현대는 국제화ㆍ세계화 시대로 각 나라 사람들은 세계 시민으로 교류하며 왕래하고 있다. 다문화 시대의 도래에 맞춰 우리나라에서는 유아 인구 중 다문화 가정 배경의 유아 비중도 활발히 증가하고 있다. 이러한 사회적 변화에 영향을 받아 유아 다문화교육의 필요성과 당위성은 날로 커지고 있다. 유아 다문화교육이 국가수준 교육과정에서 본격적으로 논의되기 시작한 것은 2007년 개정 유치원 교육과정에서부터이다. 그 이후인 2013년 3-5세 누리과정, 2019 개정 누리과정에서도 유아들이 서로에 대한 반편견과 다문화 존중의 태도를 형성하는 다양한 교육 기회를 제공하도록 고시하고 있다. 이처럼 유아기 다문화교육은 국가 수준의 유치원 교육과정에 지속적으로 반영되었고, 2015년부터 교육부는 이에 발맞추어 다문화교육 정책 사업인 ‘다문화 유치원’을 선정하여 시범적으로 운영함으로서 다문화 가정 배경 유아의 교육을 지원해 왔다. 추후 교육부가 다문화교육 정책학교 사업을 개편하면서 ‘다문화 유치원’은 ‘다문화교육 정책유치원으로 용어가 변경되었다. 그러나 이러한 시대적, 사회적, 교육적 흐름에 비해 지금까지의 유아 다문화교육 연구를 살펴보면 현장에서 이뤄지고 유아 다문화교육에 대한 심층적인 연구와 논의가 많이 다뤄지지 않았다. 본 연구는 이러한 제한점과 문제점을 인식하고 다문화교육 실천 우수사례를 통해 유아 다문화교육이 현장에서 구 체적으로 어떻게 시행되고 있는지 또 어떻게 심화ㆍ발달되어 왔는지 조사하고, 분석하였다. 분석 결과, 교육 목표와 내용 면에서 대부분의 다문화교육 정책유치원들은 모든 유아들을 대상으로 놀이 중심 체험활동의 다문화 이해 교육을 실시하였고 시간이 흐를수록 교육내용이 점점 다양해지고 구체화 되고 있음을 알 수 있었다. 아울러 교사들은 교육 내용 운영 시 다문화교육을 별도의 일시적 프로그램이 아니라 전체 교육과정 안에서 자연스럽게 구현되도록 노력하고 있었다. 하지만 2019 개정 누리과정에 비춰보았을 때 유아 중심 놀이와 관련된 전반적인 자료(교재, 교구, 관련 ...
현대는 국제화ㆍ세계화 시대로 각 나라 사람들은 세계 시민으로 교류하며 왕래하고 있다. 다문화 시대의 도래에 맞춰 우리나라에서는 유아 인구 중 다문화 가정 배경의 유아 비중도 활발히 증가하고 있다. 이러한 사회적 변화에 영향을 받아 유아 다문화교육의 필요성과 당위성은 날로 커지고 있다. 유아 다문화교육이 국가수준 교육과정에서 본격적으로 논의되기 시작한 것은 2007년 개정 유치원 교육과정에서부터이다. 그 이후인 2013년 3-5세 누리과정, 2019 개정 누리과정에서도 유아들이 서로에 대한 반편견과 다문화 존중의 태도를 형성하는 다양한 교육 기회를 제공하도록 고시하고 있다. 이처럼 유아기 다문화교육은 국가 수준의 유치원 교육과정에 지속적으로 반영되었고, 2015년부터 교육부는 이에 발맞추어 다문화교육 정책 사업인 ‘다문화 유치원’을 선정하여 시범적으로 운영함으로서 다문화 가정 배경 유아의 교육을 지원해 왔다. 추후 교육부가 다문화교육 정책학교 사업을 개편하면서 ‘다문화 유치원’은 ‘다문화교육 정책유치원으로 용어가 변경되었다. 그러나 이러한 시대적, 사회적, 교육적 흐름에 비해 지금까지의 유아 다문화교육 연구를 살펴보면 현장에서 이뤄지고 유아 다문화교육에 대한 심층적인 연구와 논의가 많이 다뤄지지 않았다. 