박범신의 장편소설 『나마스테』는 외국인 노동자들의 재현 양상을 보여주고 있는 한국소설 가운데 하나이다. 이 소설에서는 외국인 노동자들의 총체적인 삶의 모습이 나타나고 있다. 특히 외국인 노동자에 대한 한국인의 편견과 차별이 다양한 사건을 통해 구체적으로 나타나고 있다. 다시 말하면 외국인에게 이중잣대를 보여주는 민족주의나 국수주의, 피부색에 대한 편견들의 실태가 소설에 나타나고 있음을 알 수 있다. 또한 소설에서는 한국인들에 대한 외국인 노동자들의 사회적 거리감이 나타나고 있다. 이들 외국인 노동자들은 자신들이 접촉하는 한국 사회의 특성을 개인적인 속성으로 이해하기보다는 집단적 속성으로 이해 하려는 성향을 보여준다.
한편 『나마스테』에서는 특히 주인공 카밀의 인생행로라 할 수 있는 세 개의 서사공간, 즉 카일라스 산, 카트만두, 서울이 나타나고 있다. 특히 ‘카일라스 산’은 주인공 카밀의 인생행로라 할 수 있는 고향 마르파-카트만두-서울로 이어지는 길이 ‘카르마’의 과정임을 인식시켜주는 중요한 서사공간이다.
이 소설은 카밀의 인생행로뿐만 아니라 그의 아내인 신우의 인생행로가 서사공간에서 빚어내는 현실 문제에 있어 중요한 의미로 작용하고 있다. 다시 말하면 인생행로의 측면에서 볼 때, 카밀의 아내 신우에게서도 심각한 문제의 공간이 발견된다. 그녀의 가족은 L.A. 흑인폭동 사건 때 가장 많은 피해를 입은 가정가운데 하나이다. 따라서 카밀에게 있어 한국이 고통의 공간이듯이, L.A. 흑인폭동으로 인하여 치명적 상처를 입은 신우 가족에게는 미국이란 곳이 가족의 모든 것을 앗아간 절망의 공간인 셈이다.
이 소설은 외국인 남성 노동자와 한국인 여성이 사랑을 매개로 성장하는 과정을 그리고 있다는 점을 주목해야 한다. 이들 남녀주인공이 바라보는 한국 사회의 문제 인식은 이미 살펴본 대로 외국인 노동자나 한국인의 편견이 나타나고 있는 것은 사실이지만, 그들 주인공은 사랑하는 관계이기에 한국사회에서 외국인 노동자와 한국인 사이의 장애를 통한 전형적인 편견을 넘어설 수 있는 가능성을 보여주고 있다. 특히 카밀에 대한 신우의 편견은 근본적으로 외국인 노동자에 대한 한국인의 전형적인 편견을 의미하기보다는 일종의 애증과 연관된다고 볼 수 있다. 다시 말하면 카밀에 대한 신우의 편견은 복잡하고 미묘한 사랑 감정에 지나지 않기에 외국인 노동자와 한국인 사이의 벽은 사실상 형식에 그칠 뿐이다.
박범신의 장편소설 『나마스테』는 외국인 노동자들의 재현 양상을 보여주고 있는 한국소설 가운데 하나이다. 이 소설에서는 외국인 노동자들의 총체적인 삶의 모습이 나타나고 있다. 특히 외국인 노동자에 대한 한국인의 편견과 차별이 다양한 사건을 통해 구체적으로 나타나고 있다. 다시 말하면 외국인에게 이중잣대를 보여주는 민족주의나 국수주의, 피부색에 대한 편견들의 실태가 소설에 나타나고 있음을 알 수 있다. 또한 소설에서는 한국인들에 대한 외국인 노동자들의 사회적 거리감이 나타나고 있다. 이들 외국인 노동자들은 자신들이 접촉하는 한국 사회의 특성을 개인적인 속성으로 이해하기보다는 집단적 속성으로 이해 하려는 성향을 보여준다.
한편 『나마스테』에서는 특히 주인공 카밀의 인생행로라 할 수 있는 세 개의 서사공간, 즉 카일라스 산, 카트만두, 서울이 나타나고 있다. 특히 ‘카일라스 산’은 주인공 카밀의 인생행로라 할 수 있는 고향 마르파-카트만두-서울로 이어지는 길이 ‘카르마’의 과정임을 인식시켜주는 중요한 서사공간이다.
