern society becomes diversified and international marriage families are increasing, the demand of multicultural education is also growing. Although teachers of children already recognized the necessity and the importance of multicultural education, it is the reality that the loss of self-confidence of the teachers caused by lack of teaching material, teaching methods, understanding of proper teacher’s role, and theoretical concept of multicultural education imposes heavy burden to teachers in practicing multicultural education, Therefore, this study intends to help finding direction for proper multicultural education of children by suggesting multicultural education teaching method and showing relevant results. The multicultural education has to promote coexistence among members without discrimination recognizing variety of cultures existing within society. It is important for teachers not only to provide children with activities for fun but also to raise ability of critical thinking by making them think why it resulted to as such. Multicultural education for children should be started from the human and material resources with which children make contacts directly. It is the role of multicultural education, when seeing the foreign people, to make them pass by casually without considering them as strange or someone special. However, the effect of multicultural education depends on the knowledge level of parents and the teachers, who are teaching children, and their attitude for multicultural education. Therefore, it needs to educate actively teachers and parents about the multicultural education and it should not be considered as one special program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.