본 연구는 이러한 제한점과 문제점을 인식하고 다문화교육 실천 우수사례를 통해 유아 다문화교육이 현장에서 구 체적으로 어떻게 시행되고 있는지 또 어떻게 심화ㆍ발달되어 왔는지 조사하고, 분석하였다. 분석 결과, 교육 목표와 내용 면에서 대부분의 다문화교육 정책유치원들은 모든 유아들을 대상으로 놀이 중심 체험활동의 다문화 이해 교육을 실시하였고 시간이 흐를수록 교육내용이 점점 다양해지고 구체화 되고 있음을 알 수 있었다. 아울러 교사들은 교육 내용 운영 시 다문화교육을 별도의 일시적 프로그램이 아니라 전체 교육과정 안에서 자연스럽게 구현되도록 노력하고 있었다. 하지만 2019 개정 누리과정에 비춰보았을 때 유아 중심 놀이와 관련된 전반적인 자료(교재, 교구, 관련 콘텐츠 등)가 부족한 점은 직접적 보완과 개선 지원 강화가 필요하다. 이러한 조사ㆍ분석 작업을 통해 본 연구는 유아 다문화교육 발전 및 교사의 다문화교육 역량 강화 등을 위한 이론적 기초 참고자료로 활용되기를 기대한다.
현대는 국제화ㆍ세계화 시대로 각 나라 사람들은 세계 시민으로 교류하며 왕래하고 있다. 다문화 시대의 도래에 맞춰 우리나라에서는 유아 인구 중 다문화 가정 배경의 유아 비중도 활발히 증가하고 있다. 이러한 사회적 변화에 영향을 받아 유아 다문화교육의 필요성과 당위성은 날로 커지고 있다. 유아 다문화교육이 국가수준 교육과정에서 본격적으로 논의되기 시작한 것은 2007년 개정 유치원 교육과정에서부터이다. 그 이후인 2013년 3-5세 누리과정, 2019 개정 누리과정에서도 유아들이 서로에 대한 반편견과 다문화 존중의 태도를 형성하는 다양한 교육 기회를 제공하도록 고시하고 있다. 이처럼 유아기 다문화교육은 국가 수준의 유치원 교육과정에 지속적으로 반영되었고, 2015년부터 교육부는 이에 발맞추어 다문화교육 정책 사업인 ‘다문화 유치원’을 선정하여 시범적으로 운영함으로서 다문화 가정 배경 유아의 교육을 지원해 왔다. 추후 교육부가 다문화교육 정책학교 사업을 개편하면서 ‘다문화 유치원’은 ‘다문화교육 정책유치원으로 용어가 변경되었다. 그러나 이러한 시대적, 사회적, 교육적 흐름에 비해 지금까지의 유아 다문화교육 연구를 살펴보면 현장에서 이뤄지고 유아 다문화교육에 대한 심층적인 연구와 논의가 많이 다뤄지지 않았다. 본 연구는 이러한 제한점과 문제점을 인식하고 다문화교육 실천 우수사례를 통해 유아 다문화교육이 현장에서 구 체적으로 어떻게 시행되고 있는지 또 어떻게 심화ㆍ발달되어 왔는지 조사하고, 분석하였다. 분석 결과, 교육 목표와 내용 면에서 대부분의 다문화교육 정책유치원들은 모든 유아들을 대상으로 놀이 중심 체험활동의 다문화 이해 교육을 실시하였고 시간이 흐를수록 교육내용이 점점 다양해지고 구체화 되고 있음을 알 수 있었다. 아울러 교사들은 교육 내용 운영 시 다문화교육을 별도의 일시적 프로그램이 아니라 전체 교육과정 안에서 자연스럽게 구현되도록 노력하고 있었다. 하지만 2019 개정 누리과정에 비춰보았을 때 유아 중심 놀이와 관련된 전반적인 자료(교재, 교구, 관련 콘텐츠 등)가 부족한 점은 직접적 보완과 개선 지원 강화가 필요하다. 이러한 조사ㆍ분석 작업을 통해 본 연구는 유아 다문화교육 발전 및 교사의 다문화교육 역량 강화 등을 위한 이론적 기초 참고자료로 활용되기를 기대한다.