이 소설은 카밀의 인생행로뿐만 아니라 그의 아내인 신우의 인생행로가 서사공간에서 빚어내는 현실 문제에 있어 중요한 의미로 작용하고 있다. 다시 말하면 인생행로의 측면에서 볼 때, 카밀의 아내 신우에게서도 심각한 문제의 공간이 발견된다. 그녀의 가족은 L.A. 흑인폭동 사건 때 가장 많은 피해를 입은 가정가운데 하나이다. 따라서 카밀에게 있어 한국이 고통의 공간이듯이, L.A. 흑인폭동으로 인하여 치명적 상처를 입은 신우 가족에게는 미국이란 곳이 가족의 모든 것을 앗아간 절망의 공간인 셈이다.
이 소설은 외국인 남성 노동자와 한국인 여성이 사랑을 매개로 성장하는 과정을 그리고 있다는 점을 주목해야 한다. 이들 남녀주인공이 바라보는 한국 사회의 문제 인식은 이미 살펴본 대로 외국인 노동자나 한국인의 편견이 나타나고 있는 것은 사실이지만, 그들 주인공은 사랑하는 관계이기에 한국사회에서 외국인 노동자와 한국인 사이의 장애를 통한 전형적인 편견을 넘어설 수 있는 가능성을 보여주고 있다. 특히 카밀에 대한 신우의 편견은 근본적으로 외국인 노동자에 대한 한국인의 전형적인 편견을 의미하기보다는 일종의 애증과 연관된다고 볼 수 있다. 다시 말하면 카밀에 대한 신우의 편견은 복잡하고 미묘한 사랑 감정에 지나지 않기에 외국인 노동자와 한국인 사이의 벽은 사실상 형식에 그칠 뿐이다.
The ‘Namaste’ of Park Beom-Sin’s novel is one of the Korean novels in the representation aspects of the foreign workers. The novel has had general lifes of the foreign laborers. There seems to be especially the Korean’ discrimination and prejudices against foreign workers in the novel. Namely, there...
The ‘Namaste’ of Park Beom-Sin’s novel is one of the Korean novels in the representation aspects of the foreign workers. The novel has had general lifes of the foreign laborers. There seems to be especially the Korean’ discrimination and prejudices against foreign workers in the novel. Namely, there seems to be the extreme nationalism, prejudices against foreign workers’ color in the novel. There seems to be also social distance of foreign workers against Koreans in the novel. The foreign workers have a strong inclination to understand collective attribute so far from understanding personal attribute about Korean society. The ‘Namaste’ novel has shown three description-spaces, that is Mt. Kaillas, Katmandu, Seoul to be Kamil’s course of life. Especially, Mt. Kaillas is an important description-space to recognize that his home Marpa, Katmandu, Seoul to be Kamil’s course of life are the course of karma. In the novel, it seems to be Kamil’s course of life. Besides, it seems to be Sin-Woo’s course of life has shown a serious reality problem in description-spaces. Her family is one of her worst damaged homes the ’90s, the Los Angeles riots time. So, in Kamil Korea is a space of the pain, in Sin-Woo the United States are spaces of despair to be claimed her of all her family. Meanwhile, it has to push itself the projection of the love between the a foreign male worker and Korean woman. It is possible to overcome the prejudice of the conflict between the foreign worker and Korean because they love each other. Especially, the prejudice of Sin-Woo against Kamil, so far from meaning the Korean prejudice against the foreign worker, means a kind of the love and hatred.
The ‘Namaste’ of Park Beom-Sin’s novel is one of the Korean novels in the representation aspects of the foreign workers. The novel has had general lifes of the foreign laborers. There seems to be especially the Korean’ discrimination and prejudices against foreign workers in the novel. Namely, there seems to be the extreme nationalism, prejudices against foreign workers’ color in the novel. There seems to be also social distance of foreign workers against Koreans in the novel. The foreign workers have a strong inclination to understand collective attribute so far from understanding personal attribute about Korean society. The ‘Namaste’ novel has shown three description-spaces, that is Mt. Kaillas, Katmandu, Seoul to be Kamil’s course of life. Especially, Mt. Kaillas is an important description-space to recognize that his home Marpa, Katmandu, Seoul to be Kamil’s course of life are the course of karma. In the novel, it seems to be Kamil’s course of life. Besides, it seems to be Sin-Woo’s course of life has shown a serious reality problem in description-spaces. Her family is one of her worst damaged homes the ’90s, the Los Angeles riots time. So, in Kamil Korea is a space of the pain, in Sin-Woo the United States are spaces of despair to be claimed her of all her family. Meanwhile, it has to push itself the projection of the love between the a foreign male worker and Korean woman. It is possible to overcome the prejudice of the conflict between the foreign worker and Korean because they love each other. Especially, the prejudice of Sin-Woo against Kamil, so far from meaning the Korean prejudice against the foreign worker, means a kind of the love and hatred.
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