In the era of internationalization and globalization, people from each country are exchanging with global citizens. In line with the advent of the multicultural era, the proportion of infants from multicultural families among the infant population is also actively increasing in Korea. In...
In the era of internationalization and globalization, people from each country are exchanging with global citizens. In line with the advent of the multicultural era, the proportion of infants from multicultural families among the infant population is also actively increasing in Korea. Influenced by these social changes, the necessity and justification of multicultural education for infants are increasing day by day. Multicultural education for infants began to be discussed in earnest when education for infants from multicultural families was specified in the revised kindergarten curriculum in 2007. In addition, from the 3-5 year-old Nuri curriculum to the 2019 revised Nuri curriculum, which has been conducted since 2013, it is announced to provide various educational opportunities to enable infants to form anti-bias and respect attitudes toward multiculturalism. As such, multicultural education in infancy has been continuously reflected in the national-level kindergarten curriculum, and the Ministry of Education has selected and operated multicultural kindergartens, which are part of the multicultural education policy project, on a trial basis since 2015. Multicultural kindergartens have been changed to Multicultural Education Policy Kindergarten due to the reorganization of the Multicultural Education Policy School project by the Ministry of Education. However, compared to these trends of the times, social, and educational trends, research on multicultural education for infants has not been conducted in the field and in-depth research and discussions on multicultural education for infants have not been dealt with much. This study recognized these limitations and problems and investigated and analyzed how multicultural education for infants has been specifically implemented in the field and how it has been deepened and developed through excellent cases of multicultural education practice. As a result of the analysis, most multicultural education policy kindergartens provided multicultural understanding education of play-oriented experience activities for all infants in terms of educational goals and contents, and as time passed, the contents of education are becoming more diverse and concrete. In addition, teachers were trying to implement multicultural education naturally within the entire curriculum rather than a separate temporary program when operating educational content. However, in light of the 2019 revised Nuri curriculum, the overall data related to infant-centered play (textbooks, teaching aids, related contents, etc.) need to be supplemented directly and strengthened support for improvement. Through these survey and analysis works, this study is expected to be used as a theoretical basic reference for the development of multicultural education in infants and the strengthening of teachers' multicultural education capabilities.
In the era of internationalization and globalization, people from each country are exchanging with global citizens. In line with the advent of the multicultural era, the proportion of infants from multicultural families among the infant population is also actively increasing in Korea. Influenced by these social changes, the necessity and justification of multicultural education for infants are increasing day by day. Multicultural education for infants began to be discussed in earnest when education for infants from multicultural families was specified in the revised kindergarten curriculum in 2007. In addition, from the 3-5 year-old Nuri curriculum to the 2019 revised Nuri curriculum, which has been conducted since 2013, it is announced to provide various educational opportunities to enable infants to form anti-bias and respect attitudes toward multiculturalism. As such, multicultural education in infancy has been continuously reflected in the national-level kindergarten curriculum, and the Ministry of Education has selected and operated multicultural kindergartens, which are part of the multicultural education policy project, on a trial basis since 2015. Multicultural kindergartens have been changed to Multicultural Education Policy Kindergarten due to the reorganization of the Multicultural Education Policy School project by the Ministry of Education. However, compared to these trends of the times, social, and educational trends, research on multicultural education for infants has not been conducted in the field and in-depth research and discussions on multicultural education for infants have not been dealt with much. This study recognized these limitations and problems and investigated and analyzed how multicultural education for infants has been specifically implemented in the field and how it has been deepened and developed through excellent cases of multicultural education practice. As a result of the analysis, most multicultural education policy kindergartens provided multicultural understanding education of play-oriented experience activities for all infants in terms of educational goals and contents, and as time passed, the contents of education are becoming more diverse and concrete. In addition, teachers were trying to implement multicultural education naturally within the entire curriculum rather than a separate temporary program when operating educational content. However, in light of the 2019 revised Nuri curriculum, the overall data related to infant-centered play (textbooks, teaching aids, related contents, etc.) need to be supplemented directly and strengthened support for improvement. Through these survey and analysis works, this study is expected to be used as a theoretical basic reference for the development of multicultural education in infants and the strengthening of teachers' multicultural education capabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.